۶ هزار میلیارد ریال طرح آبرسانی برای قشم درحال تکمیل است

بندرعباس - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان گفت: با افتتاح پروژه‌های آبرسانی در جزیره قشم که با بیش از ۶ هزار میلیارد ریال اعتبار در دست تکمیل است، طی ۲ ماه آینده مشکل آب این جزیره به حداقل ممکن خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عبدالحمید حمزه‌پور روز چهارشنبه با اعلام این خبر، باتوجه به اینکه این اعتبارات از محل منابع عمومی و مشارکت بخش خصوصی تامین شده است، به یکی از اقدامات تاثیرگذار در تامین نیاز آبی قشم اشاره کرد و افزود: عملیات احداث آب شیرینکن چهار هزار مترمکعبی باسعیدو واقع در غرب جزیره به پایان رسیده و به صورت آزمایشی وارد مدار تولید شده است.

وی ادامه داد: با وارد مدار شدن ظرفیت کامل این سایت، در روزهای آینده نیاز آبی ۱۳روستا با جمعیتی افزون‌بر ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر از مردم غرب جزیره قشم رفع خواهد شد.

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان، با آغاز آزمایشی آب شیرینکن باسعیدو، نوبت بندی آب روستاهای باسعیدو، درکوه، گوری، مرادی و دوستکو قشم نیز به حداقل ممکن رسیده است.

حمزه‌پور، از تامین نیاز آبی شهر لافت و روستاهای پیرامونی آن با اتمام خط انتقال آب از محل آب شیرین کن قشم مولد خبر داد و گفت: در آینده نزدیک، نیاز آبی جمعیتی افزون‌بر ۱۲ هزار نفر از این محل تامین خواهد شد که در حال حاضر، عملیات اجرای این خط ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی تصریح کرد: با هدف پایان یافتن مشکلات آبی شهر درگهان، خط انتقال به طول ۱۶ کیلومتر از نیروگاه قشم مولد به شهر درگهان نیز درحال احداث است.

مدیرعامل آبفا هرمزگان به یکی دیگر از اقدامات در دستورکار آبفا که تاثیر زیادی در تامین نیاز آبی جزیره قشم خواهد گذاشت، اشاره کرد و افزود: آب شیرین کن چهار هزار مترمکعبی سلخ است تامین کننده نیاز آبی شهر طبل و روستاهای پیرامونی خواهد بود که در مرحله واگذاری زمین و فراخوان جذب سرمایه‌گذار است.

به گفته وی، شرکت آب وفاضلاب هرمزگان در راستای عمل به وظایف خود و تامین نیاز آبی مردم جزیره قشم، عملیات احداث ۲ باب مخزن با حجم سه و پنج هزار مترمکعب در روستای درکوه در غرب جزیره و شهر رمکان در مرکز جزیره آغاز کرده که کمک شایانی به کاهش نوبت دهی در روستاها می‌کند.

حمزه پور همچنین به پایداری وضعیت آب شهر سوزا در جزیره قشم اشاره کرد و گفت: مشترکین این روستا از طریق سایت شیرین سازی واقع در همین شهر تامین آب می‌شوند که پیش‌تر به دلیل فرسودگی تاسیسات، تولید آن به حداقل رسیده بود که خوشبختانه با پیگیری‌هایی که انجام شد، در اواخر تابستان امسال ظرفیت این آب شیرینکن افزایش یافت و در حال حاضر در شبانه روز ۲ هزار مترمکعب آب دریا، نمک زدایی و وارد شبکه آبرسانی شهری می‌شود.

تامین آب قشم به مرحله امیدوار کننده ای رسیده است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان گفت: همچنین در سایه توجه جدی دولت سیزدهم و حمایت‌های همه‌جانبه استاندار، تامین آب جزیره نشینان قشم به مرحله امیدوار کننده‌ای رسیده است.

حمزه‌پور افزود: آبفا هرمزگان در تامین اعتبار مورد نیاز با هدف کاهش مشکلات و بهبود وضعیت آبرسانی، اقدام به افزایش ظرفیت تولید آب شیرین‌کن‌ها، احداث خطوط انتقال و مخازن جدید کرده است که این روند باعث بهبود آبرسانی، توزیع آب و کاهش زمان نوبت بندی آب می‌شود.

وی بیان کرد: با ظرفیت‌های جدید شیرین سازی آب قشم منبع تامین آب این جزیره به سه نقطه افزایش می‌یابد که تاثیر بسزایی در پایداری آب این منطقه خواهد گذاشت.

این مسوول با بیان اینکه پراکندگی روستاها و حجم بالای جمعیت ساکن در مناطقی از قشم که از محل آب شیرینکن فعلی تامین آب می‌شوند، آبفا را به ایجاد ظرفیت‌های جدید واداشته است، تصریح کرد: ۵۰ روستا و سه شهر قشم از محل آب شیرینکن مپنا آبرسانی می‌شوند که باتوجه به فرسودگی خط انتقال، قطعی برق، خرابی آب شیرینکن‌ها و نبود وجود منابع آبی پایدارسطحی و زیرسطحی، تاثیر مستقیمی بر آبرسانی به این مناطق گذاشته است که با برنامه‌های در دستورکار شاهد وضعیت پایدار و متفاوتی در این جزیره خواهیم بود.

جزیره قشم با وسعت یکهزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha