سامانه غبارگیر برای رفع آلایندگی شرکت فروسیلیس در سمنان نصب شد + فیلم

سمنان - ایرنا - سامانه غبارگیر شرکت فروسیلیس ایران در سمنان پس از چند نوبت اخطار کتبی زیست محیطی به دلیل آلایندگی و «فرار لحظه‌ای غبار» با هزینه ۷۰ میلیارد ریال نصب شد؛ مطلبی که مدیر این شرکت با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) و در پاسخ به دغدغه‌های چندین ساله مردمی، مطالبه‌گران و دوستداران محیط زیست اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شرکت فروسیلیس ایران واقع در شهرک صنعتی سمنان در زمینی به مساحت ۵۰ هکتار در دهه ۶۰ در فاصله ۱۱ کیلومتری شهر سمنان و به دور از تراکم جمعیتی با تولید سالانه ۲۵ هزارتن فروآلیاژ (ماده اولیه صنایع فولادی) آغاز به کار کرد و اکنون با توسعه شهر، تغییرات اقلیمی و جهت وزش باد، آلایندگی آن بیشتر به تراکم جمعیتی شهر سمنان نزدیک شده است.

با توجه به مطرح بودن آلایندگی شرکت فروسیلیس ایران، خبرنگاران در نشست رسانه‌ای مدیرکل بازرسی استان سمنان ورود سازمان بازرسی به موضوع را مورد پرسش قرار دادند و رسیدگی این نهاد را خواستار شدند و حجت‌الاسلام علی‌اکبر رشیدزاده گفت که این موضوع در دست بررسی است.

مسوولان شرکت فروسیلیس چهاردهم تیر ۱۴۰۲ در نشستی غیررسمی با برخی فعالان رسانه‌ای و فضای مجازی که بخشی از فایل صوتی آن نشست در فضای مجازی سمنان منتشر شد، گفتند: «فروسیلیس ایران در سمنان مورد بی مهری و هجمه‌های رسانه‌ای قرار دارد، مگر واحدهای آلاینده دیگر در سمنان وجود ندارد که همه انگشت‌های اشاره رو به این شرکت است؟ ۹ ماه سال جهت وزش باد طوری است که غبار از شهر دور می‌شود، بقیه ماه‌های سال درست است وزش باد به سمت شهر سمنان است، اما به دلیل قطعی برق، شرکت با تمام ظرفیت فعالیت ندارد.»

محمدعلی کیپور مدیرعامل فروسیلیس ایران در نشست خبری سی‌ام شهریور ۱۴۰۱ گفته بود این واحد تولیدی، بنا به همکاری دقیق با اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان، سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ هیچگونه اخطار زیست محیطی دریافت نکرد و یک مورد اخطار در سال ۱۴۰۱ نیز در کمتر از ۲۴ ساعت رسیدگی شد.

آلودگی شرکت فروسیلیس پس از سال‌ها دغدغه‌مندی شهروندان با اعلام اداره کل محیط زیست استان سمنان در تیر ۱۴۰۲ محرز و سی‌ام شهریور امسال آخرین مهلت رفع آلایندگی شرکت فروسلیس ایران تعیین شد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی در سمنان پس از پایان مهلت اعلام شده، آخرین اقدام‌ها برای رفع آلایندگی را پیگیری و یادداشتی نیز در این خصوص منتشر کرد. به دنبال این پیگیری‌ها، فرهاد خراسانیان مدیر شرکت فروسیلیس ایران با حضور در ایرنا مرکز سمنان و گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگاران این رسانه به ابهام‌ها و علت تاخیر در اجرای سامانه غبارگیر پاسخ داد که در ادامه به آن پرداخته می‌شود.

شرکت فروسیلیس ایران از قدیمی‌ترین واحدهای صنعتی در کشور

مدیر شرکت فروسیلیس ایران در سمنان با بیان اینکه فعالیت این شرکت به عنوان یکی از قدیمی‌ترین واحدهای تولیدی کشور و استان سمنان از سال ۱۳۷۴ آغاز و از سال ۱۳۷۶ با نام «فروس» وارد بورس شد، گفت: این شرکت دارای ۳۶۵ نیروی کار و ظرفیت اسمی تولید سالانه ۲۵ هزار تن فروسیلیس است که ۳۰ درصد تولیدات به کشورهای اروپایی، لهستان، ترکیه و آلمان صادر می‌شود.

وی افزود: زیرساخت‌های شرکت فروسیلیس در سمنان از سال ۱۳۷۴ برای نصب چهار کوره برنامه‌ریزی شده بود، اما توسعه شرکت به هر دلیلی در سال ۱۳۹۰ کلید خورد و برای اجرای این طرح با طرف آلمانی برای انتقال فناوری قرارداد منعقد شد، اما در زمان اجرا به دلیل تحریم‌ها امکان توسعه و همکاری با طرف خارجی فراهم نشد و کار به تاخیر افتاد.

خراسانیان ادامه داد: نهایت سال ۱۳۹۶ توسعه آغاز و اکنون طرح پیشرفت ۵۰ درصد دارد، طرحی که قرار بود با هفت هزار میلیارد ریال به بهره‌برداری برسد، تا این لحظه یکهزار و ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه برجا گذاشت.

طرح توسعه شرکت فروسیلیس ایران در سمنان سال ۱۳۹۰ کلید خورد و نهایت سال ۱۳۹۶ توسعه آغاز و اکنون طرح پیشرفت ۵۰ درصد دارد

وی ابراز کرد: قوانین و الزام‌های محیط زیستی به طور کامل در شرکت فروسیلیس ایران اجرا می‌شود و تعامل خوب با محیط زیست داشتیم و هر جایی که مشکل بود غبارگیر موضعی و فن‌های مکنده قویتر نصب شد.

مدیر شرکت فروسیلیس ایران با بیان اینکه این شرکت جزو پاک‌ترین و تمیزترین کارخانه‌های فروسیلیس شاید در جهان است، افزود: راه‌اندازی خط توسعه با فعالیت کوره جدید زمینه اشتغالزایی برای ۲۰۰ نفر را فراهم می‌کند.

به گفته وی، میزان تولید فروسیلیس در کشور ایران ۳۰۰ هزار تن در سال است، اما در چین میزان تولید به ۹ میلیون تن در سال می‌رسد و مشکلی ندارند.

خراسانیان بیان کرد: شرکت فروسیلیس در چین نیز دارای مشکل‌های محیط زیستی است، اما با محیط زیست تعامل دارند و غبارها را کنترل می‌کنند و همکاری سختگیرانه نیست.

وی یادآور شد: کارخانه فروسیلیس ایران در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۰ اقدام به نصب ۲ سامانه پایش بر خط محیط زیستی کرد و خوداظهاری فصلی و نصب سامانه پایش هوای محیطی به صورت ۲۴ ساعته برای بررسی وضعیت آلایندگی هر سه دقیقه یکبار از دیگر اقدام‌های این شرکت در سمنان است.

محیط‌زیست بر پایه پایش برخط در جریان آلودگی شرکت فروسیلیس است

مدیر شرکت فروسیلیس ایران تصریح کرد: اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان سمنان طبق گزارش دستگاه‌های پایش بر خط در جریان آلودگی‌های محیط زیست این شرکت است.

خراسانیان با بیان اینکه شرکت فروسیلیس ایران در سمنان آلاینده نیست، افزود: این شرکت با کوره و ذوب سرکار دارد و نمی‌توان گفت آلودگی ندارد، اما می‌گوییم آلودگی کنترل می‌شود و نمی‌گذاریم از محیط کارخانه خارج شود.

آلودگی شرکت فروسیلیس ایران در سمنان به شهر نمی‌رسدمدیر شرکت فروسیلیس ایران تاکید کرد: آلودگی این شرکت به شهر نمی‌رسد چرا که آلودگی و غبار به وسیله تجهیزات و دستگاه فن موضعی در همان کارخانه محصور و غبارگیری می‌شود.

وی افزود: صحبت‌هایی که درباره سرطان زا و بودن و رسیدن آلودگی به شهر درباره شرکت فروسیلیس مطرح می‌شود، اما اینطور نیست و تعامل خوب با محیط زیست برقرار است و هر جا توصیه داشتند غبارگیر نصب شد.

وی با اشاره به نشت جزیی غبار به دلیل سه مرحله ذوب‌گیری و انتقال از پاتیل (ظرف بزرگ فلزی مانند قابلمه) به پاتیلی دیگر در کارخانه فروسیلیس ایران در سمنان، اظهار کرد: غبار در مرحله ۲ تا سه دقیقه از سالن خارج می‌شد و در محیط کارخانه می‌نشست و از آنجا فراتر نمی‌رفت، اما محیط زیست بر این موضوع ایراد گرفت و یک ماه کارخانه به دلیل این موضوع تعطیل و ۷۰ میلیارد ریال هزینه شد؛ اکنون تجهیزات غبارگیر به منظور رفع آلودگی نصب و آماده بهره‌برداری است.

نصب سامانه غبارگیر برای کنترل آلودگی در شرکت فروسیلیس

خراسانیان بیان کرد: مهلت شرکت فروسیلیس ایران در سمنان برای کنترل آلودگی ۲ تا سه دقیقه در روز تا پایان فصل پاییز بود، اما با توجه به حساسیت‌ها شرکت خود را موظف کرد تا آخر شهریور آلایندگی را تجهیزات غبارگیر به منظور رفع آلودگی نصب و به محیط زیست برای بازدید از اجرای طرح نامه مکتوب زده شدرفع و طرح کنترل غبار را افتتاح کند و دستگاه غبارگیر را نیز نصب کرد، اما ایرادهای فنی داشت و برای رفع ایرادها زمان لازم بود و در نهایت تا بیست و دوم مهر ماه کار فنی برای جلوگیری از نشت جزیی انجام و اکنون طرح آماده بهره‌برداری است و به محیط زیست برای بازدید از سامانه غبارگیر نامه مکتوب زده شد.

به گفته وی پس از بازدید و بازرسی کارشناسان محیط زیست از سامانه غبارگیر شرکت فروسیلیس ایران، برای بازدید خبرنگاران نیز برنامه‌ریزی می‌شود.

نشت غبار مربوط به خط تولید فروسلیکو منیزیم است

نشت غبار در شرکت فروسیلیس مربوط به خط تولید فروسلیکومنیزیم استمدیر شرکت فروسیلیس ایران در سمنان با بیان اینکه فروسلیکو منیزیم از جمله محصول‌های تولیدی این شرکت، تولید آن از سال ۱۳۸۴ آغاز شده است، گفت: تنها تولید کننده فروسلیکو منیزیم در ایران این شرکت و نشت جزیی غبار نیز مربوط به خط تولید این محصول است.

وی تصریح کرد: فروسیلیسیم، فروسلیکو منیزیم و پودر میکرو سیلیکا سه محصول تولیدی در شرکت فروسیلیس ایران در سمنان و خوراک شرکت‌های فولادی و بتن‌سازی است که پودر میکرو سیلیکا از محصول‌های فرعی در فرآیند تولید فروسیلیسیم حین غبارگیری به دست می‌آید.

خراسانیان افزود: به ازای هر یک تن محصول فروسیلیس بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ کیلوگرم پودر میکرو سیلیکا تولید می‌شود که این پودر از الزام‌های صنعت بتن برای استحکام است.

وی با بیان اینکه غبارِ گیر انداخته شده یا همان پودر میکرو سیلیکا همیشه پیش‌فروش می‌شود و دور ریخته نمی‌شود، اظهار کرد: قیمت این محصول‌های جانبی به ازای هر یک کیلوگرم سه میلیون ریال است.

شرکت فروسیلیس سمنان دارای یک کوره ذوب با حداکثر چهار مرحله در هر مرحله حداکثر ۲ دقیقه نشتی غبار است که برای مهار نشت غبار سامانه غبارگیر نصب شد

مدیر شرکت فروسیلیس ایران در سمنان با اشاره به برخی ادعاهای نادرست مبنی بر اینکه شرکت فروسیلیس دودکش و غبارگیر را باز می‌کند، ادامه داد: هر یک ساعت سه تن غبار تولید می‌شود که به قیمت سه میلیون ریال در بازار مشتری دارد که این مبلغ فروش قابل توجه است و منطقی نیست که غبار را دور بریزیم یا غبارگیر را باز کنیم.

وی افزود: شرکت فروسیلیس ایران در سمنان دارای یک کوره ذوب با حداکثر چهار مرحله و هر مرحله در نهایت ۲ دقیقه نشتی غبار است و برای رفع آلودگی سامانه غبارگیر نصب شد.

اجرای طرح توسعه لازمه حفظ سهم شرکت فروسیلیس در بازار

مدیر شرکت فروسیلیس ایران با بیان اینکه ۱۴ کارخانه فروسیلیس در نقاط مختلف کشور وجود دارد، افزود: ظرفیت شرکت فروسیلیس سمنان تولید ۲۵ هزار تن در سال است که راه‌اندازی کوره دیگر برای حفظ سهم این شرکت در بازار در قالب طرح توسعه در دست پیگیری است.

سامانه غبارگیر برای رفع آلایندگی شرکت فروسیلیس در سمنان نصب شد + فیلم

خراسانیان اظهار داشت: پیش بینی می‌شود تا شهریور سال آینده ظرفیت تولید این شرکت به ۲ برابر و حدود ۵۰ هزار تن محصول در سال برسد.

وی با بیان اینکه شرکت فروسیلیس در کشورهایی مانند هند، چین، ارمنستان، قرقیزستان و نروژ فعال است، افزود: کشور نروژ از پیشگامان راه‌اندازی این کارخانه‌ها و سابقه یک قرن فعالیت در این صنعت را دارد و وتکنولوژی روند تولید محصول در این کشور متفاوت از ایران است.

وی تصریح کرد: شرکت فروسیلیس ایران در سمنان با آغاز تحریم‌ها به متخصصان داخلی شاغل در داخل شرکت تکیه و تجهیزات را بومی‌سازی کرد و اکنون در زمینه استانداردها عقب نیست.

مدیر شرکت فروسیلیس ایران بیان کرد: ظرفیت اسمی شرکت فروسیلیس ایران در سمنان ۲۵ هزار تن است و از سال ۱۳۸۰ به بعد با وجود قطع تبادل علمی با کشورهای دیگر این شرکت با تکیه به دانش بومی تولید خود را در سال ۱۳۹۹ به بیش از ۲۷ تا ۲۸ هزار تن در سال رساند.

خراسانیان اضافه کرد: تولید فروسیلیسیم نیازمند زغال چوب و خرده چوب سالانه ۱۵ هزار تن است که اکنون با تمرکز بر تحقیق و علم روز دیگر از زغال برای تامین کربن استفاده نمی‌شود.شرکت فروسیلیس از دیدگاه محیط زیست در رده بندی پنج قرار دارد که رعایت ۲ تا ۲.۵ کیلومتر فاصله طبق استاندارد کافی است، اما شرکت در فاصله ۱۱ کیلومتری قرار دارد

به گفته وی شرکت فروسیلیس از دیدگاه محیط زیست در رده بندی پنج قرار دارد که رعایت ۲ تا ۲ و نیم کیلومتر فاصله طبق استاندارد کافی است، اما شرکت در فاصله ۱۱ کیلومتری قرار دارد.

وی ابراز کرد: شرکت فروسیلیس ایران در سمنان جزو معدود کارخانه‌هایی است که نیروهای کار خود را اخراج نمی‌کند و با آنان بهترین همراهی را دارد؛ حتی در یک مورد یکی از کارکنان زندانی با پابند الکترونیکی در این شرکت فعالیت می‌کرد.

سرطان به دلیل آلودگی شرکت فروسیلیس ایران در سمنان اثبات نشده است

خراسانیان تصریح کرد: تمامی کارکنان شرکت فروسیلیس ایران در سمنان با داشتن پرونده پزشکی، هر ۶ ماه از لحاظ سلامت بررسی می‌شوند و نوع سرطان هیچ یک از همکاران مبتلا به این عارضه، ریه نیست و از لحاظ علمی نیز ابتلا به سرطان به واسطه فعالیت در این کارخانه اثبات نشد.

وی با افزود: شرکت فروسیلیس زمانی که به دنبال استاندارد ایمنی بهداشت بود، احتمال سرطان‌زایی ناشی از آلودگی و فعالیت شرکت را در یک کار پژوهشی مورد بررسی قرار داد که طبق تحقیقات و مدارک استاندارد اروپایی، غبار فروسیلیس تاثیری بر سرطان ندارد.اگر دودکش‌های کارخانه به صورت ۲۴ ساعته باز باشد به هیچ عنوان آلودگی به شهر نمی‌رسد و اثر آن در هوای شهر کمتر از نیم درصد است

وی اظهار کرد: موسسه‌های سرطان اروپایی هیچ کدام تایید نکردند که فروسیلیس آلاینده است و از سال ۱۳۸۵ به بعد سه موسسه وابسته به دانشگاه از جمله دکتر مهرداد استاد محیط زیست دانشگاه علم و صنعت، دانشکده محیط زیست دانشگاه علم و صنعت درباره آلودگی‌های محیط زیستی وابسته به کارخانه تحقیق کردند و از شهر تا کارخانه هر ۲ کیلومتر نمونه خاک گرفتند و آلودگی را مورد بررسی قرار دادند.

محمود مهرداد شکریه، استاد ممتاز رشته مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت ۱۳۳۹ در شهر رشت متولد شد. این استاد نمونه کشوری و برگزیده جشنواره علامه طباطبایی که متخصص برجسته مهندسی مکانیک است، حضور مؤثری در بخش مهندسی دفاع مقدس داشته است. وی که متخصص در حوزه مکانیک مواد کامپوزیت است تلاش مؤثری در به ثمر نشاندن، تجاری‌سازی و صادرات برخی از تحقیقات کامپوزیتی ایفا کرده است.

به گفته خراسانیان، نتیجه تحقیق‌ها نشان داد اگر دودکش‌های کارخانه به صورت ۲۴ ساعته باز باشد به هیچ عنوان آلودگی به شهر نمی‌رسد و حداکثر سه کیلومتر و اگر باد باشد حداکثر تا چهار کیلومتر آلودگی پیش می‌رود و رسوب می‌کند و اثر آلودگی روی هوای شهر کمتر از نیم درصد است و هیچ آلودگی در شهر ندارد.

مدیر شرکت فروسیلیس ایران با بیان اینکه علم پزشکی تایید نکردند فروسیلیس سرطان‌زا است، افزود: سیلیس تاثیر بر سرطان ندارد.از پژوهشگران علوم پزشکی برای بررسی آلودگی شرکت فروسیلیس ایران در سمنان و اثر آن بر سلامت انسان استقبال می‌شود

وی با اشاره به اینکه سه تا چهار موسسه معتبر وابسته به محیط زیست به عنوان شخص ثالث آلودگی‌های محیط زیست شرکت فروسیلیس در سمنان کار کردند، تصریح کرد: از پژوهشگران علوم پزشکی برای بررسی آلودگی این شرکت استقبال می‌شود و همچنین شرکت هزینه‌های تحقیق را تقبل می‌کند.

کمک هفت میلیارد ریالی در راستای مسوولیت اجتماعی

مدیر شرکت فروسیلیس ایران در سمنان در ادامه گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: مجمع عمومی این شرکت به صورت سالانه برگزار و پرداخت هفت میلیارد ریال بابت مسوولیت اجتماعی مربوط به شهر سمنان در بخش های مختلف از جمله ورزشی و تیم ورزشی کبدی، هندبال، فوتبال در طول یکسال از جمله مصوبه‌های این مجمع است.

سامانه غبارگیر برای رفع آلایندگی شرکت فروسیلیس در سمنان نصب شد + فیلم

وی بیان کرد: پرداخت ماهانه ۵۰۰ میلیون ریال به حساب بنیاد خیریه نیکوکاران راه آسمان سمنان از دیگر اقدام‌های شرکت فروسیلیس در راستای مسوولیت اجتماعی است و مدرسه پیامبر اعظم (ص) نیز توسط این شرکت ساخته شد.معاون ارزیابی سازمان محیط زیست پس از بازدید از شرکت فروسیلیس سمنان گفت این شرکت آلودگی ندارد

خراسانیان با اشاره به گلایه جمعی از مطالبه‌گران در دیدار با علی سلاجقه معاون رییس جمهور و رییس سازمان محیط زیست در سفر به سمنان درباره آلودگی شرکت فروسیلیس، گفت: سلاجقه معاون ارزیابی سازمان حفاظت محیط زیست را از تهران مستقیم به این شرکت اعزام کرد و در نهایت پس از بازدید و بررسی وی در هنگام خروج از کارخانه گفت شرکت فروسیلیس ایران در سمنان آلودگی ندارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ۶۰ درصد سهام شرکت فروسیلیس ایران به طور شناور در بازار سرمایه عرضه می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha