سرانجام پل نیمه‌تمامی که تمام‌شده گزارش شد

کرمان-ایرنا- پل تقاطع غیرهمسطح ورودی شهر بم درحالی طی ۶ سال نیمه‌تمام رها مانده و خبرساز بوده که حالا یک مسئول وزارت راه می‌گوید: گزارش‌هایی که در اختیار سازمان برنامه قرار گرفته مبنی بر اتمام این پل بوده و جزو فعالیت‌های تمام شده قرار داشته است.

به گزارش ایرنا، عضو هیات مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در عین حال تاکید می‌کند که ردیف بودجه این پروژه هنوز باز است و می توان با انعقاد تفاهم نامه مجدد و تعامل شهرداری بم و وزارت راه و شهرسازی، تکمیل آن را به سرانجام رساند اما پروژه غیر همسطح پل ولایت بم از جمله پروژه‌های ملی وزارت راه و شهرسازی در بزرگراه راهبردی کرمان - ماهان-بم-زاهدان برای رفع نقاط حادثه خیز تعریف شده بود که سال ۹۶ با اعتبار ۱۸۰ میلیارد ریال کلنگ آن به زمین زده و به این سرنوشت دچار شد.

طبق وعده‌های داده شده باید طی ۱۸ ماه تقاطع غیرهمسطح ولایت به بهره‌برداری می‌رسید اما نزدیک به ۶ سال است که سرنوشت آن بلاتکلیف مانده است.

شهر بم در ۱۹۵ کیلومتری شرق مرکز استان کرمان و در مسیر شاهراه ارتباطی کرمان- زاهدان و نیز کرمان - ایرانشهر- چابهار قرار دارد.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

با گذشت سه سال از کلنگ‌زنی این پروژه، یعنی در سال ۹۹ در حالی که شهروندان بمی چشم انتظار تکمیل و بهره برداری این تقاطع غیرهمسطح روگذر بودند اعلام شد که تکمیل پروژه به اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیارد ریال نیاز دارد، ادامه آن معقول نیست، انجام نمی شود و سرانجام نیز متوقف شد.

اکنون این پروژه تنها به نمادی کاه‌گلی و استخوانی در گلو تبدیل شده‌ که همچنان سرنوشت این نقطه مهم شهری،برای شهروندان باغشهر جهانی بم مبهم است و مسئولان متولی، هرکدام دیگری را مقصر می دانند و توپ را در زمین دیگری می اندازند.

اما آن‌طور که روابط عمومی فرمانداری بم صبح سه شنبه اعلام کرده، عصر دیروز(دوشنبه) فرماندار بم به همراه برخی مسئولان محلی این شهرستان در نشستی با حسن عموزاده عضو هیات مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور درخصوص پروژه پل ولایت به بحث و گفت و گو پرداخته و خبری از این نشست رسانه ای شده است.

برپایه این گزارش، در این نشست عموزاده گفته است: این پروژه در طرحی به نام احداث بزرگراه بم – زاهدان - میرجاوه قرار داشته که از شهرستان بم شروع می شود و سپس با گذر از کنارگذر زاهدان به مرز میرجاوه می رسد.

وی افزود: محور تفاهم نامه‌ این پروژه مبنی بر مشارکت اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان و شهرداری بم بوده که ۵۰ درصد کار برعهده شهرداری و ۵۰ درصد دیگر توسط اداره کل راه و شهرسازی انجام شود.

سرانجام پل نیمه‌تمامی که تمام‌شده گزارش شد

نمی‌دانیم چرا نیمه کاره مانده است

اما عضو هیات مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در این جلسه به نکات قابل تامل دیگری هم اشاره کرده و افزوده است: این پروژه به اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان واگذار شده بود و نمی دانیم به چه علت نیمه کاره مانده است.

گزارش اتمام کار به سازمان برنامه

عموزاده عنوان کرد: خوشبختانه کل مسیر پروژه هنوز برقرار است اما در گزارش‌هایی که به سازمان برنامه و بودجه اعلام شده مبنی بر اتمام این پل بوده و جزو فعالیت‌های تمام شده لحاظ شده بود.

وی در عین حال اضافه کرد: به دلیل اینکه این پروژه هنوز ردیف بودجه در سازمان برنامه و بودجه دارد می توانیم آن را مجدد زنده کنیم.

عموزاده برای تسهیل در اجرای پروژه و حذف برخی موانع در اجرای کار، ادامه داد: ۲ تقاطع در تفاهم نامه قید شده، یکی پل مهدویت و دیگری پل ولایت که مقرر شده بود پل مهدویت را اداره کل راه و شهرسازی استان احداث کند و همچنین نظارت فنی، پیگیری و رسیدگی به اسناد، اوراق و مدارک فنی و مالی پل ولایت را اداره راه و شهرسازی و مباحث تامین منابع مالی آن را شهرداری بم انجام دهد.

سرانجام پل نیمه‌تمامی که تمام‌شده گزارش شد
جلسه مسئولان بم با عضو هیات مدیره شرکت توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور

پل ولایت با مشارکت وزارت راه و شهرداری بم تکمیل شود

عضو هیات مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تقاطع مهدویت اولویتی برای شهرستان ندارد و همچنین معارضان تاسسیاتی و فیبرنوری در این محدوده وجود دارد که آزادسازی و اجرای پروژه را نیز سخت کرده، باید تفاهم نامه ای پیرو تفاهم نامه قبلی منعقد شود.

به گفته وی با توجه به اینکه قسمتی از تقاطع پل ولایت را شهرداری انجام داده و نمای بدی را برای ورودی این شهر به دلیل تکمیل نشدن پروژه ایجاد کرده است بنابراین با مشارکت وزارت راه و شهرسازی و شهرداری بم احداث این پل را در اولویت قرار دهیم.

عموزاده گفت: برای تکمیل پل تفاهم نامه منعقد و دستور وزیر برای پیگیری تامین منابع مالی آن باید گرفته شود.

وی درخصوص وضعیت تامین اعتبار پروژه نیز بیان کرده است: همه به وضعیت اعتبارات در بخش منابع عمومی اشراف داریم و به وزارت راه از ابتدای سال تاکنون جز برای طرح های سفر رییس جمهور و طرح هایی که قرار بوده تا پایان سال افتتاح شود، برای هیچ طرح دیگری اعتبار داده نشده است.

عضو هیات مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: اگر می خواهیم این پروژه تکمیل و ساخته شود باید هر دو با کمک یکدیگر آن را تکمیل کنیم و توپ را در زمین دولت نیندازیم.

عموزاده اظهارداشت: اگر بخواهیم از اهرم و ابزار دولت استفاده کنیم هنوز طرح نیمه تمام باقی می ماند و باید از ظرفیت های یکدیگر در این پروژه بهره ببریم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha