سالانه یک میلیارد دلار کالا از ایران به پاکستان صادر می‌شود

شهرکرد- ایرنا-نایب‌رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و پاکستان گفت: هم‌اکنون سالانه یک میلیارد دلار صادرات رسمی می‌شود و پاکستان با بیش از ۲۳۵ میلیون نفر جمعیت ظرفیت قابل‌توجهی برای صادرات کالای ایرانی را دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، امان‌الله شهنوازی روز چهارشنبه در همایش معرفی پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های پاکستان به‌میزبانی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به واردات سالانه ۵۰۰ هزار تن برنج پاکستانی به ایران یادآور شد: سیستان و بلوچستان ۶ گمرک رسمی دارد که برای صادرات و واردات کالاها کارگشا است.

سالانه یک میلیارد دلار کالا از ایران به پاکستان صادر می‌شود

شهنوازی تصریح کرد:مسوولان قانون را سخت نگیرید و با روش‌های قانونی به توسعه صنعت و اقتصاد این استان کمک کنند.

چهار بندر پاکستان از اهمیت خاص برای افزایش صادرات از ایران برخوردار است

سالانه یک میلیارد دلار کالا از ایران به پاکستان صادر می‌شود

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و پاکستان نیز با اشاره به ۹۵۰ کیلومتر مرز مشترک بین ۲ کشور گفت: بندرهای کراچی، گوادر، محمدبن‌قاسم و کتی از مهم‌ترین بنادر پاکستان به‌شمار می‌رود که در صادرات و واردات کالا نقش اثرگذار دارد.

فهیمه دامرودی تاکید کرد: در ۲ سال اخیر صادرات ایران به پاکستان ۱۸ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش یافت و کاشی و سرامیک، بذر گشنیز، سوخت‌های معدنی، روغن‌های معدنی و محصولات حاصل از تقطیر آن‌ها، شیر و محصولات لبنی، تخم پرندگان، عسل طبیعی، محصولات خوراکی با منشأ حیوانی، میوه‌های خوراکی، مواد پلاستیکی، چدن، آهن و فولاد، سبزیجات، نباتات، ریشه و غده‌های زیرخاکی خوراکی، محصولات شیمیایی آلی، فرآورده‌ها از سبزیجات و میوه‌ها، فرش و کف‌پوش‌ها، نمد، نمک، گوگرد، خاک، سنگ، گچ، آهک و سیمان از مهم‌ترین مواد صادراتی ایران به پاکستان است.

وی افزود: برنج، دانه کنجد، انبه، موز، گاو، شتر، پارچه و برخی ماشین‌آلات جزو کالاهای وارداتی ایران از پاکستان به‌شمار می‌رود.

دامرودی تصریح کرد: پسته، عناب، زرشک و بادام جزو ظرفیت‌های صادراتی کالا از ایران به پاکستان است.

وی یادآور شد: در برندسازی محصولات صادراتی نباید از برخی واژگان به‌لحاظ اشتراک‌های فرهنگی و قومیتی استفاده کرد.

علم تجارت در چهارمحال و بختیاری به تقویت نیاز دارد

سالانه یک میلیارد دلار کالا از ایران به پاکستان صادر می‌شود

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: علم تجارت در استان باید تقویت شود که این مهم با رونق در حوزه آموزش محقق می‌شود.

شهرام زارع فارسانی تاکید کرد: در این راستا هر ۲ هفته یک‌بار اتاق‌های مشترک ایران و کشورهای دیگر میهمان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری خواهند شد.

وی نگاه گذشته برای توسعه چهارمحال و بختیاری را بر محور دامپروری و کشاورزی دانست و افزود: به‌همین منظور به صنعت این استان توجه جدی نشده بود.

زارع تاجرپروری در چهارمحال و بختیاری را از مهم‌ترین برنامه‌های اولویت‌دار اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اعلام و تصریح کرد: سال گذشته سه میلیون و ۵۰۰ هزار کالا از چهارمحال و بختیاری به پاکستان صادر شد که ۲میلیون و ۵۰۰ هزار دلار آن مختص شیر خشک نوزاد بود.

وی یادآور شد: انواع مخمرهای فعال، کف‌پوش‌ها و نخ پلی‌استر از دیگر محصولات صادراتی این استان به پاکستان است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به تولید گز بلداجی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین برندهای گز در کشور اظهار داشت: تقویت تجارت و صادرات گز این استان به کشورهای دیگر در اولویت قرار دارد.

زارع با اشاره به ظرفیت چهارمحال و بختیاری در حوزه تولید ماهیان سردابی و رتبه نخست این استان در کشور گفت: صادرات گوشت قرمز از این استان به پاکستان می‌تواند در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، در این نشست راهکارهای افزایش صادرات کالا از ایران به پاکستان برای شرکت‌کنندگان ارائه شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha