۱ آبان ۱۴۰۲، ۱۳:۴۹
کد خبرنگار: 942
کد خبر: 85267745
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

تنها پرورش‌دهنده گوزن قرمز در ایران: کسی به دادم نمی‌رسد

گرگان- ایرنا- جمعیت گوزن قرمز در نیم قرن اخیر به‌دلیل شکار بی‌رویه کاهش نگران‌کننده‌ای یافت و به خط پایان زندگی نزدیک شد. «شعبانعلی زاهدپور» اهل شهرستان کردکوی با راه‌اندازی اولین و تنها مرکز پرورش این گونه جانوری در ایران با وجود موانع و سنگ‌اندازی‌های متعدد، خطر انقراض را تا حدی از سر این گونه جانوری دور کرد.

به گزارش ایرنا، بر اساس سرشماری جمعیت جانوری در اواخر دهه ۵۰ بیش از ۲ هزار راس مرال قرمز در پارک ملی گلستان زندگی می‌کردند که اما این آمار در سرشماری اوایل دهه ۹۰ با کاهش ۸۰ درصدی به حدود ۲۰۰ راس رسید.

کارشناسان تخریب زیستگاه و شکار را مهمترین تهدید علیه این گونه جانوری می‌دانند اما در کنار آن معتقدند تغییر اقلیم، گرم شدن کره زمین، خشکسالی و کم بارشی باعث محدودتر شدن زیستگاه جانوران کشور از جمله گوزن قرمز ایرانی شده است.

احداث جاده‌، خطوط انتقال نیرو و لوله‌ها و کانال‌های آب، توسعه شهری و روستایی، تبدیل اراضی به کشاورزی از جمله عواقب تخریب زیستگاه‌های جانوران است که این اقدامات باعث جدایی ژنتیک گونه‌هایی مانند مرال‌ها شده و به دلیل تبدیل محدوده زندگی آن ها به جزایر متعدد، تبادل ژنتیک آن‌ها را از بین برده است.

در این شرایط و با روند کاهشی جمعیت گوزن زرد ایرانی که با نام مرال نیز شناخته می‌شود، شعبان زاهدپور که از اهالی شهر کردکوی در استان گلستان است تصمیم گرفت برای حفظ این گونه رو به زوال جانوری دست به کار شود و بدون کمک مالی مجموعه های دولتی، مکانی برای تکثیر مرال‌ها بسازد.

او در کنار خانه‌اش که فاصله زیادی با جنگل هیرکانی هم ندارد سه راس گوزن زرد ایرانی را سال ۱۳۹۶ به این باغ پنج هزار متری آورد و با تلاش و صرف هزینه زیاد موفق شد تعداد آن ها را به ۱۹ راس رسانده و نمونه موفقی از یک تلاش دلسوزانه برای رفع یک خطر محیط زیستی را به نمایش بگذارد.

زاهدپور گفت: وقتی تصمیم گرفتم که این مکان را به محلی برای نگهداری گوزن زرد ایرانی تبدیل کنم، برخی دوستانم مرا سرزنش کردند و می‌گفتند « وقتی این کار برات سودی نداره چرا میخوای این همه هزینه کنی»؟

تنها پرورش‌دهنده گوزن قرمز در ایران: کسی به دادم نمی‌رسد

وی ادامه داد: زمانی که تصمیم به حفظ گوزن زرد ایرانی گرفتم از هزینه برای آن واهمه نداشتم. در این مدت بیش از ۱۲ میلیارد ریال هزینه کردم و ماهانه نیز بیش از ۲۰۰ میلیون ریال برای این گوزن ها پول غذا و نگهداری می‌دهم.

وی بیان کرد: تنها کسی در ایران هستم که گوزن زرد ایرانی را به عنوان بخش خصوصی نگهداری و تکثیر می کنم و در این مدت به لطف تلاش مبتنی بر نظرات کارشناسانه، شاهد زایش گوزن دوقلو بودم که این کار در دنیا برای اولین بار اتفاق افتاد.

زاهدپور ادامه داد: وقتی برای اولین بار زایش گوزن دوقلو را در اینستاگرامم منتشر کردم، برخی فعالان پرورش گوزن از کشورهای دیگر گمان کردند که این ادعای من خلاف واقع بوده و من تصویر فتوشاپی ۲ گوزن را منتشر کردم که با ارائه مدارک دقیق، حرف‌هایم را ثابت کردم.

پرورش دهنده گوزن زرد ایرانی گفت: از ابتدای فعالیت تاکنون هیچ تسهیلات و کمک مالی از دولت دریافت نکردم و هزینه های این کار را با فروش اموالم و درآمد مازادم می پردازم.

زاهدپور اظهار کرد: تنها مشکلی که در پرورش این گوزن ها دارم، منع قانونی در فروش این مرال‌ها است که امیدوارم با حمایت استاندار و مدیرکل محیط زیست گلستان این مشکل برطرف شود.

وی ادامه داد: از زمانی که پرورش این گوزن ها را شروع کردم تاکنون، تعداد مرال‌های نر چند برابر مرال‌های ماده شده و این وضعیت، تکثیر آنان را با مشکل مواجه کرده که تنها راه پایان دادن به این مشکل، کسب مجوز فروش است.

پرورش دهنده گوزن زرد ایرانی گفت: با گسترش فعالیت‌هایم، مراجعه کنندگان فراوانی از همه شهرهای ایران و حتی خارج از کشور دارم که حضور آن‌ها در این مجموعه، امید و انگیزه مرا بیشتر کرده و در این راستا تصمیم به افزون بر پرورش گونه های دیگر از جمله طاووس، ماهی و آهوی مینیاتوری گرفته و به دنبول توسعه آن هستم.

وی بیان کرد: خرید و فروش گوزن زرد ایرانی برای مجموعه من منع قانونی ندارد اما برخی سنگ اندازی‌ها مانع این کار می‌شود در حالی که با این روش می‌توانم بر غنای ژنتیکی گوزن‌های خود افزوده و مرال‌های مازاد خود را در اختیار افراد علاقمند قرار دهم.

زاهدپور افزود: از کسانی که برای تماشای مرال‌ها به مجموعه من می‌آیند توقع پرداخت هزینه ندارم اما به همه می‌گویم همراه خود مقداری غذای سالم مانند هویج بیاورند تا علاوه بر یادگیری نحوه مشارکت در پروش گونه‌های جانوری، سهمی در این کار داشته باشند.

وی ادامه داد: افراد متمول زیادی از دیگر استان ها از من خواسته اند این ایده را با هزینه خودشان ایجاد کرده و به نوعی فعالیتم را به آنجا منتقل کنم اما با وجود سنگ اندازی ها و ایجاد برخی موانع، به فعالیت در گلستان پایبندم که در این شرایط انتظار دارم با حمایت مدیران استان مسیر تلاشم برای کمک به حفظ ذخایر طبیعی هموار شود.

وی افزود: از وقتی که ورود به این مجموعه را برای همه آزاد کردم، علاوه بر دانش آموزان که میهمان همیشگی ما هستند، بیش از ۲۰ شکارچی با مشاهده گوزن ها، از شکار توبه کرده و به جمع حامیان محیط زیست پیوستند که به این نتیجه کارم افتخار می‌کنم.

مرال قرمز که به زبان بومی به گاو وحشی مشهور است از بزرگترین انواع گوزن محسوب شده و وزن نر این حیوان به ۱۶۰ تا ۱۲۰ کیلو می رسد.

علاوه بر مجموعه آقای زاهدپور در کردکوی تعدادی از این گونه در پارک جنگلی قرق در جاده گرگان به مشهد ( ۲۰ کیلومتر بعد از گرگان ) نگهداری می شود.

جنگل های گلستان زیستگاه مرال قرمز نر ایرانی است و اواخر تابستان و اوایل پاییز فصل جفتگیری این گونه است که فریاد حیوان نر برای تعیین حریم و جفتگیری به گاوبانگی معروف است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha