تلاش برای گره‌گشایی از چهار شهرک صنفی مشهد پس از سالها بلاتکلیفی

مشهد- ایرنا- استاندار خراسان رضوی که بر گره‌گشایی از توقف عملیات اجرایی چندین ساله چهار شهرک صنفی مشهد تاکید کرد، مسوولان مربوطه ابعاد این مساله را بررسی کرده و بازه زمانی مشخصی را برای تعیین تکلیف شهرک‌های صنفی پوشاک، جعبه‌سازان، پروفیل‌کاران و تولیدکنندگان پلاستیک در نظر گرفتند.

به گزارش ایرنا، بیش از ۱۲۰ هزار واحد صنفی مشهد ظرفیت سازماندهی و تجمیع در قالب ۱۳ شهرک صنفی یا شهرک صنعتی غیردولتی را دارند که در این راستا تاکنون چند شهرک صنفی مصوب و مقدمات راه اندازی آنها فراهم شده است اما با وجود گذشته چندین سال از تصویب این طرحها هنوز عملیات اجرایی هیچ یک از این شهرک‌ها به مرحله اجرا نرسیده است.

کلنگ ایجاد شهرک صنفی پروفیل کاران تابستان امسال با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بر زمین زده شد اما تاکنون هیچ اقدام عملیاتی در این زمینه صورت نگرفته است، از تصویب طرح شهرک پوشاک نیز بیش از هفت سال می گذرد اما با وجود تاکید همه مسوولان بر راه اندازی این شهرک هنوز مکانی برای آن تعیین نشده اسست، ایجاد ۲ شهرک صنفی - صنعتی جعبه سازان و تولیدکنندگان پلاستیک نیز چند سالی است مصوب شده اما به دلیل مشکلات اداری از ادامه روند برای راه اندازی بازمانده اند.

رییس اتاق اصناف مشهد در نشستی که به منظور تعیین تکلیف این موضوع با حضور نمایندگان استانداری و شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی در محل اتاق اصناف برگزار شد، به تشریح وضعیت صنوف تولیدی و روند پیگیری ایجاد این شهرکهای چهارگانه پرداخت و گفت: یک چهارم از واحدهای صنفی دارای جواز کسب در شهر مشهد در زمره صنوف تولیدی هستند که می توانند در قالب شهرک صنفی تجمیع شوند.

هادی مخملی با اشاره به اینکه ایجاد ۲ شهرک صنفی – صنعتی، ۲ هزار اشتغال مستقیم، هفت هزار اشتغال غیرمستقیم و ۲۵ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری درپی دارد، گفت: تاکنون زمین شهرک صنفی تولیدکنندگان پلاستیک به وسعت ۸.۵ هکتار در جاده سد کارده و زمین شهرک جعبه سازان به وسعت ۲۱ هکتار در شمال غرب مشهد توسط تعاونی‌های ۲ اتحادیه مزبور تملک و خریداری شده است.

مخملی ادامه داد: مانع اصلی در راه اندازی ۲ شهرک مزبور یک شیوه‌نامه داخلی مربوط به سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران است، این شهرک ها تاکنون مراحل استانی سیر اداری خود برای دریافت مجوز را طی کرده و مصوبه کارگروه امور زیربنایی و شورای برنامه ریزی و توسعه استان را دریافت کرده اند.

رییس اتاق اصناف مشهد گفت: شهرکهای صنفی جعبه سازان و تولیدکنندگان پلاستیک، مشکلی در دریافت تایید صلاحیت فنی و حقوقی از سازمان صنایع کوچک ندارند اما شیوه نامه داخلی این سازمان در خصوص تایید صلاحیت مالی آنها، مانع اصلی در صدور پروانه تاسیس این ۲ شهرک است.

مخملی ادامه داد: در این شیونامه نحوه نظارت بر شهرکهای صنعتی غیردولتی ۱۴۰۲ برخی مدارک مالی مشخص کرده که البته در تبصره ذیل آن عنوان شده است که ارایه کلیه این مدارک لازم نیست اما کارشناس مسوول پیگیری صدور مجوزهای شهرکهای صنعتی غیردولتی در سازمان صنایع کوچک با وجودی که در شیوه نامه هم تایید ذیحساب را مشخص نکرده است، تاکید دارد که ذیحساب شرکت شهرکهای صنعتی استان باید موضوع صلاحیت مالی را تایید کند.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر ذیحساب شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی عنوان می کند که این کار در صلاحیت و جزو وظایفش نیست و همین موضوع مانع اصلی برای راه اندازی ۲ شهرک صنفی مزبور و انجام عملیات اجرایی آنها شده است.

بیشتر بخوانید:

عملیات اجرایی شهرک غیردولتی «پروفیل کاران» در مشهد آغاز شد

ایجاد نخستین شهرک صنفی خراسان رضوی در مشهد کلید خورد

معاون وزیر صنعت: بروکراسی راه‌اندازی شهرکهای صنعتی را دشوار کرده است

تلاش برای گره‌گشایی از چهار شهرک صنفی مشهد پس از سالها بلاتکلیفی

مجوز راه اندازی شهرک صنفی به استان تفویض نشده است

متولی راه اندازی و صدور مجوز برای شهرکهای صنعتی دولتی و غیردولتی، شرکت شهرکهای صنعتی و به تبع آن سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران است، گویا فرآیند دریافت مجوز از این سازمان با مشکلات زیادی همراه است که هنوز گره از آن باز نشده است.

معاون فنی شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی نیز در این باره گفت: صدور مجوزهای مربوط به شهرکهای صنعتی غیردولتی هنوز از سوی سازمان صنایع کوچک به استانها تفویض نشده است، لذا مجوز مربوطه از سوی تهران صادر می شود، که در گام نخست برای دریافت مجوز راه اندازی شهرک صنعتی غیردولتی جعبه سازان و تولیدکنندگان پلاستیک باید ۲ مصوبه دریافت شود که یک مصوبه کارگروه امور زیربنایی و شورای برنامه ریزی و توسعه استان و دیگری مجوز از سازمان صنایع کوچک ایران آن هم فقط برای شهرکهای زیر ۵۰ هکتار است.

حسن پیرایش اظهار کرد: بعد از دریافت این مجوزها، نوبت به مجوزهای مربوط به منابع طبیعی یا سازمان حفاظت محیط زیست می رسد که در هر ۲ مورد امکان رد شدن این تقاضا وجود دارد، بعد از دریافت همه این مجوزها سرمایه گذار می تواند وارد عمل شده و ساخت و ساز را آغاز کند.

معاون شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی تاکید کرد: هنوز این شرکت بر اساس قانون اجازه ایجاد شهرک صنفی را ندارد، یعنی در اساسنامه شرکت چیزی با عنوان "راه اندازی شهرک صنفی" درج نشده است که البته این شرکت در تلاش است تا مجوز راه اندازی نواحی یا شهرکهای صنفی را دریافت کند.

پیرایش اضافه کرد: از سوی دیگر هنوز سرمایه گذاران شهرکهای صنفی – صنعتی مزبور صورتهای مالی حسابرسی شده خود را به شرکت شهرکهای صنعتی استان ارایه نکرده اند، ذیحساب مربوطه در این شرکت هم اعلام کرده که زیان انباشته متقاضی باید برطرف شود و به محض رفع این ابهامات مدارک به تهران ارسال خواهد شد.

سرپرست دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری خراسان رضوی نیز که به نمایندگی از استاندار پیگیر حل این موضوع و تعیین تکلیف وضعیت شهرکهای صنفی مشهد است، گفت: دست کم سه شهرک صنفی – صنعتی مصوب شده که حجم زیادی از اشتغال و سرمایه گذاری را معطل خود گذاشته است، موانع این کار هم مسائلی است که قابل تفسیر بوده و شرکت شهرکهای صنعتی استان باید نص صریح قانون را برای رد صورتهای مالی ۲ شهرک مزبور ارایه دهد.

هادی توانا افزود: اگر مشکل مربوط به تفسیر صورتهای مالی است، این مورد قابلیت اصلاح دارد و اگر این صورتهای مالی زیان انباشته دارند، می توان یا آنها را افزایش سرمایه داد یا تجدید ارزیابی کرد تا از این حالت خارج شوند اما اینکه شهرکها چندین سال برای چنین موضوعی بلاتکلیف بمانند، به هیچ وجه قابل قبول نیست.

راه اندازی شهرک صنفی - صنعتی پروفیل کاران نیز در راستای ساماندهی مشاغل صنفی مزاحم شهری بوده که از مدتها قبل در دستور کار هیات رئیسه اتاق اصناف قرار داشته و سیاستگذاری در این زمینه با محوریت توسعه کیفی و توزیعی و پایدار در قالب شهرک صنفی - صنعتی انجام گرفته است.وی اظهار کرد: اگر مشکل مزبور استانی است و از طریق دستگاه های اجرایی مربوطه قابل پیگیری و حل است، باید هر چه سریعتر نسبت به آن اقدام شود و اگر مشکل قانونی و مربوط به تهران است نیز باید مشخص شود تا استاندار آن را از طریق مراجع مربوطه در تهران پیگیری و حل کند.

این مسوول در استانداری خراسان رضوی یک هفته مهلت داد تا مشکل صورتهای مالی مشخص و صورتهای مالی حسابرسی شده به شرکت شهرکهای صنعتی استان ارسال شود.

علی غفوری مقدم، معاون بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صمت خراسان رضوی نیز که معتقد به تدوین شیوه نامه ای جدید برای راه اندازی شهرکهای صنفی است، گفت: بهتر است برای حل این مشکل از وزیر صنعت درخواست شود تا یک شیوه نامه ویژه شهرکهای صنفی – صنعتی تدوین شود.

راه اندازی شهرک صنفی - صنعتی پروفیل کاران نیز در راستای ساماندهی مشاغل صنفی مزاحم شهری است که از مدتها قبل در دستور کار هیات رئیسه اتاق اصناف قرار داشته و سیاستگذاری در این زمینه با محوریت توسعه کیفی و توزیعی و پایدار در قالب شهرک صنفی - صنعتی انجام گرفته و در نخستین گام کلنگ احداث آن در تابستان امسال زده شده اما هنوز عملیاتی نشده است، گویا طرح اولیه توسط مشاور ارایه شده اما در فرآیند اداری قرار گرفته و به نتیجه نرسیده است.

مخملی، رییس اتاق اصناف مشهد نیز با اشاره به شهرک صنفی – صنعتی پروفیل کاران که امسال عملیات اجرایی آن آغاز شد، گفت: مجوز برای راه اندازی این شهرک صادر شده است اما طرح اجرایی آن مورد موافقت قرار نگرفت. در این راستا مسوولان مربوطه مهلت تعیین کردند که طرح جدید شهرک صنفی – صنعتی پروفیل کاران هر چه سریعتر برای تصویب به شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی ارسال شود.

تلاش برای گره‌گشایی از چهار شهرک صنفی مشهد پس از سالها بلاتکلیفی

مکان شهرک پوشاک مشهد در ابهام

شهرک صنفی - صنعتی پوشاک از مهمترین شهرکهای صنفی مورد درخواست تولیدکنندگان مشهد است، این رسته دایره وسیعی از تولیدات و مشاغل را در خود داشته و کلنی های کارگری فراوان حتی به صورت زیرزمینی در مشهد دارد که تولیدات آنها با ویژند دیگر شهرها وارد بازار می شود، در واقع راه اندازی شهرک پوشاک می تواند به زنجیره تولید این کالا در مشهد سامان بخشیده و تولیدات این بخش را ضابطه مند کند.

رییس اتاق اصناف مشهد درباره شهرک صنفی پوشاک گفت: این موضوع مربوط به چندین سال قبل می شود و تقاضای فعالان صنفی – تولیدی نیز در این مورد بسیار بوده اما تاکنون محقق نشده است.

مخملی افزود: چند سال قبل پس از دریافت مجوز راه اندازی این شهرک، گزینه هایی برای زمین شهرک مطرح شد که هیچ کدام به نتیجه نهایی نرسید.

وی بیان کرد: اخیرا انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی به این موضوع ورود کرده است و در ایجاد شهرک صنفی پوشاک جدی است، از سوی دیگر سه اتحادیه صنفی درگیر حوزه پوشاک در مشهد هستند که در زمره بزرگترین اتحادیه های صنفی به شمار می روند به طوری که اتحادیه پوشاک هزار و ۲۰۰ عضو رسمی و بیش از ۲ هزار عضو غیررسمی دارد و در کنار آن اتحادیه خیاطان و اتحادیه کشباف نیز وجود دارد.

تولیدکنندگان پوشاک مشهد در نقاط نا ایمنی فعالیت می کنند که این موضوع اهمیت راه اندازی شهرک صنفی پوشاک را دوچندان می کند.مخملی اضافه کرد: تولیدکنندگان پوشاک مشهد در نقاط نا ایمنی فعالیت می کنند که این موضوع اهمیت راه اندازی شهرک صنفی پوشاک را دوچندان می کند.

معاون فنی شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی گفت: در ابتدا با توجه به حجم کار تولید پوشاک و تجمع کارگری این حوزه در مشهد، مقرر بود که زمین در چهار نقطه از شهر مشهد برای این موضوع در نظر گرفته شود و شهرک صنفی پوشاک در چهار گوشه ایجاد شود، ضمن اینکه سرمایه گذاری دولتی یا سرمایه گذاری بخش خصوصی یا مشارکت هر ۲ در این حوزه نیز مطرح شده بود اما هیچ کدام به قطعیت نرسید.

پیرایش افزود: از سوی دیگر شهرک صنعتی شماره پنج مشهد راه اندازی شد که سرمایه گذاران حوزه پوشاک می توانند لکه های صنعتی را در این شهرک برای خود ایجاد کرده و در آنجا مشغول کار شوند، ضمن اینکه شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی آمادگی دارد یک بخش تخصصی هم در شهرک صنعتی مشهد (کلات) به تولیدکنندگان اختصاص دهد.

معاون شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی گفت: در نهایت همه این گزینه ها مطرح است اما مکان یابی مشخص و روشنی برای راه اندازی شهرک صنفی پوشاک نشده است.

سرپرست دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری خراسان رضوی نیز در این باره گفت: برای راه اندازی شهرک صنفی پوشاک، متقاضی وجود دارد اما هنوز زمین آن مشخص نیست تا سرمایه گذار وارد کار شود.

علی توانا افزود: ورود انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی نیز به این دلیل بوده که به عنوان سرمایه گذار وارد عمل شود اما باید متولیان و اتحادیه های دست اندرکار، مکان نهایی را برای ایجاد شهرک صنفی پوشاک مشخص کنند و این موضوع باید در کمترین زمان ممکن اعلام و درباره آن تصمیم گیری شود.

بیشتر بخوانید:

خوشه صنعتی پوشاک در مشهد رونمایی شد+ فیلم

ایجاد شهرک پوشاک در مشهد هفت سال معطل مانده است

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha