استقرار تجهیزات موشکی آمریکا در منطقه؛ خطری جدید برای خاورمیانه

تهران- ایرنا- پس از بیانیه وزارت دفاع آمریکا مبنی بر ارسال سامانه های موشکی به خاورمیانه، یک مقام سابق پنتاگون استدلال کرد که این امر آتش جنگ را در این منطقه شعله‌ورتر می‌کند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، اعلام کرد که قصد دارد یک سامانه موشکی ضد بالستیک تاد (THAAD) و تعدادی سامانه دفاع هوایی موشکی پاتریوت را به خاورمیانه ارسال کند.

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا اواخر روز شنبه در بیانیه ای مطبوعاتی ضمن تائید ارسال این سامانه های موشکی گفت: «به دنبال گفت‌وگوهای مفصل با رئیس جمهوری [جو] بایدن در مورد تنش های اخیر توسط ایران و نیروهای شبه نظامی مورد حمایت آن در سراسر خاورمیانه، امروز مجموعه ای از اقدامات دیگر را با هدف تقویت بیشتر موضع پنتاگون در منطقه در پیش گرفتیم».

وی در ادامه افزود: «این گام‌ها تلاش‌های بازدارندگی منطقه‌ای را تقویت کرده، حفاظت از نیروهای آمریکایی در منطقه را افزایش داده و نیز به دفاع از اسرائیل کمک می‌کند».

آمریکا پیش از این و نیز پس از آغاز درگیری ها میان حماس و اسرائیل، دو ناو هواپیما بر "یواس‌اس‌جرالد آر فورد" و ناو "یواس‌اس دوایت آیزنهاور" را با هدف آنچه که تقویت قابلیت های آمریکا در منطقه عنوان شده، به خاورمیانه اعزام کرده بود.

این خبرگزاری در ادامه آورده است: اظهارات آستین در مورد ارسال سامانه های موشکی به منطقه در حالی است که از آغاز درگیری ها میان حماس و اسرائیل، رژیم صهیونیستی حملات هوایی بی دلیلی را به سوریه و حزب الله در جنوب لبنان انجام داده است.

علاوه بر این پایگاه‌های غیرقانونی آمریکا در شمال شرق سوریه و همچنین تاسیسات نظامی آن در عراق، این هفته هدف حملات مداوم راکتی و پهپادی قرار گرفته‌اند.

مایکل مالوف مقام پیشین وزارت دفاع آمریکا در گفت و گو با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، چنین استدلال کرد که واشنگتن با ارسال تجهیزات و تسلیحات به اسرائیل و منطقه می خواهد نشان دهد که کاملا در منطقه حضور دارد. وی سپس به ۳۵ پایگاه نظامی آمریکایی که در اطراف ایران وجود دارد اشاره و خاطرنشان کرد که ارسال تاد و سامانه دفاع موشکی پاتریوت سیگنالی روشن از جانب واشنگتن به تهران است.

این مقام سابق پنتاگون در ادامه با اشاره به حملات راکتی و پهپادی شبه‌نظامیان مستقر در سوریه و عراق علیه نیروهای آمریکایی، استقرار این تجهیزات را نشانه ای از تشدید تنش در منطقه و به ویژه میان ایران و آمریکا دانست و آن را پیامی از واشنگتن به تهران برای حفاظت از دارایی های منطقه ای امریکا ارزیابی کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha