تامین امنیت سایبری؛ ضرورتی انکارناپذیر در صنعت برق مازندران +فیلم

نوشهر- ایرنا- حملات سایبری که این روزها در بسیاری از کشورها شاهد آن هستیم به مثابه‌ یک جنگ مجازی بوده که باسرعت زیادی درحال پیشرفت است و هرساله آسیب‌ها و هزینه‌های زیادی را به سازمان‌ها و نهادها تحمیل می‌کند؛ موضوعی که کارشناسان صنعت برق مازندران برای رفع آن توجه به تامین امنیت اطلاعات داده‌های سازمانی را ضروری می‌دانند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حملات سایبری یک اقدام مخرب و آگاهانه توسط یک فرد یا سازمان برای نقض سامانه اطلاعاتی شخص یا سازمان دیگر است. به طور معمول مهاجم به دنبال نوعی مزاحمت برای ایجاد اختلال در شبکه قربانی است. این حملات می توانند از بسیاری جهات بر سازمان ها از اختلالات جزئی تا خسارات بزرگ مالی تأثیر بگذارند.

حملات سایبری در فهرست خطرات جهانی رتبه پنجم را در سال ۲۰۲۰ به خود اختصاص داد، آمارهای جهانی نشان می‌دهد که تنها در این سال، نشت اطلاعات و داده‌های سازمانی، بیش از ۳۶ میلیارد دلار به شرکت‌ها و سازمان‌های دنیا خسارت وارد کرده، حدود ۴۵ درصد خسارات ناشی از نشت اطلاعات و داده‌های سازمانی در نتیجه نفوذ هکرها به زیرساخت‌های سازمانی بوده است و به طور کلی، جهان در سال ۲۰۲۱ هم شاهد افزایش ۱۰۵ درصدی حملات باج‌افزارها بود.

این صنعت پُرخطر همچنان در حال رشد است زیرا انتظار می رود حملات سایبری اینترنت اشیا به تنهایی تا سال ۲۰۲۵، ۲ برابر شود. در این میان متخصصان فناوری اطلاعات بر تامین امنیت سایبری (cyber security) تاکید دارند. امنیت سایبری یا امنیت فناوری اطلاعات، حفاظت از سامانه‌های اطلاعات در برابر آسیب به سخت‌افزار، نرم‌افزار و اطلاعات نرم‌افزاری و محافظت مقابل حمله محروم‌سازی از سرویس (اختلال) و بات‌نتها (گمراهی) است.

پیش‌بینی شده است که در سال میلادی جاری باید حدود ۱۳۴ میلیارد دلار صرف امنیت سایبری شود. بیشتر رخنه‌های اطلاعاتی در سرویس‌های اطلاعات پزشکی و عمومی است. جرایم سایبری بیشتر به دنبال اطلاعات پزشکی و مالی است اما کسب‌وکارهایی که از شبکه‌ها استفاده می‌کنند هم هدف قرار می‌گیرند تا به اطلاعات مشتری و شرکت دست یابند یا به مشتری حمله شود.

تامین امنیت سایبری؛ ضرورتی انکارناپذیر در صنعت برق مازندران

با افزایش حجم و پیچیدگی حملات سایبری، شرکت‌ها و سازمان‌ها به ویژه آنهایی که وظیفه حفاظت از اطلاعات مربوط به امنیت ملی، بهداشتی یا سوابق مالی را بر عهده دارند باید اقدامات لازم برای محافظت از اطلاعات حساس را انجام دهند. سال ۲۰۲۰ میلادی بود که شرکت‌های امنیتی هشدار دادند حملات سایبری و جاسوسی دیجیتال مهم‌ترین تهدید برای امنیت کشورها هستند و حتی از اصطلاح تروریسم برای خطرناک بودن این تهدیدات استفاده کردند.

سازمان‌ها در زمان انجام فعالیت‌های تجاری، داده‌های حساس را از طریق شبکه‌ها و سایر دستگاه‌ها منتقل می‌کنند و درست در همین نقطه است که امنیت سایبری با ارایه مجموعه‌ای متشکل از راه‌حل‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به محافظت از این اطلاعات و سیستم‌های پردازش یا ذخیره اطلاعات می‌پردازد.

در این پیوند مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق غرب مازندران گفت: صنعت برق جزو زیرساخت حیاتی کشور است که زیرساخت های آن برای مقابله با حملات سایبری دشمنان باید به روز شود.

مصطفی بابایی روز چهارشنبه در آستانه هفته بزرگداشت پدافندغیرعامل در گفت و گو با ایرنا افزود : با توجه به موارد جدیدی از حملات سایبری که صورت می گیرد و وارد شبکه برق می شود باید به روز باشیم و برای در امان ماندن خود را با علم روز در مقابله با این حملات تطبیق دهیم.

وی یادآور شد: اقدامات زیرساختی خوبی در سال های اخیر در زمینه های سخت و افزاری، حفاظت از اماکن، "اتوماسیون" و هوشمندی سازی شبکه های این شرکت در مقابل حملات سایبری دشمنان صورت گرفته است.

تامین امنیت سایبری؛ ضرورتی انکارناپذیر در صنعت برق مازندران

بابایی اظهارداشت: در مقابل حملات سایبری زیادی که به صنعت برق می شود نیاز است پدافند غیرعامل این شرکت به صورت فعال و زیرساختی شرایط ممتازی داشته باشد که با تدابیر اندیشیده شده اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد : شرکت توزیع برق غرب مازندران هم به با پیروی از صنعت برق کشور در این زمینه اقدامات خوبی در بحث سخت افزای، نرم افزای، حفاظت از اماکن، "اتوماسیون اداری"، هوشمندسازی شبکه ها و هوشمندسازی صنعتی انجام داده است.

شرکت توزیع نیروی برق غرب مازندران به به بیش از ۷۰۰ هزار مشترک خانگی، عمومی، کشاورزی، صنعتی و سایر مصارف که در برگیرنده ۹ شهرستان گردشگرپذیر در غرب مازندران است، خدمات ارائه می دهد.

براساس آمار منابع رسمی، مشترکان تجاری با ۶۸ درصد بیشترین مصرف برق در غرب مازندران رقم زده اند و بقیه نیز مربوط به مشترکان خانگی است.

در استان مازندران ۲ شرکت توزیع نیروی برق یکی در ساری و دیگری در نوشهر فعالیت دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha