احداث بزرگترین طرح بیمارستانی مازندران با سرمایه‌گذاری خارجی

ساری-ایرنا- پس از گذشت حدود ۲ هفته با اعلام آمادگی چینی‌ها برای سرمایه‌گذاری در بزرگترین طرح بیمارستانی مازندران اکنون این موضوع وارد گام جدیدی شده و تفاهم نامه تامین منابع مالی ساخت، در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی منعقد شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ساخت بیمارستان یک هزار و ۱۰۰ تختخوابی بیمارستان آیت الله طبرسی در ساری به عنوان ابرطرح درمانی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران با همراهی شرکت چینی، تفاهم نامه تامین منابع مالی در وزارت بهداشت منعقد شده است.

برای این منظور جلسه بررسی استفاده از ظرفیت "فاینانس" از طریق کشور چین در مرکز هماهنگی امور اقتصادی وزارت بهداشت، با حضور معاون مرکز هماهنگی امور اقتصادی وزات بهداشت، رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران و نمایندگان "شرکت china energy" برگزار شد. و در آن جلسه تفاهم نامه تامین منابع مالی بین دانشگاه های علوم پزشکی مازندران، اردبیل و کرمان به ارزش بیش از یک میلیارد یورو با شرکت china energy برای اجرای طرح های بهداشتی و درمانی منعقد شد.

بر اساس این تفاهم نامه مقرر شد بعد از اخذ مجوزهای قانونی مربوط از دولت های طرفین، بستر سازی لازم جهت عقد قرارداد اجرای طرح های مربوطه انجام شود. تکمیل مراحل ساخت بیمارستان آیت الله طبرسی در استان مازندران به عنوان طرح مطرح شده در این جلسه برای اخذ فاینانس و وام از شرکت چینی بود که مطرح و تفاهم نامه آن نیز امضا شده است.

احداث بزرگترین طرح بیمارستانی مازندران با سرمایه‌گذاری خارجی
نمایی از ساختمان بیمارستان آیت الله طبرسی

وضعیت قبلی و فعلی طرح بیمارستان آیت الله طبرسی

ساخت بیمارستان یک‌هزار و ۱۰۰ تختخوابی آیت الله طبرسی واقع در ماهفروجک از توابع شهرستان ساری از مصوبات نخستین سفر استانی دولت نهم بود که کلنگ آن در سال ۱۳۸۶ به زمین زده شد. بر اساس وعده‌ای که مسوولان وقت داده بودند قرار بود این بیمارستان ظرف ۲ سال تکمیل، تجهیز و بهره‌برداری شود ولی با گذشت بیش از ۱۵ سال از آغاز اجرا اما این طرح اکنون در مجموع سه گام پیشرفت فیزیکی آنچنانی ندارد.
این بیمارستان در زمینی به وسعت بیش از ۱۴ هکتار در حال ساخت است و به عنوان یکی از بزرگترین بیمارستان های بزرگ کشور در صورت تکمیل می‌تواند جهش خوبی در حوزه گردشگری سلامت، درمانی، خدماتی و پژوهشی مازندران به وجود آورد و مسوولان اجرایی و وزارت بهداشت در دولت سیزدهم با نگاه ویژه و با تخصیص اعتبار ۵۰ هزار میلیارد ریالی از طریق تهاتر نفت گامی موثر برای تکمیل این طرح برداشتند.
همچنین قرار است در صورت تکمیل این طرح برای جذب دانشجویان خارجی و همچنین هوشمندسازی بیمارستان با فناوری روز جهان اقدام شود.

بنا به اعلام دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران ساخت این بیمارستان در سه گام انجام می شود و در حال حاضر گام نخست طرح پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد دارد. و هزینه اجرای کامل طرح ۶۰هزار میلیارد ریال اعلام شد.

مراحل ورود چینی ها برای تکمیل طرح

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران بیستم ماه گذشته از ورود هیات تجاری و فنی چین به استان مازندران در خصوص بررسی نحوه همکاری و مشارکت درساخت پروژه های حوزه سلامت به ویژه بیمارستان آیت الله طبرسی خبرداد.

طبق هماهنگی صورت گرفته از سوی استانداری مازندران این هیات چینی برای ساخت و تکمیل بیمارستان یک هزار و ۱۰۰ تختخوابی آیت الله طبرسی به دانشگاه علوم پزشکی استان معرفی شدو قرار است این طرح با تخصیص فاینانس مراحل ساخت و تکمیل آن انجام شود.

احداث بزرگترین طرح بیمارستانی مازندران با سرمایه‌گذاری خارجی
جلسه امضای تفاهم نامه اولیه با شرکت چینی در وزارت بهداشت

تفاهم نامه اولیه ۴۰۰میلیون دلاری برای اجرای طرح

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:‌ در مرحله نخست همکاری شرکت چینی برای تکمیل این طرح تفاهم نامه اولیه ۴۰۰ میلیون دلاری منعقد شده است.

وی ادامه داد: این تفاهم نامه میان وزارت بهداشت، ‌درمان وآموزش پزشکی و شرکت چینی منعقد شده است و دیگر مراحل اداری "فاینانس" و باز شدن خط اعتباری خارجی انجام می شود.

غلامی در توضیح مراحل اداری انجام این کار اعلام کرد: تفاهم نامه اولیه به معاون اول رییس جمهور ارسال می شود تا پس از اخذ دستور شورای اقتصاد از طریق بانک مرکزی برای پرداخت تسهیلات از کشور چین معرفی می شود.

وی گفت: براساس تفاهم نامه اولیه امضا شده با شرکت چینی بعد از انجام مراحل اداری فاینانس و باز شدن این خط اعتباری خارجی این شرکت در مدت زمان سه ساله برای تکمیل این طرح اقدام خواهد کرد.

بیمارستان آیت الله طبرسی به عنوان یک مرکز درمانی تخصصی و فوق تخصصی در کشور محسوب می شود که ضمن ارائه خدمات عمومی بسترهای لازم برای خدمات تخصصی به بیماران خواهد داشت.

در حال حاضر بیش از یک هزار خانه بهداشت، ۴۵۰ مرکز جامع شهری و روستایی، ۵۴ پایگاه، ۲۶ بیمارستان دولتی و ۱۴ بیمارستان خصوصی با حدود پنج هزار تخت مجموعه های درمانی و بهداشتی این دانشگاه هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha