آیین‌نامه ارتقای اعضای هیات علمی سند حکمرانی است

تهران- ایرنا- معاون آموزش و پژوهش ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: آیین‌نامه ارتقای مرتبه اعضای هیات علمی یک سند حکمرانی است که با قاعده‌گذاری و طراحی زمین بازی رفتار اعضای هیات علمی را جهت دهی و هدایت می‌کند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از شورای عالی انقلاب فرهنگی، غلامرضا سلیمی از برگزاری نشست "سیاست‌پژوهی نظام ارتقای مرتبه اعضای هیات علمی" و متعاقب آن در دستور کار قرار گرفتن این موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد و افزود: تحول در حکمرانی آموزش عالی موضوعی است که در سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب دی ماه سال ۱۴۰۱ از شورا خواسته شده است. در فصل یک که جایگاه، ماموریت، اهداف و وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی است، در ماده دو اهداف را برشمرده و بند ۱۱ تحول و ارتقای نظام آموزش عالی است.

وی افزود: باید نقاط اهرمی، کلیدی و محوری را پیدا کنیم. اساتید از جمله نقش‌آفرینان و بازیگران مهم در بحث آموزش عالی هستند که به تعبیر رهبر معظم انقلاب اساتید دانشگاه فرماندهان جنگ نرم هستند.

آیین‌نامه ارتقای اعضای هیات علمی سند حکمرانی است

معاون آموزش و پژوهش ستاد علم، فناوری و نوآوری با بیان اینکه آیین‌نامه ارتقا یک سند حکمرانی است که با قاعده‌گذاری و طراحی زمین بازی رفتار اعضای هیات علمی را جهت دهی و هدایت می‌کند، تصریح کرد: آیین‌نامه ارتقا صرفا یک آیین نامه نیست و یک سند حکمرانی است که قائده گذاری در آن انجام می شود.

وی افزود: بحثی در حکمرانی با عنوان حکمرانی بر اساس شاخص‌ها(Governance by Indicators) یا حکمرانی بر اساس استانداردها(Governance by Standards) داریم که از طریق شاخص‌ها و وضع استانداردها حکمرانی انجام و زمین بازی طراحی می‌شود. کنشگران در آنجا ایفای نقش و با یکدیگر رقابت می‌کنند تا بتوانند امتیازات لازم را بدست آورند.

سلیمی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی آیین‌نامه‌ای مصوب ۱۸ اسفندماه ۱۳۹۴ داشته اما این آیین‌نامه باید آسیب‌شناسی و از تجربیات موفق بشری استفاده شود و در نهایت با توجه به نیازهایی که جامعه و نظام حکمرانی کشور اکنون با آنها مواجه است، مورد بازنگری قرار گیرد.

وی گفت: این سلسله نشست‌ها در خصوص بحث آیین‌نامه ارتقای مرتبه اعضای هیات علمی در دستور کار قرار داده شده تا با مشارکت نخبگان و اعضای هیات علمی با استفاده از یک مدل سیاست‌گذاری گفتگومحور و حکمرانی شبکه‌ای بتوانیم نظرات سایر ذی نفعان را بشنویم و در تدوین سند از آنها استفاده کنیم.

معاون ستاد علم و فناوری افزود: البته میزی در ستاد علم و فن‌آوری شکل گرفته که از سایر دستگاه‌ها و رشته‌های گوناگون در آن حضور دارند و در تدوین سند مشارکت می کنند. فراخوانی هم منتشر کرده‌ایم که سایر اعضای هیات علمی بتوانند انتقادها و پیشنهادهای خود را در قالب کرسی‌های نقد و مناظره آیین‌نامه قبلی و پیشنهادهای خود را درباره آیین‌نامه‌ای که قرار است طراحی شود، مطرح کنند.

وی گفت: قبل از تصویب آیین‌نامه ارتقا باید بتوانیم بگوییم دانشگاه مطلوب ما چیست و بر اساس آن؛ استاد مطلوب خود را تعریف کنیم تا آیین‌نامه بتواند رفتار اعضای هیات علمی را در راستای رسیدن به استاد مطلوب جهت دهی کند.

سلیمی افزود: نظام آموزش عالی کشور باید بر اساس آمایش آموزش عالی و مأموریت‌گرایی طراحی شود. هر کدام از زیرنظام‌های آموزش عالی در حوزه‌های مختلف مأموریت‌های متفاوتی دارند، به تبع آن از اساتیدی که در این دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند، انتظارات مختلفی وجود دارد.

معاون آموزش و پژوهش ستاد علم، فناوری و نوآوری اضافه کرد: علاوه بر این در آیین‌نامه قبلی به سمت نسل دوم دانشگاه‌ها که دانشگاه پژوهش‌محور است حرکت کردیم. حال باید بکوشیم در آیین‌نامه جدید به سمت دانشگاه نسل سوم و چهارم که ایفای نقش مسئولیت اجتماعی توسط دانشگاه‌هاست، حرکت کنیم. یعنی دانشگاه جدید باید پاسخگویی به مسائل جامعه و حکومت داشته باشد. براین اساس آیین‌نامه‌ای بر اساس آمایش آموزش عالی و مأموریت‌گرایی به سمت تحقق دانشگاه متعالی در دستور کار قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha