غربالگری از نابینایی ۲۲ هزار نوزاد در شمال شرق کشور پیشگیری کرد

مشهد- ایرنا- مجری طرح تحقیقاتی نظام ثبت معاینات چشمی در نوزادان نارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: حدود ۲۲ هزار نوزاد نارس در شمال شرق کشور از ابتدای تاسیس مرکز «رتینوپاتی» یا آسیب شبکیه نوزادان نارس این دانشگاه تاکنون مورد معاینه و غربالگری بینایی قرار گرفته‌اند.

دکتر محمدرضا انصاری آستانه روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مرکز «رتینوپاتی» نوزادان نارس (ROP) دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان تنها مرکز در شمال شرق کشور  جهت تشخیص و درمان آسیب شبکیه نوزادان از سال ۱۳۸۹ فعالیت خود را آغاز کرده است و در این مرکز غربالگری بینایی برای نوزادان در بدو تولد انجام می شود.

وی بیان کرد: رتینوپاتی (آسیب شبکیه) در نوزادان نارس، بیماری مربوط به مشکلات عروق شبکیه چشم است که می‌تواند منجر به اختلالات بینایی از جمله نقایص جزئی قابل اصلاح تا جدا شدن شبکیه و نابینایی مطلق شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: رتینوپاتی نوزادان (Retinopathy of Prematurity) به عنوان یکی از مهمترین دلایل نابینایی کودکان در سراسر جهان محسوب می‌شود که در نوزادان نارس به علت کامل نشدن عروق شبکیه چشم اتفاق می‌افتد و در بدو تولد حتما باید پیگیری شود تا در آینده باعث کوری نشود.

۲۲ هزار نوزاد نارس در شمال شرق کشور غربالگری بینایی شدند

وی بیان کرد: از کل نوزادانی که مورد غربالگری بینایی در شمال کشور قرار گرفته اند، حدود ۲ هزار و ۳۵ شیرخوار دارای مشکلات بینایی تشخیص داده شده و درمان شدند.

انصاری آستانه ادامه داد: در ۶ ماهه نخست امسال نیز چهار هزار و ۴۶ نوزاد شیرخوار نارس در مرکز رتینوپاتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مورد معاینه و غربالگری قرار گرفتند که از این تعداد هزار و ۵۶۴ نوزاد نیاز به پیگیری مجدد داشتند.

وی با بیان اینکه در صورتی که رتینوپاتی نوزادان نارش درمان نشود منجر به نابینایی کودک خواهد شد، گفت: برای درمان این بیماری سه روش لیزرتراپی، تزریق دارو در چشم و عمل جراحی پیشنهاد می‌شود.

انصاری آستانه بیان کرد: مرکز رتینوپاتی نوزادان نارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان تنها مرکز کنترل و درمان رتینوپاتی نوزادان نارس در شرق کشور در زمینه ارائه خدمات غربالگری و معاینات دوره‌ای شبکیه نوزادان نارس، درمان بیماری رتینوپاتی، پیگیری‌های مربوط به عدم مراجعه نوزادان نارس و آموزش پزشکان و پرستاران شاغل در مراکز استان و بخش‌های مراقبتهای ویژه نوزادان (NICU) بیمارستانهای شهر مشهد فعال است.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در ۱۷ شهرستان خراسان رضوی، ۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری این استان را زیر پوشش دارد و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جمعیت ۱۷ شهرستان دیگر این استان بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه، نیشابور و دانشکده‌ علوم پزشکی تربت‌جام است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha