راه دسترسی به سردترین غار ایران در کوهرنگ هموار شد

شهرکرد - ایرنا - غار یخی چِما، یکی از شگفت‌انگیزترین غارهای ایران است که در شمال غربی چهارمحال و بختیاری قرار دارد و از جاهای دیدنی کوهرنگ محسوب می‌شود که این غار در نزدیکی روستای شیخ علیخان و ۲۵ کیلومتری چلگرد واقع شده است و یکی از سردترین غارهای کشور در طول همه فصل‌های سال است.

به گزارش ایرنا، غار یخی چما در مجاورت روستای شیخ‌علیخان در فاصله ۲۰ کیلومتری چلگرد مرکز شهرستان کوهرنگ در چهارمحال و بختیاری واقع شده است و این غار شبیه تنگه‌ای بزرگ و یک انبار پُربرف است که ارتفاع برف در این غار تا ۵۰ متر می‌رسد.

لایه‌های یخی این غار در فصول گرم و کم‌بارش دارای ضخامت کمی بوده و بسیار نازک و سُست است و باید از عبور و داخل غار اجتناب کرد ، غار یخی چما شهرستان کوهرنگ جزو اثرهای ملی ثبت شده به‌عنوان میراث‌فرهنگی طبیعی است.

پیشتر گردشگران، برای رسیدن به این غار باید مسیر خاکی را طی می کردند و دشوار بودن مسیر نیز باعث می شود برخی از گردشگران قید حضور در این غار یخی ایران را بزنند.

مردم منطقه نیز یکی از مطالباتشان ایجاد زیرساختهای ارتباطی در مسیر منتهی به غار یخی در محدود روستای شیخ علیخان است.

معاون، ساخت و توسعه راه‌های روستایی و فرعی اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری گفت: جاده چلگرد به سرآقاسید حد فاصل شیخ‌علیخان تا غار یخی چما در شهرستان کوهرنگ به‌طول ۱۱ کیلومتر به بهره‌برداری رسید.

سید مهدی مرتضوی‌زاده روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: طول محور چلگرد تا سرآقاسید ۴۱ کیلومتر است که سال‌های گذشته ۱۲ کیلومتر از چلگرد تا ۲ کیلومتر بعد از شیخ‌علیخان (ابتدای مخابرات) آسفالت شده بود.

وی افزود: در همین راستا سال گذشته قراردادی بسته شد برای قطعه نخست به‌طول چهار کیلومتر و قطعه دوم به‌طول هفت کیلومتر در مجموع به‌طول ۱۱ کیلومتر که این جاده تا غار یخی چما آسفالت شود.

مرتضوی‌زاده تصریح کرد: روکش آسفالت یک کیلومتر این جاده از داخل روستای شیخ‌علیخان باقی‌مانده که به‌علت سرمای هوا در اردیبهشت‌ماه سال آینده آسفالت می‌شود.

وی یادآور شد: آسفالت حدود ۲۰ کیلومتر از مسیر چلگرد تا سرآقاسید باقی‌مانده است و در همین راستا پیش‌بینی شد که آسفالت پنج کیلومتر بعدی در گردنه عسل‌کشان به‌منظور تردد آسان گردشگران و اهالی دهستان موگویی طراحی شود.

راه دسترسی به سردترین غار ایران در کوهرنگ هموار شد

معاون، ساخت و توسعه راه‌های روستایی و فرعی اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: این طرح پس از تامین اعتبار در قالب قطعه سوم سال آینده عملیاتی می‌شود.

وی گفت: اعتبار قراردادهای این طرح ۳۱۰ میلیارد ریال از بودجه‌های ملی و استانی بوده است که تاکنون ۲۰۰ میلیارد ریال آن تسویه شده است و بقیه را به پیمانکار دیون داریم.

مرتضوی‌زاده تاکید کرد: برآورد اعتبار مورد نیاز برای ۲۰ کیلومتر باقی‌مانده این جاده تا سرآقاسید ۸۰۰ میلیارد ریال نیاز دارد.

به گزارش ایرنا، چلگرد مرکز شهرستان کوهرنگ در ۹۰ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha