شاخص "بهره وری عوامل تولید" در دولت سیزدهم رشد داشته است

شیراز- ایرنا- رئیس سازمان ملی بهره وری، با بیان اینکه شاخص بهره وری کل عوامل تولید در دهه ۹۰ روند نزولی یا عمدتا ثابت داشته گفت: این در حالی است که طی ۲ سال فعالیت دولت سیزدهم، متوسط رشد شاخص کل عوامل بهره وری ۳.۶ درصد رشد داشته است.

به گزارش ایرنا، میر سامان پیشوایی، عصر چهارشنبه در شورای اداری استان فارس در شیراز اظهارکرد: امسال هم در سه ماهه اول، چهار درصد از حدود هفت درصد رشد اقتصادی از محل بهره وری بوده که نشان می دهد اقدامات مدیران در سراسر کشور برای آزاد کردن ظرفیت های معطل مانده در دوره گذشته موثر بوده است.

وی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه بنا داشتیم که ۲.۸ دهم درصد رشد اقتصادی را از محل بهره وری تامین کنیم که با عملکرد ما بسیار فاصله داشت.

او اظهار کرد: در حقیقت می توان گفت که دهه ۹۰ تلخ ترین دهه اقتصادی کشور بود و فقط چهار دهم درصد از آن ۲.۸ دهم درصد رشد اقتصادی مبتنی بر بهره وری، محقق شده است.

رئیس سازمان ملی بهره وری گفت: در شاخص بهره وری کل عوامل تولید در دهه ۹۰ روند نزولی یا عمدتا ثابت را داشتیم.

پیشوایی با بیان اینکه نباید فراموش کرد که هر سالی که بخواهیم این رشد را تکرار کنیم، نسبت به سال قبل سخت تر می شود گفت: به رغم اینکه طی ۲ سال اخیر در شاخص بهره‌وری روند خوبی داشتیم اما در دهه ۹۰ که رشد منفی و بعضا ثابت بود؛ رقبای ما در آسیا بعضا متوسط سالی ۲ درصد رشد مبتنی بر بهره وری داشته اند که ما از آن محروم بوده ایم.

او ادامه داد: باید تلاش مضاعفی داشته ایم و اگر می خواهیم عقب ماندگی جبران شود آن روحیه جهادی مد نظر رئیس جمهور باید جدی پیگیری شود.

وی، تحقق رشد اقتصادی را در گرو تولید بیشتر دانست و اظهار کرد: این تولید از ۲ طریق افزایش پیدا می کند، یکی اینکه سرمایه گذاری بیشتری شود یا رشد اقتصادی نهاده محور صورت گیرد.

رئیس سازمان ملی بهره وری افزود: ما الان به دلیل مسائل مختلف دچار محدودیت منابع هستیم و تحقق رشد اقتصادی از طریق تزریق نهاده برای شرایط امروز کشور ممکن نیست.

پیشوایی گفت: روش دوم این است که با تدبیر، نوآوری و فکر کاری کنیم که با همان میزان سرمایه، تولید را افزایش دهیم که در اصطلاح به آن رشد مبتنی بر بهره وری گفته می شود.

او ادامه داد: چشم انداز اقتصاد دانش بنیان با هدف ارتقاء بهره وری برنامه ریزی شده و این موضوعی است که کشورها روی آن رقابت می کنند.

وی اظهار کرد: امروز بیش از ۹۰ درصد بودجه کشور صرف امور جاری و نیروی انسانی می شود و کمتر از ۱۰ درصد کار سرمایه ای و کار مولد که برای نسل های آتی هم هست انجام می دهیم.

رییس سازمان ملی بهره وری گفت: انتظار این است که حداقل بین ۴۰ تا ۵۰ درصد بودجه کشور بودجه سرمایه گذاری شود.

پیشوایی افزود: ما در شبکه آب شهری تهران به خاطر اینکه ۹۰ درصد بودجه خرج جاری می شود دهها سال است که نوسازی جدی در این شبکه انجام نداده ایم و این باعث شده که ۲۵ درصد نشتی آب در این شبکه داشته باشیم.

او ادامه داد: این وضعیت باید اصلاح شود و امکان اصلاح هم دارد و همه ما در این اصلاح نقش داریم کما اینکه در همین ۲ سال دولت مردمی سیزدهم جهشی در رشد شاخص بهره وری شاهد بودیم.

بهره وری گنجی پنهان برای مردم
رییس سازمان ملی بهره وری، بهره وری را یک گنج پنهان برای مردم و جامعه دانست و گفت: این بدان معناست که در همه حوزه ها اندازه چند برابر بودجه کشور گنج پنهان داریم که فقط نیازمند تدبیر و نوآوری است که اگر این ۲ محقق شود می توانیم چند برابر بودجه کشور را از این راه کسب درآمد کنیم.

پیشوایی افزود: یکی از اشکالات بزرگ ما در کشور موضوع ساختار نظام حکمرانی است که به شدت اختیارات را توزیع و خرد کرده است.

فارس الگوی خوب بهره وری
وی، با بیان اینکه استان فارس با پیشینه تمدنی و فرهنگ غنی خود می تواند یک الگوی خوب برای بهره وری در کشور باشد افزود: یکی از اشکالاتی که در کشور در حوزه بهره وری داریم این است که از فرهنگ غنی خودمان کمتر استفاده کرده ایم.

او ادامه داد: در حوزه گندم در همین سال گذشته متوسط برداشت گندم در کشور حدود چهار و ۲ دهم تن در هکتار بوده و کشاورز نمونه ما در کشور ۱۴ و نیم تن در هکتار برداشت کردند.
وی گفت: چرا این چهار و ۲ دهم تن را نه ۱۴ تن بلکه به ۶ تن نرسانیم که هم نیاز داخل تامین شود و هم بتوانیم گندم مازاد را صادر کنیم.

رییس سازمان ملی بهره وری، در خصوص مشارکت دانشگاه ها در حوزه بهره وری هم گفت: ما طرحی را تحت عنوان دانشگاه معین کمیته بهره وری طراحی کردیم که بر اساس آن هر دانشگاه با انتخاب کمیته بهره وری معین این کمیته شود و کار مطالعاتی و پژوهشی و آموزشی کند.

پیشوایی افزود: همچنین یک کارگروه را در سطح نهاد ریاست جمهوری برای بهره وری تشکیل داده ایم تا بتوانیم مشکلات بین بخشی استان ها را حل کنیم.

وی ادامه داد: بهره وری برای ما انتخاب نیست بلکه یک ضرورت است و باید انجام دهیم و با اهتمامی که دولت مردمی سیزدهم دارد و با وقت گذاری و تلاشی که در مدیران استان دارند می توانیم این کار را انجام دهیم.

همچنین در پایان جلسه شورای اداری، تفاهم نامه چهار جانبه ارتقاء بهره وری دستگاه‌های اجرایی استان بین دانشگاه شیراز، استانداری فارس، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و سازمان ملی بهره وری امضا شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha