نواهایی که در پاییز متولد شدند؛ از «فصل باران» تا «دلتنگ»

تهران- ایرنا- آلبوم‌های موسیقی «سونوریکا شماره یک»، «فصل باران»، «بودن و زمان» و تک‌آهنگ‌های «بی‌تفاوتی»، «ماه من»، «دلتنگ» و «عاشق شدم» مهرماه امسال و در آغاز فصل پاییز منتشر شدند.

به گزارش خبرنگار موسیقی ایرنا، ۲۰ آلبوم موسیقی در مهرماه از دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز انتشار گرفتند که هشت اثر در گونه موسیقی ایرانی، ۲ اثر در گونه پاپ، چهار اثر در گونه نواحی، ۲ اثر در گونه ارکسترال، سه اثر در گونه کلاسیک و یک اثر در گونه تلفیقی بودند. در این ماه، ۲ آلبوم تصویری موسیقی و ۲۴ نماهنگ نیز مجوز انتشار گرفتند و مجوز هشت استودیوی صدابرداری و مرکز تولید و تکثیر آثار صوتی و تصویری صادر و تمدید شده است.

مجوز انتشار ۲۸۹ تک‌آهنگ مهرماه امسال صادر شده که شامل ۱۵ اثر در گونه موسیقی ایرانی، ۲۰۹ اثر در گونه پاپ، ۲۰ اثر در گونه نواحی، ۲۲ اثر در گونه تلفیقی، ۱۰ اثر در گونه کلاسیک، هشت اثر در گونه موسیقی الکترونیک، چهار اثر در حوزه موسیقی کودک و یک تک‌آهنگ در گونه موسیقی ارکسترال بوده است. دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها مجوز این آثار را صادر کرده و زمان انتشار آنها در اختیار مالکان آثار است.

مهرماه امسال به مناسبت همزمانی با هفته وحدت و سالروز ولادت حضرت محمد(ص) و امام جعفر صادق (ع) نماهنگ‌های «جان به قربان محمد(ص)» و «مصطفی گیان» منتشر شدند.

انتشار آلبوم‌های موسیقی متن مجموعه تلویزیونی «کلاه پهلوی» به نویسندگی و کارگردانی زنده‌یاد سید ضیاءالدین دری و تهیه‌کنندگی محمدرضا تخت‌کشیان با آهنگسازی مجید انتظامی پس از ۱۱ سال به صورت دیجیتال، «پاییز بعد از تو» با ترانه‌سرایی سجاد عزیزی آرام، آهنگسازی و تنظیم محمدرضا چراغعلی و خوانندگی حمید غلامعلی خواننده پیشکسوت موسیقی پاپ و نوازندگی حسن اکبریان، مسعود نوروزی (ویلن)، مسعود همایونی (گیتار الکتریک)، محمد زرنوش (ساکسیفون)، محمدرضا گلشنی (گیتار)، محسن مهاجر (هارمونیکا)، محمدرضا چراغعلی (سازهای الکترونیک، پیانو و آکاردئون) پس از چند سال سکوت و موزیک ویدیو و تک‌آهنگ «تنها صداست که می‌ماند» اثری از گروه «خاطره‌ سازها» با ترانه‌ای از داود رحمت‌الهی، آهنگسازی و تنظیم محمدرضا چراغعلی و خوانندگی قاسم افشار، حمید غلامعلی، چنگیز حبیبیان و مهدی مقدم به همت کانون ادبی زمستان از آثار قابل توجه در این ماه بودند.

همچنین همایون شجریان، آلبوم‌ کوتاه «ای یار من» را در سه قطعه؛ «از من چرا رنجیده‌ای» با شعری از سعدی، «امشب اگر یاری کنی» و «بر من گذشتی» با اشعاری از سیمین بهبهانی به آهنگسازی سعید فرج‌پوری و تنظیم غلامرضا صادقی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی منتشر کرد.

با این وجود، آثار موسیقایی؛ آلبوم‌ها و تک‌آهنگ‌هایی نیز مهرماه امسال توسط خوانندگان شناخته شده موسیقی سنتی و پاپ منتشر شدند که در این گزارش به بعضی از این آثار می‌پردازیم.

«سونوریکا شماره یک»

آلبوم «سونوریکا شماره یک» اثری از آنسامبل خانه رویا به سرپرستی سهیل شیرنگی شامل چهار قطعه؛ آکران دیسمان به آهنگسازی نادر مشایخی، سرمه دون به آهنگسازی علی رادمان، آکوردهای زمانه ما شماره یک و دو به آهنگسازی آیدین صمیمی مفخم در سبک تجربی است.

نوازندگان؛ پارسا ستوده (باس)، سینا جباری (باریتون)، علی مقدم (گیتار الکتریک و ملودیکا)، سیاوش دمیریان (پیانو)، حسین عبادالهی (فلوت)، علی هاشمی (گیتار الکتریک)، شایان سپهرمند (ملودیکا)، سهیل شیرنگی رهبر ارکستر، صمیم دوکوهکی و سهیل شیرنگی میکس و مستر، پارسا ستوده طراح و گرافیک، علی رحمانی و علی مقدم عکاس از دیگر هنرمندان این اثر هستند که توسط موسسه فرهنگی هنری پژواک آوای معاصر با شماره مجوز ۱۴۰۲۴۶۹۹-۳۰۰۰۰۳۱ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است.

آنسامبل «خانه رویا» با ایده اعضا برای اجراهایی در سال ۱۳۹۷ شکل گرفت. در نهایت پاییز همان سال با هدف اجرای آثار آهنگسازان معاصر و معرفی آنان به مخاطبان تشکیل شد. توجه و انتخاب رپرتوارهای آنسامبل «خانه رویا» بیشتر بر روی آثار کمتر اجرا شده آهنگسازان نیمه دوم قرن بیستم متمرکز است.

نواهایی که در پاییز متولد شدند؛ از «فصل باران» تا «دلتنگ»

«فصل باران»

آلبوم «فصل باران» با آهنگسازی و تنظیم‌ فراز کاویانی و خوانندگی حسین علیشاپور شامل هفت قطعه؛ فصل باران، کوی میکده، ضربی و آواز (شور)، نهور (قطعه بی‌کلام)، خیال خوش، ضربی و آواز (اصفهان) و دل رنجور در سبک کلاسیک ایرانی است که اشعار آنها از آثار حافظ شیرازی و مولانا بهره گرفته شده است.

نوازندگان؛ فراز کاویانی، فاطمه کریمی، غزل شکری، نرگس فیض (تنبور)، داوود ورزیده (نی)، کوروش دانایی (بم تار و تنبک)، همایون پشتدار (کمانچه) و حسین رضایی نیا (دف)، صادق نوری صدابردار، میکس و مسترینگ از هنرمندان این اثر هستند که توسط موسسه فرهنگی هنری نغمه هزاردستان با شماره مجوز ۱۴۰۱۳۵۸۵-۳۰۰۰۰۳۱ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است.

نواهایی که در پاییز متولد شدند؛ از «فصل باران» تا «دلتنگ»

«یک قاب و یک خیال»

آلبوم «یک قاب و یک خیال» با آهنگسازی و تنظیم مسعود تدینی و آثار آهنگسازان؛ مجید وفادار، جهانبخش پازوکی، علیرضا خواجه نوری و خوانندگی علیرضا وکیلی منش شامل هفت قطعه؛ لحظه‌های زیبا، صید و دانه، شور غزل، خطا کردم، سنگ صبور، بی‌همزبانی و روشنی روی تو، در سبک تلفیقی است که اشعار آنها از آثار رحیم معینی کرمانشاهی، محمدحسین بهجت تبریزی (شهریار)، رضا سحبان و نوید اسماعیل زاده بهره گرفته شده است.

نوازندگان؛ حسن اکبریان، بهنام جهانگیری (ویلن)، روح الله الله دادی، الیاس طغیانی (نی)، میثاق مهرپور، امیرمهدی مقدم (عود)، امیرحسین مختاری (قانون)، سجاد منصوری، امیرمهدی مقدم، مجتبی ظریف، همایون جهانشاهی (تنبک)، سعید اکبری (سنتور)، حمید اشجع (کلارینت)، فرزاد کبیری، علی هاشمی (تار) و مسعود تدینی (سه تار)، مینا عبدی طراح، سعید سعادتی تدوین از عوامل اجرایی این اثر هستند که توسط موسسه فرهنگی هنری نغمه سازان دلنشین با شماره مجوز ۲۸۴۱-۱۴۰۰ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است.

نواهایی که در پاییز متولد شدند؛ از «فصل باران» تا «دلتنگ»

«سلاسل»

آلبوم «سلاسل» با آهنگسازی و نوازندگی سنتور میرسعید حسینی پناه و خوانندگی علی مومنیان شامل چهار قطعه؛ سَلاسِل با شعر سعدی و احمد شاملو، صِلَت (بی‌کلام)، فانی با شعر عنقا و یاد باد با شعر حافظ شیرازی در سبک کلاسیک ایرانی است که سال ۱۳۹۵ تولید و مهرماه امسال بنا به تصمیم هنرمندان این اثر به صورت دیجیتال و رایگان منتشر شده است.

اسپندارمزد الهی شیرازی میکس و مستر، افشین آرام صدابردار، محیا دهقانی گرافیست، رضا قلندریان عکاس و وحید طارمی تهیه‌کننده از دیگر عوامل اجرایی این اثر هستند که توسط نشر موسیقی درنگ با شماره مجوز ۱۴۰۲۶۷۲۱-۳۰۰۰۰۳۱ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است.

نواهایی که در پاییز متولد شدند؛ از «فصل باران» تا «دلتنگ»

«فرزانه‌ای در تنهایی خالصش آسوده است»

آلبوم بی‌کلام «فرزانه‌ای در تنهایی خالصش آسوده است» با آهنگسازی نهال کاوند شامل هشت قطعه؛ فرزانه‌ای در تنهایی خالصش آسوده است، ابهامی شیرین در سحرگاه، به احتمال زیاد تصمیم خواهد گرفت که برای همیشه برود، هویت یک راهرو در بامداد، حیات شهر آهنی، طلوع در فیوزابل، بشارت‌هایی درونم می‌نوازد و آنجایی که اینجا، لحظه‌ای از آن است، در سبک تجربی است که توسط مرکز نشر و پخش جوان با شماره مجوز ۱۸۹۷-۱۴۰۲ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است.

نهال کاوند هنرمند صدا و هنرهای بصری است. او از اصوات محیطی و صداهای طبیعی در ترکیب با اصوات پردازش شده الکترونیکی در غالب آثار خود بهره می‌برد و تاکنون دو آلبوم موسیقی را در لیبل‌های Midira Records و Sub-Label Recordings منتشر کرده است.

نواهایی که در پاییز متولد شدند؛ از «فصل باران» تا «دلتنگ»

«بودن و زمان»

آلبوم بی‌کلام «بودن و زمان» با آهنگسازی احسان بنی طبا شامل هشت قطعه؛ بودش و دگرگونی، زمانم در حال ذوب شدن است، چه شکوهی در من است، پریشانی فقط آشفتگی نیروهاست، در افق، پاسخی از جهان، زندگی، خود معجزه است و آسودنی مطلق در سبک الکترونیک است که توسط مرکز نشر و پخش جوان با شماره مجوز ۱۸۹۴-۱۴۰۲ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است.

در بخشی از توضیح این آلبوم به قلم بنی طبا آمده است: «آلبوم موسیقی «بودن و زمان» از لحاظ ساختار دارای شاخصه‌های موسیقی امبینت (Ambient music) و موسیقی «دِرُن» (Drone music) است. در نگاه من این دو سبک موسیقی، بسیار بیش از آنکه به عنوان ژانر یا سبک موسیقی بتوانند طبقه‌بندی شوند، نوعی فرم و ساختار موسیقایی‌اند که هر یک متضمن شعور و ادراکی منحصر به فرد بوده و هر چند به عنوان فرم‌هایی مدرن طبقه‌بندی می‌گردند اما پیدایش آنها قدیم‌تر از تمامی فرم‌های موسیقایی است.

موسیقی امبینت درباره ادراک و دریافت مودهای مستتر در محیط‌هاست، ادراک تِم‌های روانی و وجوه احساسی جاری در محیط‌ها، شهودِ وضعیت‌ها و حالات احساسی و دریافت حال و هواهای عاطفی موجود در آنها. به زبانی دیگر امبینت فرآیند کشف و استخراج آمبیانس روانی و کدهای عاطفی محیط‌ها و ترجمه آن به زبان موسیقایی است. موسیقی امبینت می‌گوید محیط‌ها زنده‌اند، اوقات زنده‌اند؛ و هر زنده بودنی دارای درجه‌ای از آگاهی است، دارای نوعی از ذهن و در تجربه و ابراز همزمان مودهایی، احوالاتی و ذهنیاتی.»

نواهایی که در پاییز متولد شدند؛ از «فصل باران» تا «دلتنگ»

«حساسیت»

آلبوم «حساسیت» با آهنگسازی، تنظیم و خوانندگی احسان وزیری شامل هشت قطعه؛ مهتاب بی تاب، صدای بارون، با تو، بگو که برمیگردی، فکر خودت باش، حساسیت، پژواک و منو اما نمیفهمی در سبک پاپ است و ترانه‌های آنها توسط محمد نجات قدردان، احسان وزیری، شبنم حکیم هاشمی سروده شده است.

احسان وزیری (گیتار کلاسیک، باس، ویولن، سینتی سایزر، پیانو، ارکستر زهی)، محمد ساسانی (گیتار الکتریک)، امین الهیاری (گیتار آکوستیک، الکتریک، باس) و علیرضا موسوی (پیانو) نوازندگان این آلبوم هستند که توسط موسسه فرهنگی و هنری نوا آفرین سرور مهر با شماره مجوز ۱۴۰۰۶۹۶۸۷۵۱ دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است.

نواهایی که در پاییز متولد شدند؛ از «فصل باران» تا «دلتنگ»

«بی‌تفاوتی» تا «دلتنگ»

تک‌آهنگ‌های «بی‌تفاوتی» با ترانه‌ای از حسین غیاثی، آهنگسازی علیرضا افکاری، خوانندگی علی زندوکیلی، نوازندگی کمانچه بهنام بیات، نوازندگی گیتار بهنام رهنما، تنظیم سعید رضایی و میکس و مستر مهیار رحیمی، «بی مادر» (برای فیلم سینمایی «بی مادر» به کارگردانی مرتضی فاطمی) با ترانه‌ای از پویان بوترابی، آهنگسازی و خوانندگی رستاک حلاج و تنظیم سعید رضایی و میکس و مسترینگ مهیار رحیمی، «ماه من» با شعری از مجید افشاری، آهنگسازی و تنظیم بابک زرین، خوانندگی پرواز همای و میکس و مسترینگ جابر بهارمست، «دلتنگ» با ترانه‌ای از معصومه رضایی‌زاده، آهنگسازی مهدی انصاری پور، خوانندگی فریدون آسرایی، تنظیم،‌ میکس و مستر امیر حیدری، «عطر بیدار زمین» با شعری از عمران صلاحی، آهنگسازی مهرداد پازوکی و خوانندگی محمد یادگار مهرماه امسال منتشر شدند.

«بدونید» با آهنگسازی و خوانندگی بهنام خدارحمی برگرفته از نصایح و کلام محبت‌آمیز مادرانه براساس همنشینی ویلن، ویولا، ویلنسل، کنترباس، پیانو، هورن، کمانچه، تار، قانون، بربط، مثلث، تیمپانی، و تنبک به نوازندگی بزرگان و صاحب نامان این حوزه، «من دیوانه» با ترانه‌ای از امیر ماهان، آهنگسازی حامد دهقانی، خوانندگی رضا بهرام، نوازندگی گیتار فراز فراهانی، تنظیم‌ سبحان تکمیلی و میکس و مستر آرش قاسمی، «عاشق شدم» (تیتراژ سریال محرمانه به کارگردانی محمود معظمی) با ترانه‌ای از یاحا کاشانی، آهنگسازی و خوانندگی گرشا رضایی، نوازندگی گیتار اسد رحمانی و تنظیم‌ انوشیروان تقوی، «یعنی تو رفتی» (برای فیلم آهو به کارگردانی هوشنگ گلمکانی) با ترانه‌ای از نیما پوتی، آهنگسازی اسحاق اسدبیگی و خوانندگی رضا یزدانی و تهیه‌کنندگی علی اوجی از دیگر تک‌آهنگ‌های این ماه هستند.

همچنین تک‌آهنگ‌های «نارفیق خوب» با ترانه‌ای از عطا عالمی، آهنگسازی و تنظیم بنیامین عمران، خوانندگی مهدی یغمایی، نوازندگی گیتار سجاد علیزاده، میکس و مسترینگ حمید حاتمی و مدیریت تولید علی برکت، «دلدار» با ترانه و آهنگسازی حمید هیراد، خوانندگی مصطفی راغب و حمید هیراد، تنظیم رسول حسینی و میکس و مستر ایمان احمدزاده توسط موسسه فرهنگی هنری آوازی نو و «دلتنگ» با ترانه‌ای از ندا جوادی، آهنگسازی امیر توسلی و امین بانی، خوانندگی امین بانی، نوازندگی گیتار میلاد نودست، تنظیم‌، میکس و مسترینگ عابد بسطامی توسط شرکت کامیاب بهاران مهرماه امسال منتشر شدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha