تداوم خط روشن «شهید احدی» از مسیر دانشگاه‌ ملایر

همدان- ایرنا- امروز همان دل‌نوشته‌های شهید نخبه پزشکی که نوشت: «چگونه می‌توانیم در شهرمان بمانیم و فقط درس بخوانیم؟» امروز سرمشق و خط روشنی برای نسل جوان دانشگاهی است که برای دفاع از خاک وطن سن و سال، رتبه یک کنکور پزشکی و تعلقات دنیوی برایشان معنا و مفهومی نداشته باشد.

به گزارش ایرنا؛ دانشگاه ملی ملایر با برگزاری نخستین همایش بزرگداشت شهید «احمدرضا احدی» در سطح ملی، تمامی ظرفیت‌ها و امکانات علمی، پژوهشی و فرهنگی خود را به کار گرفت تا بتواند زوایای پنهان زندگی، اهداف و آرمان‌های شهید نخبه پزشکی کشور را به نسل جوان دانشگاهی و دانش‌آموخته ارائه کند.

دانشگاه ملایر با برگزاری مراسمی فاخر در شان و شخصیت شهید احدی و با حضور مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی، مادر و برادر شهید نخبه پزشکی، پیشکسوتان عرصه دفاع مقدس و همرزمان شهید احدی و دیگر شهدای والامقام این شهرستان، برای همیشه این مسیر روشن را در این مرکز آموزش عالی و دانشگاهی پایه‌گذاری کرد تا امتداد آن در سطح بین‌المللی ترسیم شود.

شهید احدی در آن زمان که ۱۹ سالش بود و به فرمان امام خمینی(ره) لبیک گفت، برای دفاع از خاک وطن، سر از پا نشناخت و پزشک شدن را رها کرد و جبهه خاکریز نخست او شد، حکایت همان بچه‌های خوب است که اگر ما هم نگوییم و کسی هم نخواهد، روایت این بچه‌های خوب و پاک در بلندای صخره‌ها حک شده، سر در دانشگاه‌هایی که نمونه بارز آن دانشگاه ملی ملایر است و با میزبانی از شهدای گمنام، به وجود شهدای سرافرازی همچون شهید احدی و یک‌هزار و ۱۰۰ شهید گلگون کفن به خود می‌بالد که پرچم‌دار راه سرخ و روشن شهداست.

آنجا که شهید «احمدرضا احدی» از چگونگی جنگ و جبهه نوشت؛ از اینکه دختر دانشجویی که حتی حوصله ندارد عکس‌های جنگ را ببیند و اخبار آن را بشنود، از قصه دختران معصوم سوسنگرد آیا با خبر است؟ و پسر دانشجویی که آیا می‌داند هویزه کجاست؟ چگونه سر ۱۲۰ دانشجوی مبارز و مظلوم زیر شنی‌های تانک له می‌شود؟ اینها سوالاتی بود که شهید احدی در دل‌نوشته‌هایش به دنبال پاسخ این سوال بود: آیا می‌توانید این مساله را حل کنید؟

تداوم خط روشن «شهید احدی» از مسیر دانشگاه‌ ملایر

از حس درونی‌اش و احساس تکلیفش نوشت: اینکه چگونه بخندیم و نگاه آن عزیزان را فراموش کنیم؟ چگونه می‌توانیم در شهرمان بمانیم و فقط درس بخوانیم؟ چگونه می‌توانیم درها را به روی خود ببندیم و چون موش در انبار کلمات کهنه کتاب لانه بگیریم؟ کدام مساله را حل می‌کنی؟ برای کدام امتحان درس می‌خوانی؟‌ به چه امید نفس می‌کشی؟ کیف و کلاسورت را از چه پر می‌کنی؟ از خیال، از کتاب، از لقب شاخ دکتر یا از آدامسی که هر روز مادرت در کیفت می‌گذارد؟

چگونه تیغ جراحی را با یک قبضه سلاح گرم معاوضه کردی؟ خاک جبهه را به چه قیمت خریدی؟ آسایش پایتخت‌نشینی را به چه فروختی؟ شهید احدی از دیار عشاق بود، از دیار وهیت‌ها، عابس‌ها، سلمان‌ها، نواب صفوی‌ها و هنوز هم چشمانش پر از قلم زدن‌هایی است که از محبت ناب سرچشمه می‌گیرد، به قول شهید احدی: «خیلی‌ها برای فردایشان آرزوهای دراز بافته‌اند، اما امروز را قربانی کردند».

و چه زیبا باز هم در دل نوشته‌هایش به نسل جوان امروز خط و ربط روشنی داد: اگر دیدی که کودک دیگر آب نمی‌خورد!! اما تو اگر قاسم نیستی، اگر علی اکبر نیستی، اگر جعفر و عبدالله نیستی، لااقل حرمله مباش! که خدا هدیه حسین(ع) را پذیرفت و خون علی اکبر(ع) و علی‌اصغر(ع) را به زمین پس نداد، من نمی‌دانم که فردای قیامت این خون با حرمله چه خواهد کرد؛ پس بیایید حرمله نباشیم.»

در کنار تمامی مسیرهای روشنی که شهید نخبه پزشکی برای جوانان امروز ترسیم کرد، اما درس بزرگ شهید احدی که تا ابد ماندگار شد، وصیت‌نامه یک خطی این ستاره درخشان آسمان ملایر بود که از عمق وجود و باخون سرخش نوشت: «فقط نگذارید حرف امام(ره) به زمین بماند» جمله‌ مختصر و کوتاه است، اما به بلندای تاریخ پرافتخار دفاع مقدس و دلیرمردان و رزمندگان اسلام.

و در اقدامی شایسته دانشگاه ملی ملایر نخستین آئین بزرگداشت شهید نخبه پزشکی شهید «احمدرضا احدی» با حضور معنوی خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران، «ابوالفضل باقری‌فرد» معاون آموزش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جمعی کثیری از مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی، اساتید و دانشجویان در مرکز همایش‌های شهید «حاج رسول حیدری» دانشگاه ملایر برگزار شد، مراسمی وزین که مادر بزرگوار شهید احدی، بر خود بالید برای تربیت چنین فرزندی که نخبگی و پزشکی را به جبهه و جنگ پیوند داد و برای همیشه جاودان شد.

تداوم خط روشن «شهید احدی» از مسیر دانشگاه‌ ملایر

شهید احدی یک مکتب است

آنجا که معاون آموزش وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، شهید احدی را نه یک شخص بلکه یک مکتب دانست و اظهار داشت: شهید احدی یکی از شهدای شاخص کشور است که به عنوان الگو برای مسئولان و نسل جوان امروز باشد.

«ابوالفضل باقری‌فرد» قبولی در رشته پزشکی را امروز یکی از آرزوهای دانش‌آموزان دانست و افزود: این در حالیست که شهید احدی کسب این رتبه را نادیده گرفت و دفاع از وطن و خاکش را بر همه چیز ترجیح داد و به جبهه رفت.

وی حضور در این آئین معنوی را یک درس مهم برای همه دانست و بیان کرد: شهید احدی یک شهید معمولی نیست، شهیدی با این دیدگاه و استعداد، یک مکتب است و امروز شهید احدی نه تنها برای ملایر بلکه برای همه کشور یک الگو و سرمشق بزرگ است.

معاون آموزشی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه شهید احدی برای نسل جوان و همه کسانی که در حال تحصیل و آموختن علم هستند یک سرمشق بزرگ است، گفت: وقتی صحبت‌ها، نوشته‌ها و افکار این شهید را مطالعه می‌کنیم می‌بینیم این عباراتی که شهید به کار برده همه امروزی است در حالی که چهار دهه پیش می‌زیسته، افکارش به روز است و این نشان از روح بلند این شهید دارد.

باقری‌فرد با اشاره به کتاب «حرمان هور» ماحصل دست نوشته‌های شهید احدی را اثری بسیار ارزشمند در حوزه ادبیات دفاع مقدس دانست و تاکید کرد: این کتاب توسط یک جوان ۲۰ ساله در سال ۱۳۶۲ به رشته تحریر درآمد و مطالعه دقیق این کتاب را به نسل جوان، دانشجویان و اساتید توصیه می‌کنم.

تداوم خط روشن «شهید احدی» از مسیر دانشگاه‌ ملایر

پشتیبانی از ولایت، خواسته شهید احدی

معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر نیز شهید احدی را ادیب، دانشمند، نخبه و شهیدی بزرگ در حین گمنامی دانست و خاطرنشان کرد: شهید احدی از شهدای ممتاز دوران دفاع مقدس است که روح بلند و عرفانی و وصیت‌نامه‌اش در یک جمله خلاصه شد که گفت: «نگذارید حرف امام بر زمین بماند».

«سلمان اسماعیلی» با بیان اینکه شاه‌بیت وجودی شهدا ولایتمداری و پشتیبانی از ولایت فقیه بود، اظهار داشت: همه ما همواره در این مسیر حرکت می‌کنیم، نمونه آن کنگره اربعین حسینی و اجتماع استشهادی رزمندگان اسلام برای دفاع از فلسطین است.

به گفته وی؛ در هیچ برهه‌ای این اندازه شیعه پشتیبان ولایت نبوده، این همان خواسته شهدا و شهید احدی است و امروز دیدن مظلومیت مردم فلسطین روحیه همه ما را به هم می‌ریزد، اما صحنه غزه صحنه پیروزی است و نوبت حماسه است و پیروزی نزدیک است.

تداوم خط روشن «شهید احدی» از مسیر دانشگاه‌ ملایر

یادواره‌های شهدا باید شهید تربیت کند

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی درباره شهید احدی اینگونه گفت که با تفکر و تدبر در جهان‌بینی شهید احمدرضا احدی، به این نکته پی می‌بریم که وی خود را مامور به وظیفه می‌دانست.

به گفته «هادی بیگی‌نژاد»، بعد از مطالعه در جهان‌بینی و نوع نگاه متعالی شهید احدی، به این نکته می‌رسیم که آنقدر دنیا و تعلقات مادی آن برایش کوچک بود که قبول شدن در رتبه اول رشته پزشکی جالب به نظرش نمی‌آمد.

وی با تاکید بر اینکه یادواره‌های شهدا باید «شهید» تربیت کند، گفت: دیدگاه و روح متعالی شهید احدی آنقدر ارتقا یافته بود که دنیا و همه متعلقات در آن را کوچک می‌دید و بزرگی و عزت را فدا شدن برای خدا و اسلام می‌دید و امروز باید «هنر» را در خدمت فرهنگ شهدا بیاوریم.

تداوم خط روشن «شهید احدی» از مسیر دانشگاه‌ ملایر

البته آئین بزرگداشت شهید احدی این خبر خوش را به همراه داشت که «ابراهیم محمدی‌منش» رییس دانشگاه ملی ملایر اعلام کرد: قرار است با محوریت همایش بزرگداشت شهید «احمدرضا احدی» فعالیت علمی و پژوهشی کلیدی در عرصه شهید و شهادت در دانشگاه ملایر آغاز شود و در تلاش هستیم یک فیلم سینمایی در مورد شهید احدی و مجموعه شهدای جوان ملایر بسازیم که نیازمند حمایت مدیران شهرستان است.

به گزارش ایرنا؛ روایتگری «کریم مطهری» یکی از راویان دفاع مقدس از خاطرات شهید احدی، اجرای گروه هنری تئاتر «ماه و مها» وابسته به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر و بسیج هنرمندان) به کارگردانی «شیرین حبیبیان» با موضوع برشی از زندگی شهید احدی و محوریت مادر شهید و بیان خاطرات شهید نخبه پزشکی توسط برادر شهید احدی از دیگر برنامه‌های این همایش فاخر ملی بود.

پخش مستند شهید احدی با عنوان «از دانشگاه تا دانشگاه»، اجرای سرود کنکور شهادت، رونمایی از کتاب «زلال مثل آب» زندگی شهید محمد روستایی، رونمایی از کتاب «فاتح دوئیجی» (زندگی شهید حیدر کاظمی)، رونمایی از ترجمه کتاب «حرمان هور» (دست‌نوشته‌های شهید احدی) خوش‌فکری برگزارکنندگان این آئین بود که با حضور مسئولان اجرا شد.

شهید "احمدرضا احدی" در بیست و پنجم آبانماه سال ۱۳۴۵ در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد، سال ۱۳۶۴ موفق به کسب رتبه نخست کنکور در رشته پزشکی شد.

شهید احدی با حضور در جبهه‌های جنگ، در عملیات کربلای ۵ در اسفندماه سال ۱۳۶۵ به شهادت رسید و پیکر پاکش در گلزار شهدای عاشورا به خاک سپرده شد، وصیت‌نامه وی شامل جمله است: "فقط نگذارید حرف امام(ره) به زمین بماند".

دانشگاه ملی ملایر در چهار کیلومتری محور اراک واقع شده و بیش از ۶ هزار دانشجو دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha