جان تازه در جریان برق خراسان جنوبی + فیلم

بیرجند - ایرنا - تقویت زیرساخت برق از پیش نیازهای توسعه صنعتی و معدنی در خراسان جنوبی به شمار می‌رود که در دولت سیزدهم به آن توجه ویژه شده و با اجرای پروژه ۱۳۲ کیلوولت دیهوک در غرب استان شتاب گرفته است.

به گزارش ایرنا، یکی از برنامه‌های دولت سیزدهم در جهت توسعه سرمایه‌گذاری و رشد تولید اجرای طرح‌های برق رسانی بوده که در جای جای خراسان جنوبی برای تقویت شبکه برق استان اجرا شده است.

هدف مهم از این اقدامات زیرساختی کاهش مشکلات ناترازی برق است و بخش خصوصی در حوزه‌های مختلف سرمایه‌گذاری نیز می‌تواند از این زیرساخت مهم و حیاتی بهره ببرد.

اجرای پست برق ۱۳۲ کیلوولت از مطالبات چندین ساله‌ مردم طبس بود که سال گذشته عملیات اجرایی آن آغاز و در یک اقدام جهادی هفته دولت امسال بهره‌برداری شد تا جریان برق منطقه به همت دولت سیزدهم جان تازه‌ای بگیرد.

طی ۲ سال اخیر اقدامات ارزشمندی در زمینه توسعه و بهسازی شبکه برق خراسان جنوبی انجام شده‌ است و هفته دولت امسال در بخش دیهوک شهرستان طبس ۷۵ کیلومتر خط انتقال به همراه پست ۱۳۲ کیلوولت با اعتبار هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.

عملیات اجرایی خط انتقال برق از طبس به دیهوک بهمن ۱۳۹۷ آغاز شده بود و کلنگ‌زنی پست ۱۳۲ کیلوولت هم سال گذشته انجام شد تا اینکه هر ۲ پروژه پس از تکمیل شدن در سال جاری افتتاح شد.

تقویت شبکه برق از شرق تا غرب استان 

البته پست ۴۰۰ کیلوولت نهبندان هم از نیازهای اساسی شرق استان بوده که عملیات اجرایی این طرح مهم برق‌رسانی نیز در دولت سیزدهم شروع شد و حداقل تا یک سال و نیم آینده به بهره‌برداری می‌رسد که زیرساخت اساسی به ویژه برای توسعه معادن و صنایع معدنی منطقه محسوب می‌شود.

همچنین ساخت پست ۱۳۲ کیلوولت شهرک صنعتی خوسف در دستور کار شرکت برق منطقه‌ای خراسان قرار گرفته که مراحل انتخاب پیمانکار انجام شده‌ است و پست منطقه شاهکوه آنطور که مسئولان وعده داده‌اند تا قبل از دهه فجر با همکاری ایمیدور به بهره‌برداری می‌رسد.

مطالبه مردم فردوس مبنی بر اجرای پست ۴۰۰ کیلوولت در راستای کمک به توسعه صنایع شهرستان هم با دستور ویژه رئیس جمهور در حال پیگیری است.

این اقدامات که با هدف محرومیت‌زدایی و تقویت زیرساخت برق برای توسعه همه جانبه خراسان جنوبی انجام شده، ظرفیت ارزشمندی است که نقش موثری در ایجاد اشتغال و توسعه پایدار دارد.

با تاکید استاندار مبنی بر انعکاس مطلوب دستاوردهای دولت سیزدهم در خراسان جنوبی تور رسانه‌ای راهیان پیشرفت از سوی روابط عمومی استانداری و بسیج رسانه استان شکل گرفت تا خبرنگاران و فعالان فضای مجازی، این دستاوردها را روایت کنند.

شهرستان طبس اولین مقصد راهیان پیشرفت بود که در روایت‌های پیشین به اقدامات دولت در تقویت زیرساخت معادن و توسعه فعالیت‌های معدنی در بزرگترین و غنی‌ترین ناحیه ذغالی ایران پرداختیم و موضوع این گزارش تقویت زیرساخت برق است.

مدیر امور انتقال نیروی برق خراسان جنوبی در این باره گفت: پروژه ۱۳۲ کیلوولت دیهوک با هدف تامین برق پایدار منطقه اجرا شده و حدود ۷۰ کیلومتر با شهر طبس فاصله دارد.

جان تازه در جریان برق خراسان جنوبی + فیلم

پاسخ به مطالبه ۱۰ ساله مردم و نیاز صنایع

حسین ابراهیم‌آبادی با بیان اینکه اجرای پست برق از مطالبات ۱۰ ساله مردم منطقه بوده است افزود: تا پیش از اجرای این پروژه برق منطقه دیهوک از طریق شبکه توزیع با ۲۰ کیلوولت تامین می‌شد لذا اجرای چنین طرحی برای تامین برق پایدار منطقه ضرورت داشت.

وی گفت: از طرفی چون برق جزو مهمترین زیرساخت صنایع است بسیاری از سرمایه‌گذاران متقاضی برق هستند که با اجرای پست ۱۳۲ کیلوولت امکان نصب نیروگاه خورشیدی نیز وجود دارد.

مدیر امور انتقال نیروی برق خراسان جنوبی افزود: پروژه پست ۱۳۲ کیلوولت دیهوک از سال گذشته آغاز شد و با پیگیری‌های استانداری و اهتمام جدی شرکت برق منطقه‌ای خراسان با قدرت پیش رفت تا اینکه هفته دولت امسال به بهره‌برداری رسید.

وی بیان کرد: این پست با ظرفیت ۱۵ مگاوات آمپر اجرا شده و اعتبار آن هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال بوده که شامل یک خط انتقال و پست فوق توزیع است.

ابراهیم‌آبادی با اشاره به اینکه خط انتقال به طول ۷۰ کیلومتر از پست گلشن تا دیهوک اجرا و پست فوق توزیع هم نصب شده است گفت: به این صورت برق ۱۳۲ کیلوولت از طبس منتقل و به ۲۰ کیلوولت تبدیل می‌شود سپس در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف اصلی اجرای پست برق، صنایع منطقه است افزود: در شرایط قبل امکان توسعه صنایع فراهم نبود اما اکنون حتی برای نیروگاه خورشیدی با ظرفیت قابل قبول می‌توان اینجا سرمایه‌گذاری کرد زیرا امکان اتصال با شبکه‌های پست فراهم است.

مدیر امور انتقال نیروی برق خراسان جنوبی یادآور شد: زیرساخت توسعه فراهم شده و تا سال‌های آینده نیز اگر واحد صنعتی ایجاد شود مشکلی برای تامین برق آن نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه در بخش دیهوک هنوز قسمت‌هایی به برق سراسری متصل نشده و شبکه ناپایداری دارد گفت: از جمله منطقه نایبند که سال‌هاست به صورت جزیره‌ای تامین برق شده و برق مطمئنی ندارد با وجود این پست امکان اتصال برقرار شده که شرکت توزیع نیروی برق پیگیری تامین اعتبار لازم است.

ابراهیم‌آبادی افزود: در این پست برق به طور مستقیم ۱۰ نفر مشغول به کار شده‌اند و اشتغال غیر مستقیم هم وابسته به صنایعی است که در جوار این زیرساخت راه‌اندازی شوند.

جان تازه در جریان برق خراسان جنوبی + فیلم

امکان توسعه پست برق وجود دارد

وی با اعلام اینکه امکان توسعه این پست برق وجود دارد گفت: اگر ظرفیت کافی نباشد متناسب با نیاز می‌توانیم پست را تا ۳۰ مگاوات آمپر توسعه دهیم که البته متناسب با رشد بار انجام خواهد شد.

مدیر امور انتقال نیروی برق خراسان جنوبی تصریح کرد: در حال حاضر این پست برق تا ظرفیت چند برابر نیاز مصرف فعلی را پاسخگو است.

وی اُفت ولتاژ در اوج مصرف و قطعی برق را از مشکلات مردم پیش از راه‌اندازی این پست برق برشمرد و گفت: حتی معادن هم می‌توانند از این زیرساخت، برق دریافت کنند و هیچ مشکلی در تامین برق منطقه دیهوک نیست که این موضوع برای سرمایه‌گذاری اطمینان بخش است.

ابراهیم‌آبادی توسعه پست ۴۰۰ کیلوولت گلشن را از برنامه‌های پیش رو عنوان کرد و گفت: ۸۰ درصد پروژه‌های برق در حوزه صنعت است تا زیرساخت لازم برای سرمایه‌گذاری فراهم شود.

در بخش اپراتور این پست ۱۳۲ کیلوولت که فرمان‌های مربوط به برق انجام می‌شود تابلوهای کنترل وجود دارد که برق ۱۳۲ با رنگ سبز و ۲۰ کیلوولت با رنگ زرد مشخص شده است.

همچنین در بخش مخابراتی چون امکانات استفاده از تلفن نیست از طریق بی سیم با پست بالاست ارتباط برقرار می‌شود.

پست برق بخشی از یک سیستم تولید، انتقال و توزیع برق است. پست‌ها ولتاژ را از بالا به پایین یا معکوس تبدیل می‌کنند یا هر یک از چندین عملکرد مهم دیگر را انجام می‌دهند. بین ایستگاه تولید و مصرف کننده، توان الکتریکی ممکن است از طریق چند پست در سطوح ولتاژ مختلف جریان یابد.

استان خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و مرکز شهرستان طبس در ۲۷۰ کیلومتری غرب بیرجند است که چند استان کشور را به هم متصل می‌کند و دارای ژئوپارک جهانی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha