۱ آبان ۱۴۰۲، ۱۵:۵۲
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85268199
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نخست وزیر پاکستان بر لزوم تقویت همکاری‌های دوجانبه با اعضای اکو تاکید کرد+فیلم

اسلام‌آباد - ایرنا - نخست وزیر پاکستان در آستانه اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو) بر عزم قوی اسلام‌آباد برای گسترش همکاری‌های دوجانبه با اعضای اکو و پیشبرد طرح‌های ارتباطات منطقه‌ای تاکید کرد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روابط عمومی دفتر نخست وزیری پاکستان، «انوار الحق کاکر» نخست وزیر دولت موقت این کشور در آستانه شانزدهمین اجلاس آتی سران اکو که قرار است اواسط آبان ماه در تاشکند برگزار شود، با سفیران کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی در اسلام‌آباد دیدار کرد.

در این نشست مسوولان وزارتخانه‌های امور خارجه، بازرگانی، امور اقتصادی پاکستان و همچنین «رضا امیری مقدم» سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان حضور داشتند.

نخست وزیر پاکستان ضمن تاکید بر اهمیت سازمان اکو، گفت که پاکستان تمایل جدی به گسترش هرچه بیشتر روابط دوجانبه با هر یک از کشورهای عضو اکو دارد.

وی با تاکید بر طرح‌های اکو در حوزه ارتباطات، تجارت، انرژی و همکاری های اقتصادی گفت که مشتاقانه منتظر دیدارهای خود با سران کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی در حاشیه شانزدهمین اجلاس سران اکو در تاشکند، ازبکستان است.

انوار الحق کاکر اظهار داشت: اکو از جایگاه مهمی برای توسعه منطقه‌ای برخوردار است، اعضای آن دارای تاریخ و فرهنگ مشترک هستند. امروز منطقه با چالش های مشترکی مواجه است که باید با آنها مقابله کرد تا فرصت هایی برای رشد و شکوفایی جمعی ایجاد شود.

دفتر نخست وزیری پاکستان اعلام کرد: سفرای کشورهای عضو اکو در این‌ نشست تمایل کشورهای متبوع خود برای ایجاد روابط قوی تر با پاکستان و همچنین تعهد جمعی خود به چشم انداز و اهداف سازمان اکو را تجدید کردند.

قرار است شانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (ECO) روزهای ۱۷ و ۱۸ این ماه (۸ و ۹‌ نوامبر) به میزبانی دولت ازبکستان در شهر تاشکند برگزار شود.

بیست و هفتمین اجلاس شورای وزیران خارجه سازمان همکاری اقتصادی ماه‌ گذشته به میزبانی دولت جمهوری آذربایجان در شهر شوشا برگزار شد. سازمان همکاری اقتصادی اکو (Economic Cooperation Organization)، یک سازمان اقتصادی منطقه‌ای است که سه کشور ایران، پاکستان و ترکیه در سال ۱۳۴۳ (۱۹۶۴) نخستین بار این سازمان را پایه‌ریزی کردند.

پس از فروپاشی شوروی در سال ۱۳۷۲ کشورهای افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان نیز به سازمان اکو پیوستند. این سازمان هم‌اکنون با ۱۰ عضو و با ۳۳۰ میلیون نفر دارای ظرفیت های زیادی ازجمله منابع نفت و گاز، انرژی و صنعت است. طبق اساسنامه این سازمان، اکو برای بهبود شرایط توسعه اقتصادی پایدار کشورهای عضو تلاش می‌کند؛ و برای حذف تدریجی موانع تجاری در این منطقه فعالیت دارد.

از دیگر اهداف اکو، تهیه برنامه مشترک برای توسعه منابع انسانی در این ۱۰ کشور است. این سازمان همچنین برای تسریع برنامه توسعه حمل و نقل و ارتباطات فعالیت می‌کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha