تقویت آموزش زبان‌ چینی و فارسی برای توسعه روابط دوجانبه ضروریست

اصفهان - ایرنا - رییس دانشکده زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مطالعات زبان‌های خارجی پکن گفت: تقویت آموزش زبان‌های فارسی و چینی در دانشگاه‌های ایران و چین برای توسعه روابط ۲ کشور ضروریست.

«یو گویلی»(Yu Guili) روز یکشنبه در بازدید از دانشگاه اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: زبان مانند پُل ارتباطی ملت‌های مختلف را بهم متصل می کند و مردم از طریق زبان یکدیگر را می‌شناسند به همین دلیل تقویت آموزش زبان‌های چینی و فارسی در دانشگاه‌های ۲ کشور، پل دوستی ایران و چین را مستحکم می‌کند.

وی اظهار داشت: آشنایی دانشجویان ایرانی و چینی با زبان و ادبیات ۲ کشور برای چشم‌انداز روابط آنها در آینده نیز مفید است.

رییس دانشکده زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مطالعات زبان‌های خارجی پکن افزود: این مرکز علمی برای توسعه روابط علمی و فرهنگی با ایران با دانشگاه های تهران، شهید بهشتی، علامه طباطبایی و بین‌المللی امام خمینی و همچنین «بنیاد سعدی» تفاهمنامه همکاری دارد و مقرر است با دانشگاه اصفهان نیز تفاهمنامه امضا کند.

«یو گویلی» با تاکید بر اینکه ما دوست داریم روابط چین و ایران بهتر شود، اضافه کرد: ما می‌کوشیم تا با چشم و قلم خود، مردم کشور ایران و سبک زندگی آنها را بشناسیم و واقعیت ایران را همانگونه که هست، بنویسیم.

وی خاطرنشان کرد: ما در حال تالیف کتابی در باره ایران‌شناسی با همکاری تعدادی از پژوهشگران برتر چین هستیم و در سفر به ایران تلاش می کنیم تا منابع معتبری برای آن جمع‌آوری کنیم.

وی با اشاره به اینکه پیش از این نیز به دانشگاه اصفهان سفر کرده‌ام، گفت: دوست دارم دانشجویان ما نیز از زیبایی های این دانشگاه بازدید کنند.

رییس دانشکده زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مطالعات زبان‌های خارجی پکن در باره نقش و جایگاه زنان ایرانی نیز توضیح داد: ۲۰ سال گذشته که به ایران آمدم، با دانشجویان ایرانی همکلاسی بودم و در خوابگاه با دختران دانشجو رفت و آمد داشتمم و مشاهده کردم که زنان و دختران ایرانی براحتی در این کشور زندگی و مانند مردان، کار می کنند.

وی ادامه داد: ما باید فرهنگ ها را بیشتر بشناسیم و حقایق ملل را درک کنیم.

تقویت آموزش زبان‌ چینی و فارسی برای توسعه روابط دوجانبه ضروریست

به گزارش ایرنا، رییس دانشکده زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مطالعات زبان‌های خارجی پکن همچنین در نشست با رییس دانشگاه اصفهان گفت: دانشگاه مطالعات زبان های خارجی چین، مهد دیپلماسی دولت این کشور محسوب می شود.

«یو گویلی» با اشاره به تدریس ۱۰۱ زبان مختلف در این دانشگاه، افزود: ما در راستای کمک به هدف کشور چین یعنی توسط روابط بین الملل به توسعه آموزش زبان های خارجی و برقراری ارتباط با دانشگاه های مختلف دنیا می پردازیم.

رییس دانشگاه اصفهان نیز در این نشست اظهار داشت: روابط ایران و چین، باستانی و قدیمی است که یکی از آنها از طریق «جاده ابریشم» بوده و امروز نیاز داریم که این جاده، احیا شود.

حسین هرسیج افزود: اگر می‌خواهیم که امروز روابط ایران و چین، پایدار بماند راهی جز این نداریم که با توجه به قدمت فرهنگی و تمدنی که داریم، مصالح خودمان را تشخیص دهیم و بدون اینکه غرب، نقشی داشته باشد روابط خود را تعمیق ببخشیم.

نقش دیپلماسی فرهنگی و علمی در روابط ایران و چین

رییس دانشگاه اصفهان گفت: در سال‌های اخیر شاهد شکل گیری روابط راهبردی بین ایران و چین بودیم و در این رابطه، دیپلماسی فرهنگی و علمی نقش اساسی دارد.

وی با بیان اینکه لازم است سطح این روابط با توجه به سابقه تمدنی غنی ۲ کشور گسترش یابد، اضافه کرد: برای گسترش روابط لازم است آموزش زبان ۲ کشور تقویت شود و این سیاست دوطرفه باشد.

هرسیج بر نقش نُخبگان علمی ۲ کشور در توسعه روابط تاکید و خاطرنشان کرد: ما باید برای تقویت روابط راهبردی، الگوهای جدید تمدنی ارائه کنیم تا به صلح و توسعه عادلانه در دنیا منجر شود.

وی تصریح کرد: دانشگاه اصفهان از نظر علوم اجتماعی و انسانی یکی از دانشگاه‌های برتر کشور است و آمادگی کامل برای همکاری با دانشگاه های معتبر خارجی در این رشته ها را دارد.

به گزارش ایرنا، حدود ۲۰ نفر از استادان و دانشجویان دانشگاه مطالعات زبان های خارجی پکن روز یکشنبه از موزه و دانشکده‌های زبان و ادبیات فارسی و زبان های خارجی دانشگاه اصفهان بازدید و با مسوولان و استادان این دانشگاه دیدار و تبادل نظر کردند.

دانشگاه مطالعات زبان‌های خارجی پکن، دانشگاهی دولتی و تخصصی در زمینه علوم انسانی و زبان محسوب می‌شود و ۲۹ دانشکده با ۹ هزار و ۵۰۰ و یکهزار و ۵۰۰ عضو هیات علمی دارد.

دانشگاه اصفهان بعنوان یکی از دانشگاه‌های جامع برتر کشور، حدود ۱۹ هزار دانشجو دارد که یکهزار و ۴۰۰ دانشجوی آن خارجی هستند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha