تکمیل زنجیره‌ توسعه اردبیل نیازمند چیست؟

اردبیل - ایرنا - نهضت تکمیل زنجیره‌های توسعه اردبیل در دستور کار مدیران استان قرار گرفته است و شکل‌گیری آن، به همت جهادی و انقلابی برای تولید و ایجاد ارزش افزوده از طریق راه‌اندازی صنایع تکمیلی، تبدیلی و بسته‌بندی و جلوگیری از خام‌فروشی نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آینده‌نگری و نگاه جامع به مسائل توسعه ایجاب می‌کند در راه‌اندازی صنایع و واحدهای تولیدی ابعاد مختلف آن اعم از ظرفیت‌های موجود در منطقه اعم از منابع مالی، انسانی و نهاده‌های تولید، امکان به روز رسانی و ارتقای سطح دانش واحدهای تولیدی و صنعتی، بازاریابی و راهکارهای ایجاد بالاترین ارزش افزوده مدنظر برنامه‌ریزان قرار بگیرد.

علاوه بر این برای جلوگیری از هدررفت و اتلاف سرمایه صرف شده و حتی استفاده بهینه از این سرمایه، لازم است تتا حد امکان اجزا و ارکان مختلف زنجیره تولید از نهاده اولیه تا تبدیل آن به محصول نهایی راه‌اندازی شود.

اظهارات استاندار اردبیل در جلسه اخیر شورای اداری استان مبنی بر لزوم اتصال زنجیره‌های توسعه استان در حوزه‌های اقتصادی، گردشگری، صنایع، خدمات، کشاورزی و فرهنگی و تربیتی به یکدیگر از نظر توسعه و ترویج گفتمان توسعه محور در استان اردبیل حائز اهمیت است. گفتمانی که در صورت پیگیری از سوی نخبگان و کنشگران اقتصادی می‌تواند نقش مهمی در جبران عقب‌ماندگی‌های استان و ارتقای شاخص‌های توسعه ایفا کند.

تکمیل زنجیره‌های توسعه یا تولید ثروت و ارزش افزوده، دغدغه مسئولان و برنامه‌ریزان کشور بوده است، به‌طوری که فقط در بخش کشاورزی برای راه‌اندازی زیرساخت‌ها و پیش‌نیازهای تحقق آن هدف مهم، به اذعان وزیر جهاد کشاورزی پنج هزار و ۳۰۰ طرح صنایع تبدیلی تکمیلی با ۴۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی در کشور در دست اجراست.

محمدعلی نیکبخت اواخر شهریورماه امسال با بیان این مطلب اظهار کرده بود: این طرح‌ها برای تکمیل، نیازمند تسهیلات و منابع مالی هستند و اگر آنها را به نتیجه برسانیم از خام فروشی ۳۰ میلیون تن محصول کشاورزی جلوگیری شده و برندسازی نیز خواهد شد.

اردبیل در تولید عدس رتبه اول، کلزا رتبه اول، سیب زمینی رتبه دوم، عسل رتبه سوم، چغندر قند رتبه پنجم و تولید حبوبات، گندم و جو رتبه هفتم کشور را دارد.

بدون تردید مقابله با این حجم خام فروشی، زمینه اشتغال بسیاری را ایجاد خواهد کرد و مشاغل مستقیم و غیرمستقیم که به‌واسطه فعالیت هر واحد تولیدی شکل می‌گیرد، به تحقق زنجیره عظیم تولید و توسعه در کشور منجر خواهد شد.

در اردبیل طبق اعلام سازمان جهاد کشاورزی این استان، سالانه بالغ بر چهار و نیم میلیون تن محصول، معادل چهار درصد محصولات کشور تولید می‌شود و این استان در تولید عدس رتبه اول، کلزا رتبه اول، سیب زمینی رتبه دوم، عسل رتبه سوم، چغندر قند رتبه پنجم و تولید حبوبات، گندم و جو رتبه هفتم کشور را دارد.

آشکار است که در این استان، راه‌اندازی صنایعی که خام‌فروشی را به تولیدات متنوع تبدیل کند، می‌تواند انقلابی بزرگ در اشتغال و درآمدزایی رقم بزند.

کشت ۷۶۹ هزار و ۳۲۰ هکتار سیب زمینی با میانگین برداشت ۴۰ تن از هر هکتار، ظرفیت دیگر استان اردبیل است که ۲۰۰ هزار تن آن برای تامین نیاز داخلی استان و ۵۷۰ هزار تن به بازار مصرف سایر استان‌ها و کشورهای همسایه از قبیل عراق و جمهوری آذربایجان منتقل می‌شود و صنایع وابسته به این محصول نیز ظرفیت اشتغال وسیعی می‌تواند ایجاد کند.

بخش‌های صنعت و گردشگری استان نیز قابلیت‌های مهم و البته نهفته‌ای برای احیا و تولید ثروت و ارزش افزوده دارند که ایجاد سلسله‌ای از صنایع تبدیلی و تکمیلی و بسته‌بندی و برندسازی حتی در حوزه خدمات، می‌تواند ظرفیت‌های پنهان آن بخش‌ها را آشکار کرده زمینه‌ساز رونق مشاغل مستقیم و غیرمستقیم شود.

تکمیل زنجیره‌ توسعه اردبیل نیازمند چیست؟
جلسه شورای اداری استان اردبیل

از همین روست که استاندار اردبیل در جلسه شورای اداری استان، شکل‌گیری نهضت تکمیل زنجیره‌های توسعه استان را رسالت بزرگ مدیران اعلام کرد و بر تعمیم این نگاه به همه بخش‌های اقتصادی، کشاورزی، صنعتی و حتی گردشگری استان تاکید کرد.

کلید واژه‌هایی که سیدحامد عاملی در بیان مقاصد خود بکار برد، این مطلب را می‌رساند که هم تکمیل پروژه‌ها و طرح‌های متعدد در همه بخش‌های زیرساختی استان ضرورت دارد و هم باید ارتباط سازنده ای بین آنها به شکل زنجیره تولید ثروت برقرار شود.

وی حتی اقدامات انجام شده یا در حال اجرا در حوزه تامین زیرساخت‌ها نظیر ۱۰ پست برق ۶۳ کیلوولت، آغاز عملیات اجرایی خط دوم انتقال گاز به استان، احداث و توسعه بزرگراه‌ها و جذب ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تسریع اجرای پروژه راه‌آهن و رفع نواقص گلوگاهی آن را در راستای تحقق نهضت زنجیره توسعه استان قلمداد کرد.

استاندار اردبیل به افزایش یک میلیون تن محصولات کشاورزی و ۵۰۰ هکتار بر سطح کشت گلخانه‌ای استان تاکید کرد و ذخایر عظیم معدن مس مشگین‌شهر، صنایع سلولوزی و نساجی و سایر صنایع استان با ظرفیت اشتغالزایی برای ۱۵ هزار نفر را بسترهای مهمی برای کار جهادی مدیران برشمرد.

جبهه تولید با قابلیت اشتغال ۳۵ هزار نفری در استان اردبیل

بنا بر اعلام سازمان جهاد کشاورزی اردبیل، بستر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بخش آبیاری مدرن و صنایع تبدیلی و تکمیلی استان وجود دارد و آماده‌سازی یک هزار و ۶۰۰ هکتار زمین شهرک گلخانه‌ای در دشت زرخیز مغان نمونه‌ای از زمینه‌های سرمایه‌گذاری برای بخش خصوصی است که بستر مناسبی برای تولید محصولات گلخانه‌ای و صادرات به کشورهای حوزه قفقاز خواهد بود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اردبیل نیز راه‌اندازی صنایع تبدیلی و فرآوری سیر و سیب‌زمینی و سایر محصولات کشاورزی را از اولویت‌ برنامه‌های توسعه استان اعلام کرده است.

رضا قاسمیان ، استفاده حداکثری از دستاوردهای علمی روز و راه‌اندازی خط تولید دانش‌بنیان برای ایجاد ارزش افزوده در محصولات کشاورزی را زمینه پیشرفت جهشی استان اردبیل دانسته که واحدهای تولیدی می‌توانند از خروج خام محصولات کشاورزی جلوگیری کرده و در کنار ایجاد ارزش افزوده، فرصت‌های شغلی جدیدی فراهم کنند.

داوود شایقی: دستیابی به اشتغال ۳۵ هزار نفری در استان با فعال کردن ظرفیت‌های مغفول بخش کشاورزی، صنعت، معدن، گردشگری و خدمات امکان‌پذیر است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل نیز لازمه تحقق اشتغال را تقویت جبهه تولید در ابعاد مختلف دانست و گفت: اگر برنامه‌ریزی دقیق در ارتقای تولید کشاورزی، صنعتی و گردشگری صورت گیرد به راحتی می‌توان به افزایش اشتغال و کاهش بیکاری امیدوار بود.

داوود شایقی دستیابی به اشتغال ۳۵ هزار نفری در استان را با فعال کردن ظرفیت‌های مغفول بخش کشاورزی، صنعت، معدن، گردشگری و خدمات امکان‌پذیر دانست.

با وجود اینکه استان اردبیل با دیدگاه ایده‌آل مردم و مسئولان در رابطه با شکل‌گیری زنجیره کامل تولید و توسعه استان فاصله دارد، اما گفتمان نهضت تکمیل زنجیره پیشرفت استان و ترویج این دیدگاه از سوی رسانه‌ها را به فال نیک می‌گیریم.

به امید اینکه راه‌اندازی خطوط تولید در بخش‌های مختلف در استان اردبیل، علاوه بر احیای همه قابلیت‌های ناپیدا، از صف بیکاران بکاهد و بر آمار اشتغال و فرصت‌های درآمدزا بیفزاید.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha