فاز جدیدی از جذب سرمایه‌گذاری صنعتی در چهارمحال و بختیاری

شهرکرد- ایرنا- جوانانی هستند تحصیلکرده، آنها درس رشته‌های صنعتی را در بهترین دانشگاه‌های ایران خوانده‌اند، با معدل بالا کارشناسی و کارشناسی ارشد گرفته‌اند حتی برخی هم دکترای تخصصی دارند، آنها پس از دانش‌آموختگی به چهارمحال و بختیاری بر می‌گردند و منتظر می‌مانند تا سرمایه‌گذاری‌های صنعتی در این استان شکل بگیرد و فصل جدیدی را پیش روی زندگی خود ببینند.

به گزارش ایرنا،سرمایه‌گذاری چه خُرد باشد و چه کلان، چه عادی باشد و چه با فناوری پیشرفته (High Tech) در بخش صنعت برای استان‌هایی مانند چهارمحال و بختیاری که دارای محرومیت تاریخی هستند، نقش حیاتی دارد چرا که دانش‌آموختگان با استعدادش را در خود ماندگار می‌کند.

محمد و بهادر ۲ دوست دانش‌آموخته رشته متالوژی هستند، همشهری و اهل مرکز چهارمحال و بختیاری، یکی از آنها در تهران و دیگری در اصفهان در رشته متالوژی درس خوانده‌اند، اکنون یکی از آنها عسلویه کار می‌کند و دیگر در بندر ماهشهر مشغول فعالیت است.

آنها می‌گویند؛ چهارمحال و بختیاری در رشته‌های فولادی تحصیلکردگان با استعدادی و باسوادی دارد و اگر در استان ظرفیت توسعه صنایع فولادی وجود داشته باشد در همین استان کار خود را ادامه می‌دهند.

باران، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مهندسی شیمی گرایش پتروشیمی است و اکنون در دفتر مرکزی در تهران و کارخانه‌ای در استان سمنان مشغول به کار است، او نیز می‌گوید: امید است در آینده نزدیک با توسعه خوشه‌های زیر مجموعه صنعتی پتروشیمی در استان، دوباره به شهر خود بازگردد و مشغول کار شود.

سرمایه‌گذاری صنعتی نیاز جدی چهارمحال و بختیاری

یکی از نیازهای توسعه‌محور در استان‌های کمتر برخوردار از جمله چهارمحال و بختیاری ایجاد زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری به ویژه در صنایع است چرا که نیاز اصلی در بخش تامین نیروی متخصص را همین بخش صنعت برعهده خواهد داشت.

۱.تعریف کلیات سرمایه‌گذاری

برخی از اقتصاددانان در تعریف و اهمیت سرمایه‌گذاری اتفاق نظر ندارند، حتی در ابعاد و نقش آن نیز برداشت‌های متفاوتی وجود دارد. در فرهنگ لغات تخصصی کمبریج اصطلاح سرمایه‌گذاری را هرگونه صرف زمان، انرژی، وقت، تلاش و نهاده‌هایی اقتصادی از این قبیل، با هدف کسب سود یا مزیت و منفعتی در زمان آتی تعریف می‌کند.

برخی دیگر از اقتصاددانان، سرمایه‌گذاری را هرگونه تغییر در ذخایر سرمایه تعریف می‌کنند، در تعریف آنها شیوه‌های گوناگون سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری ثابت کسب و کار(که شامل مخارج بن گاه‌ها در ماشین‌آلات بادوام، تجهیزات و سازه‌هایی نظیر کارخانه‌هاست)، سرمایه‌گذاری در مسکن (که بیشتر سرمایه‌گذاری در خانه‌های مسکونی را شامل می‌شود) و در نهایت سرمایه‌گذاری در ذخایر انبار (یا همان کالاهایی که بنگاه ها و تولیدکنندگان در انبار نگهداری می‌کنند، مانند مواد، ملزومات، کالاهای در جریان ساخت و کالای ساخته شده) است.

۲.۱ ریسک‌پذیری در سرمایه‌گذاری

به گفته کارشناسان اقتصادی، ریسک‌پذیری در حوزه اقتصاد به ویژه در سرمایه‌گذاری صنعتی تعاریف مختلفی دارد، به گفته آنها، ریسک و عامل بازده حاصل از سرمایه‌گذاری که مطابق تئوری‌ کُنش عقلایی فرد زمانی به سرمایه‌گذاری و حد مطلوبی از ریسک و بازدهی برای او تامین شده باشد.

سرمایه‌گذاری از موضوعات مهمی است که به معنای عام خود می‌تواند سرچشمه همه تحولات اقتصادی و اجتماعی جامعه باشد.

۲.سرمایه‌گذاری صنعتی

در تعریف صنعت به فعالیتی اطلاق می‌شود که موجب تولید کالا و یا عرضه‌ خدمات به مشتری و بازار می‌شود، صنایع شامل مجموعه‌ای از سازمان‌ها و شرکت‌هایی‌ است که هر کدام نیازهای خاصی از بازار را تأمین می‌کنند.

یک تحقیقات علمی در حوزه سرمایه‌گذاری صنعت‌ ‎پایه و سرمایه‌گذاران خُرد نشان می‌دهد که تصمیم برای سرمایه‌گذاری برحسب صنعت، در قالب تقاضا و خرید گسترده در سطح صنعت بروز می‌کند.

فاز جدیدی از جذب سرمایه‌گذاری صنعتی در چهارمحال و بختیاری

توسعه سرمایه‌گذاری صنعتی در کشور

معاون دفتر محیط کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت از صدور چهار هزار و ۲۰۰ پروانه بهره‌برداری صنعتی در کشور در نیمه نخست امسال خبر داد و گفت: این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد رشد داشته است.

هرمز سلیمانی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: رشد صدور پروانه بهره‌برداری حکایت از مشارکت بیشتر مردم در طرح‌های تولیدی دارد و در مجموع نشان می‌دهد که مردم برای ورود به فعالیت‌های تولیدی تمایل بیشتری نسبت به سال‌های گذشته نشان می‌دهند.

وی ادامه داد: در چهارمحال و بختیاری نیز مانند سایر نقاط کشور شاهد رشد ۲۰ درصدی پروانه‌های بهره‌برداری و مجوزهای کسب و کار در نیمه نخست امسال بوده‌ایم، به‌طوری‌ که در این مدت ۸۴ پروانه بهره‌برداری صادر شده است.

معاون دفتر محیط کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: اهتمام دولت سیزدهم بر این است که با تسهیل کسب و کار، علاوه‌بر آنکه مردم را برای مشارکت در فعالیت‌های تولیدی تشویق کند همچنین شرایطی را فراهم آورد که بازدهی این فعالیت‌ها در مقایسه با بازارهای مالی واسطه‌ای بیشتر باشد.

فاز جدیدی از جذب سرمایه‌گذاری صنعتی در چهارمحال و بختیاری

وضعیت صنعتی چهارمحال و بختیاری

یکی از نیازهای چهارمحال و بختیاری صنایع صادرات‌محور است و سرمایه‌گذاری صنعتی در این بخش باعث ایجاد اشتغال و افزایش تولید ناخالص داخلی می‌شود.

استاندار چهارمحال و بختیاری می‌گوید: میزان صادرات استان در پایان سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل آن ۲۰۰ درصد رشد داشته است و این روند رو به رشد در نیمه نخست امسال نیز تداوم داشته است.

غلامعلی حیدری اظهار داشت: طی ۲ سال اخیر گام‌های بسیاری در راستای رونق تولید و توسعه پایدار استان برداشته شده و در این میان پیوند بین دولت و بخش خصوصی نقش موثری داشته است.

به گزارش ایرنا، در حال حاضر در این استان بیش از یک هزار واحد صنعتی در حال فعالیت است که ۳۶ واحد از این مجموعه واحدهای بزرگ و دارای اشتغال بالای ۱۰۰ نفر و ۳۲ واحد متوسط با اشتغال بین ۵۰ تا ۱۰۰ نفر و بقیه واحد های صنعتی کوچک هستند.

تاکنون با صدور بیش از ۲ هزار جواز تاسیس و افزون بر ۴۰۰ طرح با سرمایه گذاری بالای ۶۰ درصد طرح‌های صنعتی اجرایی شده که در راستای کمک به تکمیل این طرح گام‌های بلندی برداشته شده است.

اجرای ۲ هزار و ۱۱۶ طرح صنعتی در چهارمحال و بختیاری

فاز جدیدی از جذب سرمایه‌گذاری صنعتی در چهارمحال و بختیاری

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: هم‌اکنون ۲ هزار و ۱۱۶ طرح صنعتی در نقاط مختلف این استان در حال اجرا است.

فضل‌الله رحمتی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: برای اجرای این طرح‌ها ۹۰۶ هزار و ۲۶۳ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری می‌شود که با بهره‌برداری از این طرح‌ها سهم این استان از صنعت کشور به ۳.۳ درصد افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: هم‌اکنون یک‌هزار و ۹۳ مجوز بهره‌برداری صنعتی در چهارمحال و بختیاری صادر شده که برابر ۱.۳ مجوزهای کل کشور است.

رحمتی تصریح کرد: هم‌اینک برخی صنایع اثرگذار کشور مانند تولید انواع موکت، کود اوره و آمونیاک، لوازم خانگی، آهن اسفنجی، خوراک دام و طیور، پارچه چادر مشکی، ورق گالوانیزه، سیمان خاکستری، میلگرد، ورق گالوانیزه فولادی، شکر از چغندر قند، شکر تصفیه شده، شیر خشک و سایر مکمل‌های غذایی در چهارمحال و بختیاری استقرار دارد.

وی با اشاره به فعالیت ۲۷ شهرک و ناحیه صنعتی در چهارمحال و بختیاری یادآور شد: اکنون یک‌هزار و ۹۳۷ کارت بازرگانی معتبر در استان وجود دارد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با اشاره به تولید ۱۷ محصول صادراتی در صنعت چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: با سرمایه‌گذاری برای توسعه این محصولات صادراتی و تکمیل زنجیره‌های ارزش می‌توان نقش مؤثرتری در ارزآوری و رونق تولید کشور داشت.

فراهم شدن زمینه اشتغال برای هزار و ۶۷۷ نفر در بخش صنعت

فاز جدیدی از جذب سرمایه‌گذاری صنعتی در چهارمحال و بختیاری

وی با اشاره به رشد سه برابری اشتغال ایجاد شده در صنعت چهارمحال و بختیاری همزمان با نیمه نخست سال‌جاری گفت: در این مدت زمینه اشتغال جدید برای یک‌هزار و ۶۷۷ نفر در بخش صنعت استان فراهم شد.

رحمتی تاکید کرد: در نیمه نخست سال‌جاری ۹۰ واحد صنعتی در چهارمحال و بختیاری بهره‌برداری شد که از نظر میزان سرمایه‌گذاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۸۰ درصد رشد دارد.

واردات ماشین‌آلات صنعتی ۱۲۶ درصد رشد یافت

فاز جدیدی از جذب سرمایه‌گذاری صنعتی در چهارمحال و بختیاری

وی افزود: امسال ۹۵ میلیون یورو ماشین‌آلات خط تولید واحدهای صنعتی به چهارمحال و بختیاری وارد شده که در مقایسه با سال گذشته ۱۲۶ درصد رشد نشان می‌دهد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری تراز تجاری سال گذشته استان در زمینه صادرات را ۹۰ میلیون دلار اعلام و تصریح کرد: نرخ مشارکت اقتصادی در حوزه صنعت و معدن ۴۵.۵ درصد و در حوزه تجارت ۴۱.۵ درصد است.

وی با اشاره به وجود ۹ پروانه اکتشاف فعال و ۲۰ گواهی کشف در چهارمحال و بختیاری یادآور شد: مهم‌ترین مواد معدنی استان شامل خاک نسوز، گچ، دولومیت، سنگ لاشه، سنگ تزئینی و سنگ آهک است که این مواد در حال استخراج هستند.

رحمتی با اشاره به روند انجام سرمایه‌گذاری صنعتی در چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: در دولت سیزدهم میزان سرمایه‌گذاری صنعتی در این استان ۱۵۱ درصد رشد داشت.

اجرای ۴۱۱ هزار و ۳۸۱ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری صنعتی در چهارمحال و بختیاری

فاز جدیدی از جذب سرمایه‌گذاری صنعتی در چهارمحال و بختیاری

وی گفت: سرمایه‌گذاری صنعتی چهارمحال و بختیاری در دولت سیزدهم ۴۱۱ هزار و ۳۸۱ میلیارد ریال بوده که این میزان سرمایه‌گذاری صنعتی ۱۵۱ درصد نسبت به ۲ سال پایانی دولت دوازدهم در چهارمحال و بختیاری رشد دارد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: وقتی روند احداث طرح‌های صنعتی به بالای ۶۰ درصد برسد ‌آماده نصب ماشین‌آلات صنعتی می‌شود و به‌همین منظور در ابتدای سال‌جاری ۵۱۱ طرح صنعتی استان با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی همراه بود که تاکنون ۷۷ مورد از این طرح‌ها به بهره‌برداری رسید و یک‌هزار و ۵۰۵ نفر در استان به‌صورت مستقیم مشغول به کار شدند.

وی با اشاره به رویکرد دولت سیزدهم مبنی بر احیای واحدهای نیمه فعال و تعطیل یادآور شد: براساس این سیاست‌گذاری بیش از ۶۰ واحد صنعتی استان در این دولت فعال شد و چرخه تولید آن‌ها رونق پیدا کرد.

شناسایی ۴۰ فرصت سرمایه‌گذاری صنعتی در چهارمحال و بختیاری

فاز جدیدی از جذب سرمایه‌گذاری صنعتی در چهارمحال و بختیاری

رحمتی با اشاره به آماده شدن بیش از ۱۰ طرح تولیدی و صنعتی مهم برای بهره‌برداری در دور دوم سفر رییس‌جمهور به چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: شرکت شهرک‌های صنعتی استان در دولت سیزدهم بیش از ۴۰ فرصت سرمایه‌گذاری صنعتی را شناسایی، مشخصات آن‌ها را تدوین و برای ارائه به سرمایه‌گذاران آماده کرد.

وی با اشاره به طراحی ۲ پارک تخصصی زیرمجموعه پتروشیمی‌های چهارمحال و بختیاری گفت: برای اجرای این طرح‌ها سرمایه‌گذار وجود دارد و الزام‌های زیست‌محیطی در آن‌ها رعایت می‌شود.

افزایش سرمایه‌گذاری در ۲ سال اخیر در بخش صنعت

به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی چهارمحال و بختیاری اکنون زمینه سرمایه‌گذاری در بخش صنعت استان فراهم است و در این زمینه نیز برنامه حضور سرمایه‌گذاران تدوین شده است.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری دارای ۱۲ شهرستان بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد که تعدادی از محصولات واحدهای تولیدی این استان به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha