از محکومیت جنایات صهیونیست‌ها تا توافق برای ارتقاء محیط زیست کشورهای اسلامی

تهران - ایرنا - امروز این موضوع که محیط زیست موضوعی جهانشمول است و فارغ از مسائل سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و... باید مورد توجه همه کشورها قرار گیرد بر کسی پوشیده نیست و در دولت سیزدهم نیز اقدامات بسیاری برای توسعه دیپلماسی محیط زیست انجام شده است.

به گزارش ایرنا از سازمان حفاظت محیط زیست، این روزها بزرگترین مشکلی که دامن‌گیر محیط زیست است، کم‌بارشی، تغییرات اقلیمی، توفان‌های گرد و خاک و خشکسالی است که افزایش تاب‌آوری در قبال این مسائل نیازمند همکاری میان تمام کشورهاست.

پیرو این موضوع و نیاز به همگرایی کشورها در زمینه محیط زیست، ایران، کنفرانس بین‌المللی مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار را طی شهریور سال ۱۴۰۲ با حضور ۵۵ کشور و آژانس بین‌المللی برگزار کرد که در این اجلاس دو روزه تصمیمات مهمی برای اتحاد و همکاری جهت کنترل گرد و غبار و تغییرات اقلیمی در همکاری کشورها گرفته شد.

از جمله تاثیرات این اجلاس می‌توان به افزایش همکاری در سازگاری، مدیریت و مقابله با توفان‌های گردوغبار در سطوح فرامرزی، منطقه‌ای، زیرمنطقه‌ای و بین‌المللی، تقویت‌ بسترهای ملی قانونی و چارچوب‌های سازمانی به منظور به اشتراک‌گذاری اطلاعات و داده‌های توفان‌های گردوغبار و افزایش اطلاع‌رسانی در میان افکار عمومی و... و. اشاره کرد.

پس از برگزاری این اجلاس و در ادامه هدف توسعه دیپلماسی محیط زیست، «نهمین نشست وزرای محیط زیست کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی» با حضو دکتر علی سلاجقه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در شهر جده کشور عربستان برگزار شد.

وزرا و مقامات عالی‌رتبه محیط زیستی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در این اجلاس، ضمن محکومیت شدید اقدامت جنایت‌بار رژیم صهیونسیتی علیه مردم نوار غزه هرگونه عدم دسترسی مردم مظلوم غزه به بهداشت، محیط زیست سالم و عدم دسترسی به منابع آب سالم را محکوم کرده و از نهادهای مسئول و مجامع بین‌المللی خواستند که به تکالیف خود عمل کنند.

دیگر موضوع مورد توافق در این نشست که در بندهای مختلف اعلامیه‌ای که صادر شد به چشم می‌خورد، استقبال کشورها نسبت به همکاری در قالب موسسه ICESCO(موسسه فرهنگی آموزشی و علمی جهان اسلام) و سازمان همکاری اسلامی، در جهت جلوگیری از تغییرات اقلیمی و آثار مخرب مختلفی ازجمله توفان‌های ماسه و گرد و غبار و دیگر مسائل محیط زیستی بود که کشورهای عضو موافقت خود را با این موضوع اعلام کردند و بنابر این شد که دولت‌ها در قالب اسناد ضمیمه‌ای که در جلسات کارشناسی پیشنهاد شده، با یکدیگر همکاری داشته باشند تا به نتایج خوبی برسند و محیط زیست منطقه را به ویژه در بین کشورهای جهان اسلام ارتقا دهند و آسیب‌های محیط زیستی را در کشورهای عضو همکاری های اسلامی کمتر کنند.

نکته حائز اهمیت دیگر در این اجلاس، اعطای جایزه مدیریت محیط زیست جهان اسلام به یک دانشمند ایرانی به نام «لعبت تقوی» بود. این نخستین باری بود که یک دانشمند ایرانی توانست این جایزه را کسب کند.

امروز این موضوع که محیط زیست موضوعی جهانشمول است و فارغ از مسائل سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و... باید مورد توجه همه کشورها قرار گیرد، بر کسی پوشیده نیست و این موضوع به ویژه مورد تأکید کشور ما بوده و در دولت سیزدهم اقدامات بسیاری برای توسعه دیپلماسی محیط زیست انجام شده که کنفرانس بین‌المللی مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار، اجلاس ژنو، دیدارهای دو جانبه هیئت‌های محیط زیست ایران با کشورهای مختلف و... نمونه‌های آن بوده است.

علی سلاجقه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به منظور شرکت «نهمین نشست وزرای محیط زیست جهان اسلام» به جده عربستان سعودی سفر کرده است.

این نشست در جده عربستان در حال برگزاری است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha