روایتی از یک خبر| اروپای حامی اسرائیل؛ مهد آزادی گزینشی

تهران- ایرنا- سندروم حمایت کور از تل‌آویو از سوی کشورهای اروپایی در میانه تنش بی‌سابقه بین حماس و نیروهای رژیم صهیونیستی، باعث نادیده گرفتن برخی از ارزش‌های ادعایی غرب از جمله آزادی بیان و برگزاری تظاهرات‌ها شده است.

به گزارش ایرنا، میلیون‌ها نفر از زمان شروع تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه، در سراسر جهان در حمایت از مردم فلسطین تظاهرات‌های گسترده برگزار کردند. این تظاهرات‌ها و اعتراض‌ها به جنایت‌های صهیونیست‌ها در همه نقاط جهان به صورت آزادانه برگزار شده اما کار برای ده‌ها هزار نفری که در اروپا و انگلیس برای همبستگی با فلسطینی‌ها به خیابان آمدند دشوار بوده است.

جمعیت بزرگی در نقاط مختلف اروپا از جمله انگلیس، آلمان و فرانسه با برگزاری تجمع‌های عظیم با مردم غزه که نزدیک به ۲ هفته زیر آتش بمباران رژیم اسرائیل هستند، ابراز همدردی کردند.

در انگلیس، هزاران معترض حامی فلسطین با حمل پرچم‌های فلسطین و شعارهایی به خیابان‌ها آمدند و خواستار پایان حملات رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه شدند. پلیس لندن که برای کنترل تظاهرات بیش از یکهزار نیرو مستقر کرده بود، هشدار داد که هرکس پرچمی در حمایت از حماس یا دیگر گروه‌های فلسطینی در دست داشته باشد، دستگیر خواهد شد و در ادامه نیز ۱۵ نفر را دستگیر کرد.

برغم وجود خطر دستگیری‌، حامیان فلسطین دیروز (شنبه) نیز اجتماع‌های بزرگی در انگلیس برگزار و برخی از سازمان‌دهندگان این تجمع‌ها اعلام کردند که هیچ کدام از تلاش‌های دولت و پلیس برای تضعیف اعتراض‌ها، آنها یا هر کس دیگری که می‌خواهد پایان کشتار در فلسطین را شاهد باشد، متوقف نخواهد کرد.

پیشینه

طی ۲ هفته گذشته بسیاری از ساختمان‌های دولتی اروپایی در همبستگی با رژیم صهیونیستی پرچم آن را بر روی سازه‌های خود به نمایش در آوردند اما در عوض ده‌ها هزار تظاهرات‌کننده حامی فلسطین در سراسر این قاره مانند پاریس، برلین، مادرید و رم به منظور اعتراض به بمباران غزه به خیابان‌ها آمدند. در گلاسگو جمعیت عظیمی با فلسطینی‌های گرفتار در منطقه‌ای که توسط صهیونیست‌ها بمباران می‌شود، اعلام همبستگی کردند.

اما تنش‌ها به طور ویژه در فرانسه و آلمان که میزبان جمعیت زیادی از یهودیان و مسلمانان در میان کشورهای اروپایی هستند، بالا گرفت. در برلین که میزبان ۳۰ هزار فلسطینی است، پلیس تدابیر امنیتی را افزیش داد و گروه‌های حامی فلسطین را با تمام قوا سرکوب کرد.

بسیاری از فلسطینی‌ها به خبرنگاران گفتند که آنها از اینکه به خاطر اعتراض علیه اسرائیل برچسب تروریستی به آنها زده شود، نگران هستند. به نوشته نشریه تایم، آلمان یک تاریخ طولانی در حفاظت از حق مردم برای اعتراض ذیل قانون اساسی یا قوانین پایه دارد که به سال ۱۸۴۸ باز می‌گردد.

آلمان و فرانسه که مدعی آزادی بیان هستند، هر دو ممنوعیت سراسری برای اعتراض‌ها در حمایت از فلسطین اعلام کردند. در فرانسه، ژرال دارمنن وزیر کشور اعلام کرد که تظاهرات حمایت از فلسطین باید ممنوع شود زیرا آنها احتمالا در نظم عمومی اخلال ایجاد می‌کنند. بر اساس گزارش رویترز، فرانسه ۹ اعتراض را از زمان شروع درگیری میان حماس و رژیم صهیونیستی ممنوع و ۷۵۲ جریمه اعمال کرده درحالیکه از روز ۱۲ اکتبر ۴۳ نفر را نیز دستگیر کرده است.

روایتی از یک خبر| اروپای حامی اسرائیل مهد آزادی گزینشی

در پاریس، تهدیدهای امنیتی منجر به تخلیه مکان‌های گردشگری و عمومی از جمله موزه لوور و کاخ ورسای شده است. در قانون اساسی فرانسه هیچ حمایت صریحی از حق تجمع مسالمت آمیز وجود ندارد و طبق قوانین این کشور، شهرداری محلی یا ایستگاه پلیس شهر باید حداقل ۴۸ ساعت قبل از اعتراض سازمان یافته مطلع شوند.

در آلمان نیز علاوه بر اعمال محدودیت برای تظاهرات، مسئولان آموزشی برلین برای دانشجویان ممنوعیت پوشیدن چفیه و استفاده از برچسب‌های «فلسطین را آزاد کنید»، اعمال کرده اند. از زمان ممنوع کردن تظاهرات‌ها، پلیس برلین دو درخواست برای برگزاری تجمع اعتراضی در حمایت از فلسطین دریافت کرده است.

در انگلیس، قانون جدیدی که توسط دولت محافظه‌کار در آوریل ۲۰۲۲ معرفی شد، با انتقاد گروه‌های آزادی‌های مدنی مواجه شده است. آنها می‌گویند این قانون برای اعتراضات بسیار محدودکننده است و حق آزادی بیان را نقض می‌کند.

هفته گذشته، سوئلا براورمن وزیر کشور انگلیس، به افسران ارشد پلیس گفت که تکان دادن پرچم فلسطین یا سردادن شعارهایی خاص در حمایت فلسطین، مانند «از رودخانه تا دریا، فلسطین آزاد خواهد شد» ممکن است جرم باشد. کشورهای دیگر مانند مجارستان و اتریش نیز اعتراض‌ها در حمایت از فلسطین را از روز هفتم اکتبر (۱۵ مهر) زمان شروع درگیری حماس و رژیم صهیونیستی، ممنوع اعلام کردند.

اهمیت موضوع

به دنبال عملیات طوفان الاقصی در روز ۱۵ مهر، اتحادیه اروپا و انگلیس با وجود مشاهده جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه، دچار تناقض‌های بزرگی شده است. درحالیکه عموم کشورهای این بلوک کشتار زنان و کودکان فلسطینی در غزه را به نظاره نشسته اند و ظلم را شاهدند، همچنان با رژیمی که این جنایت‌ها را انجام می‌دهد اعلام همبستگی می‌کنند و تنها دلیلشان این است که حماس پس از ۷۵ سال اشغال سرزمین فلسطین سرانجام در یک عملیات بی‌سابقه توانسته است تلفات زیادی در صف صهیونیست‌ها ایجاد کند.

اتحادیه اروپا حتی در گرفتن مواضعی که به صورت صریح و روشن در سیاست خارجی این بلوک تبیین شده، ناکام مانده است و در این داستان قصد عقب نشینی از حمایت بی چون و چرا از رژیم اشغالگر را ندارد. این مساله باعث اختلاف نظر در کمیسیون اروپا به ریاست اورسولا فون درلاین و تیم سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ریاست جوسپ بورل شده است.

همواره در سیاست خارجی این بلوک حمایت از راهکار دو دولتی و عقب نشینی رژیم صهیونیستی از مناطق اشغالی تاکید شده درحالیکه فون درلاین در این راستا هیچ موضع درستی اتخاذ نکرده است.

این مساله به سیاست‌های دیگر آنها از جمله آزادی بیان ادعایی نیز سرایت کرده است. آلمان و فرانسه به عنوان دو کشور مهم اتحادیه اروپا که در اتخاذ سیاست‌های این بلوک نقش بسزایی ایفا می‌کنند، بند ۱۰ منشور حقوق اساسی اتحادیه اروپایی را نادیده گرفتند.

روایتی از یک خبر| اروپای حامی اسرائیل مهد آزادی گزینشی

این بند در زمینه حقوق اساسی که مربوط به آزادی بیان و اطلاعات می‌شود، می‌گوید: هرکس حق آزادی بیان را دارد و این حق باید شامل آزادی ابراز عقیده بدون دخالت مرجع دولتی و بدون توجه به سرحدات باشد.

هرچند بر اساس این بند، اعمال این آزادی‌ها، از آنجایی که وظایف و مسئولیت‌هایی را به همراه دارد، ممکن است مشمول تشریفات، شرایط، محدودیت‌ها یا مجازات‌هایی باشد که در قانون مقرر شده و در یک جامعه دموکراتیک، به نفع امنیت ملی، تمامیت ارضی یا ضروری است.

کشورهای اروپایی امنیت ملی را برای جلوگیری از برگزاری تظاهرات‌های حامیان فلسطین آوردند، درحالیکه تمام این اجتماع‌ها تا کنون به غیر از به کارگیری خشونت از سوی پلیس‌های محلی هیچ گونه حاشیه یا اقدام خشونت آمیزی را به همراه نداشته و به صورت کاملا مسالمت آمیز برگزار شده است.

ارزیابی

آزادی بیانی که همواره اتحادیه اروپا و انگلیس از آن دم می‌زنند در مواقعی که بر خلاف منافع آنها باشد، به حاشیه خواهد رفت؛ در حالیکه در قضیه غزه یک جنایت واضح صورت گرفته است و اکثر نهادهای بین‌المللی به دنبال جمع آوری کمک برای مردم غزه هستند.

در این راستا به صورت طبیعی جریحه دار شدن احساسات مردم معمولی از جنایت‌های هولناک رژیم صهونیستی آنها را به برگزاری تظاهرات‌های گسترده‌ در حمایت از فلسطینی‌ها وا می‌دارد اما دولت‌های غربی این تجمع‌ها را مربوط به گروه‌هایی مانند حماس ارزیابی می‌کنند و با این بهانه از برگزاری آنها ممانعت به عمل می‌آورند. هرچند مشخص است که همانند سراسر کشورهای جهان از شرق گرفته تا غرب، مردم اروپا نیز این حق را برای حامیان فلسطین به منظور اعتراض به جنایت‌های تل‌آویو و همبستگی با مردم غزه قائل هستند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha