روابط مجارستان با روسیه، آمریکا را نگران کرده است

تهران- ایرنا- سفارت ایالات متحده در بوداپست اعلام کرد که این کشور از روابط مجارستان با روسیه «نگران» است و تصمیم نخست وزیر مجارستان را برای دیدار با ولادیمیر پوتین «دردسر ساز» می‌داند.

به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز، دیوید پرسمن (David Pressman) سفیر آمریکا در مجارستان روز گذشته (جمعه) در بیانیه‌ای گفت: ایالات متحده نگران روبط مجارستان با روسیه است.

ویکتور اوربان نخست‌وزیر مجارستان سه‌شنبه (۲۵ مهر) در حاشیه نشست «کمربند و جاده» در پکن با ولادیمیر پوتین دیدار کرد.

اوربان در دیدار خود با پوتین در پکن گفت که مجارستان هرگز نمی‌خواهد با روسیه مخالفتی داشته باشد و در تلاش است تا روابط دوجانبه را احیا کند.

سفیر آمریکا در بوداپست در شبکه اجتماعی X (توئیتر سابق) نوشت: نخست‌وزیر مجارستان می‌خواهد با کسی متحد شود که نیروهایش مسئول جنایات علیه بشریت در اوکراین هستند.

بالاس اوربان مشاور سیاسی نخست‌وزیر مجارستان در پستی در شبکه اجتماعی X، این انتقاد ایالات متحده را رد کرد و گفت که مجارستان از «دورویی» سفیر ایالات متحده «خسته شده است».

بر پایه این گزارش، مجارستان که یکی از اعضای ناتو (سازمان پیمان آتلانتیک شمالی) است، با بسیاری از طرح‌های اتحادیه اروپا برای حمایت از اوکراین در برابر مسکو مخالفت کرده و بیشتر [نیازهای] نفت و گاز خود را از روسیه تامین می‌کند.

رویترز به نقل از «رادیو آزاد اروپا» نوشت: پس از دیدار اوربان و پوتین، سفرای کشورهای ناتو و سوئد در بوداپست گرد هم آمدند تا درباره نگرانی‌های خود در مورد نزدیکی فزاینده مجارستان با مسکو گفتگو کنند.

همچنین اوربان در حاشیه نشست غیررسمی اتحادیه اروپا در شهر گرانادای اسپانیا گفته بود که این اتحادیه هنوز عواقب و هزینه‌های پیوستن اوکراین را به جمع این بلوک بررسی نکرده است.

نخست‌وزیر مجارستان پیشتر نیز در مورد احتمال آغاز روند مذاکرات برای پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا ابراز تردید کرده و گفته بود: آغاز روند الحاق برای کشوری که در حال جنگ است، غیرواقعی است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha