مجارستان: اتحادیه اروپا نباید در اوکراین سلاح بسازد

تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه مجارستان با تاکید بر اینکه اتحادیه اروپا یک بلوک سیاسی و اقتصادی است نه نظامی، گفت: مجارستان از طرح مشارکت اتحادیه اروپا در تولید تسلیحات و آموزش سربازان در اوکراین حمایت نمی‌کند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از خبرگزاری تاس، پیتر سیارتو پس از دیدار با همتایان خود در اتحادیه اروپا در «لوکزامبورگ» اظهار داشت: تولید تسلیحات یا آموزش نیروهای نظامی در خاک اوکراین که منطقه جنگی است، برای ما به شدت غیرقابل قبول است، زیرا چنین تصمیمی بلافاصله اتحادیه اروپا را درگیر جنگ می‌کند.

وی افزود: مجارستان اجازه تحت فشار گذاشتن خود در زمینه تسریع در روند پذیرش اوکراین در اتحادیه اروپا را نخواهد داد.

وزیر خارجه مجارستان گفت: اتحادیه اروپا یک سازمان امنیتی نیست بلکه ائتلافی سیاسی و اقتصادی است، بنابراین برای ما به طور کامل غیرقابل قبول است که عضویت آتی یک کشور [در این اتحادیه] را با دلایل امنیتی توجیه کنیم.

نخست وزیر مجارستان نیز در مورد احتمال آغاز روند مذاکرات برای پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا ابراز تردید کرده و گفته بود: آغاز روند الحاق برای کشوری که در حال جنگ است، غیرواقعی است.

همچنین ویکتور اوربان در حاشیه نشست غیررسمی اتحادیه اروپا در شهر گرانادای اسپانیا گفته بود که این اتحادیه هنوز عواقب و هزینه‌های پیوستن اوکراین را به جمع این بلوک بررسی نکرده است.

مجارستان که یکی از اعضای ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) است، با بسیاری از طرح‌های اتحادیه اروپا برای حمایت از اوکراین برابر مسکو مخالفت کرده و بیشتر [نیازهای] نفت و گاز خود را از روسیه تامین می‌کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha