مقام روس: سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و بریتانیا در جنایات کی‌یف شریک هستند

تهران-ایرنا- رئیس پارلمان کریمه در واکنش به گزارش اخیر یک روزنامه آمریکایی، با بیان اینکه سه کشور در دو حمله مرگبار به پل کریمه دست داشتند، گفت: سرویس‌های اطلاعاتی ایالات متحده و بریتانیا در جنایات اوکراین شریک هستند.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، ولادیمیر کنستانتینوف در گفت‌وگویی با خبرگزاری «اسپوتنیک» گفت: حمله به پل [کریمه] با کمک هواپیماهای نظامی و پهپادهای شناسایی، عملیاتی کاملا طراحی و حساب شده است.

بر اساس این گزارش، شهپادهایی (شناورهای بی‌سرنشین) که کی‌یف در ماه ژوئیه (تیر/مرداد) برای حمله به پل کریمه (پل متصل کننده سرزمین اصلی روسیه و کریمه) استفاده کرده است، توسط آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و سایر سرویس‌های اطلاعاتی غربی ساخته شده است.

رئیس پارلمان کریمه ادامه داد: همانند اولین حمله تروریستی، در این حمله دوم نیز سرویس امنیتی اوکراین (SBU) بدون [کمک] سازمان سیا (CIA) و سرویس اطلاعات مخفی انگلیس (MI۶) نمی‌توانست این کار را انجام دهد.

وی با بیان اینکه «سرویس‌های اطلاعاتی ایالات متحده و بریتانیا در جنایات کی‌یف شریک هستند»، گفت: آنها نمی‌توانند از مسئولیت فرار کنند. یک روز می‌گویند مخالف بمباران غزه هستند، روز دیگر بمباران‌ها «تصادفی» شروع می‌شود.

کنستانتینوف همچنین بررسی روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست را «اطلاعات نادرست» توصیف کرد و افزود که اوکراین از مدت‌ها قبل استقلال خود را از دست داده و به دستور مستقیم کشورهای غربی عمل می‌کند.

بر پایه این گزارش، پل کریمه از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه هدف حملات اوکراین قرار گرفته است. یک کامیون بمب گذاری شده در اکتبر (مهر/آبان) گذشته روی این پل منفجر شد و در پی آن راننده و چهار غیرنظامی کشته شدند و همچنین به پل آسیب وارد شد.

اوکراین در ابتدا هرگونه ارتباط با این بمب گذاری را رد اما مدتی بعد اذعان کرد که این حمله توسط سرویس امنیتی این کشور انجام شده است.

در ماه ژوئیه (تیر/مرداد) نیز اوکراین با شهپادهایی به این پل حمله کرد و زن و شوهری هنگام این بمباران کشته و دختر نوجوانشان مجروح شد.

وزارت دفاع روسیه امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد که سه فروند شهپاد اوکراین را در دریای سیاه هدف قرار داده است.

به گزارش ایرنا، روزنامه واشنگتن‌پست روز گذشته در گزارشی با بررسی زوایای تازه‌ای از قتل «داریا داگینا» دختر اندیشمند سیاسی روسیه، از «همکاری عمیق جاسوسان اوکراین با سازمان سیا» پرده برداشت.

در این گزارش آمده است: این عملیات که در آگوست ۲۰۲۲ (مرداد/شهریور ۱۴۰۱) انجام شده بود، بخشی از عملیات های سرویس‌های جاسوسی اوکراین بود که دو بار پل متصل کننده روسیه به کریمه را نیز بمباران کرده بودند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha