مذاکره اتحادیه اوراسیا با کشورهای عربی برای پیوستن به کریدور شمال – جنوب

مسکو- ایرنا- وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا با بیان اینکه این اتحادیه آماده امضای قرارداد موافقت‌نامه تجارت آزاد با ایران است،‌ گفت: به دنبال توسعه کریدور شمال – جنوب از نظر حمل و نقل و مبادلات تجاری هستیم و در این راستا، مذاکرات مثبتی با کشورهای عربی برای پیوستن به این کریدور انجام شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آندری اسلپنف پنجشنبه در نشست تخصصی نمایشگاه Made in Russia (ساخت روسیه) که با حضور معاون نخست وزیر روسیه، مقامات و صاحب‌نظران اتحادیه اوراسیا و همچنین سفیر ایران در روسیه و استاندار تهران در مسکو برگزار شد، بیان کرد.
وی با بیان اینکه با برخی مشکلات لجستیک در این عرصه روبرو هستیم، اظهار داشت:‌ برای توسعه شتابان کریدور شمال – جنوب به نظر می‌رسد که باید فعالان و مدیران بخش‌های حمل‌ونقل در کارگروه‌های تخصصی، بحث‌های فناوری و لجستیک را دنبال کنند و به افزایش مبادلات تجاری کمک کنند.

به گزارش ایرنا، کریدور شمال – جنوب که در آغاز راه، محصول اراده و عزم روسیه، ایران و هند در سال ۲۰۰۰ میلادی برای ایجاد گذرگاه حمل و نقل بار بود، در طول سال های بعد، شاهد پیوستن شمار دیگری از کشورها به این مسیر ترانزیتی بود.
آنچه برای این کشورها در پیوستن به این مسیر ترانزیتی انگیزه بخش بود این بود که مسیرهای متداول برای ارسال کالا از هند به سمت سن پترزبورگ روسیه که از کانال سوئز عبور می‌کند، حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر طول دارد اما کریدور ایران در این مسیر تنها هفت هزار و ۲۰۰ کیلومتر است که بهره گیری از این ظرفیت، ۴۰ درصد زمان ترانزیت و ۳۰ درصد هزینه های حمل و نقل را کاهش می دهد.

اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ و پس از سخنرانی روسای جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، قرارداد ساخت راه آهن رشت - آستارا به طول ۱۶۲ کیلومتر به امضا رسید. این خط ریلی، تکمیل کننده خط ریلی مسیر غربی کریدور شمال - جنوب است.
رئیس جمهوری اسلامی ایران در این آیین گفت: امضای توافقنامه راه آهن رشت - آستارا، گام مهم و راهبردی در جهت همکاری های بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه است.
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی امضای این توافقنامه را محدود به همکاری ایران و روسیه ندانست و با بیان اینکه کشورهایی که در مسیر گذرگاه ریلی شمال - جنوب قرار دارند، از آن سود می برند، اظهار داشت: کریدور شمال - جنوب برای همه کشورهای منطقه مفید خواهد بود؛ این مسیر از آسیای شرقی و جنوبی گرفته تا قفقاز و شمال اروپا، جلوه ای از دوستی، همگرایی و همکاری تجاری و اقتصادی بین همه این کشورها خواهد بود و این همکاری ها بیش از گذشته برقرار خواهد شد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۱۳ مهرماه ۱۴۰۲ در نشست باشگاه مباحثه‌ای والدای در شهر سوچی روسیه با بیان اینکه روسیه به دنبال ایجاد راه‌های جدید حمل‌ونقل با هدف افزایش حجم مبادلات تجاری است، گفته بود:‌ در این راستا، کریدور شمال-جنوب را گسترش می‌دهیم.
رئیس جمهوری روسیه همچنین پنجم مردادماه ۱۴۰۲ در نشست عمومی دومین مجمع اقتصادی و بشردوستانه روسیه و آفریقا در سن‌پترزبورگ روسیه که با حضور جمعی از رهبران و مقامات ارشد قاره سیاه برگزار شد، از کشورهای غربی به خاطر آنچه به بن بست کشاندن توافق غلات خواند،‌ انتقاد کرد و گفت: این کشور مصمم است از کریدور شمال – جنوب برای تحویل کالا به آفریقا بهره گیرد.
پوتین افزود:‌ این کریدور حمل‌ونقل امکان تحویل راحت کالا به آفریقا و بازگشت را فراهم می کند و در این راستا از آن بهره خواهیم گرفت.

دمیتری دوگدکین سفیر روسیه در قطر هم خردادماه ۱۴۰۲ اعلام کرد: مسکو و دوحه آماده همکاری در پروژه «کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال-جنوب» هستند.

پیش از این، وزیر تجارت خارجی امارات متحده عربی اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در اجلاس اقتصادی روسیه – جهان اسلام در کازان اعلام کرد که کشورش به سرمایه گذاری و توسعه بخش فناوری کریدور شمال-جنوب علاقه مند است.
ثانی بن احمد آل زیودی افزود: کریدور بین المللی "شمال - جنوب" یکی از مسیرهای قابل توجه است که می توان با نوآوری در آن، از این مسیر برای حمل کالا به آفریقا استفاده کرد.
وزیر تجارت خارجی امارات متحده عربی با اعلام آمادگی این کشور برای سرمایه گذاری و ارائه خدمات پشتیبانی برای توسعه این کریدور اظهار داشت: انتظار داریم که تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۱۰۰ کشور جهان در این حوزه تجاری مشارکت داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: این پروژه امکان توسعه بازار ما و سایر کشورها را فراهم می کند. کریدور «شمال-جنوب» ما را نه تنها با روسیه، بلکه با کشورهای اروپای مرکزی و آسیا متصل خواهد کرد.
ثانی بن احمد آل زیودی هم اظهار داشت: ما بدون شک ظرفیت اتصال همه مسیرهای موجود را در نظر می گیریم و با این نگاه، شرکت های امارات متحده عربی آماده پیوستن به این پروژه به نفع همه مردم هستند.

مذاکره اتحادیه اوراسیا با کشورهای عربی برای پیوستن به کریدور شمال – جنوب

آمادگی برای امضای موافقت‌نامه تجارت آزاد تا پایان سال جاری میلادی
وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مذاکرات این اتحادیه و جمهوری اسلامی ایران گفت: این آمادگی وجود دارد که تا پایان سال جاری میلادی (۲۰۲۳) ( حوالی دی‌ماه ۱۴۰۲)، موافقت‌نامه تجارت آزاد طرفین به امضا برسد.
اسلپنف گفت: پاکت اسناد مربوط به این توافقنامه آماده است و پیش بینی می کنیم که امضای آن در چهار سال آینده، مبادلات تجاری کشورهای اتحادیه اوراسیا و ایران افزایش قابل توجهی داشته باشد.
وزیر تجارت اتحادیه اوراسیا همچنین گفت که تجارت بین کشورهای عضو این اتحادیه در سال ۲۰۲۲ میلادی ۱۵ درصد رشد داشته است.
اسلپنف در ادامه بر لزوم حفظ مزیت رقابتی اتحادیه اقتصادی اوراسیا در شرایط شکل گیری دنیای چندقطبی تأکید کرد.

چهارمین همایش و نمایشگاه Made in Russia  (ساخت روسیه) پنجشنبه با حضور نخست وزیر روسیه و برخی دیگر از مقامات این کشور و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و همچنین هیات هایی از سایر کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران گشایش یافت.
در این نمایشگاه بین المللی که به مدت سه روز ادامه دارد،  ۷۸ شرکت از ۴۶ منطقه فدراسیون روسیه به ارائه ظرفیت ها و توانمندی های خود پرداخته اند. همچنین ۱۰۸ شرکت نیز در قالب بروشور الکترونیکی به چند زبان محصولات خود را به بازدیدکنندگان معرفی می‌کنند.
این نمایشگاه، شامل ۹ بخش از جمله صنعت، محیط زیست، شهر هوشمند، پزشکی، کالاهای مصرفی، ساخت و ساز، آموزش، تجهیزات کشاورزی و فناوری اطلاعات است.

وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا پیش از این با بیان اینکه متن توافقنامه دائم تجارت آزاد این اتحادیه با ایران نهایی شده و آماده طی مراحل امضا و تصویب در مجالس است،‌ گفت: این اتحادیه آماده است که حجم تجارت با ایران را به ۳۰ میلیارد دلار ارتقا دهد.
آندری اسلپنف در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مسکو افزود:‌ مذاکرات مربوط به متن توافقنامه دائم تجارت آزاد اتحادیه اوراسیا و جمهوری اسلامی ایران به پایان رسیده و این بدان معنا است که متن این توافقنامه آماده طی کردن روندهای لازم شامل امضا و تصویب است که اعتقاد داریم سریع دنبال خواهد شد.

اتحادیهٔ اقتصادی اوراسیا (EAEU) یک اتحادیه اقتصادی میان‌دولتی شامل بلاروس، قزاقستان، روسیه، قرقیزستان و ارمنستان است. اعضای ناظر این اتحادیه ازبکستان، مولداوی و کوبا هستند.
پیش‌نویس توافقنامه بین ایران و اوراسیا بر سر اخذ تعرفه‌های صادراتی ترجیحی در ۵ ژوئیه ۲۰۱۷ در ایروان امضا شد. در سال ۲۰۱۸ توافقنامه موقت (برای مدت سه سال) در خصوص مشارکت این کشور با اوراسیا منعقد شد و از نیمه دوم سال ۲۰۲۱ مذاکرات برای انعقاد یک توافقنامه تمام عیار بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در حال انجام است.
در آخرین تحول، تهران با تمدید قانون موافقنامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری ایران و اوراسیا راه را برای تحقق این هدف هموار کرد.
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اول خردادماه جاری در اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی، «قانون سند الحاقی(پروتکل) تمدید موافقتنامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و دولت‌های عضو» را که در جلسه علنی دوازدهم اردیبهشت ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی تصویب و ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ به تایید شورای نگهبان رسیده بود، برای اجرا به وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ کرد.
پیش از این، آلکسی اورچوک معاون نخست وزیر روسیه ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در حاشیه چهاردهمین مجمع اقتصادی بین المللی «روسیه - جهان اسلام: کازان فوروم» اعلام کرده است: اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) ممکن است زودتر از سایر کشورها به توافق بر سر تجارت آزاد با ایران دست یابد.
وی در پاسخ به این سوال که اتحادیه اوراسیا با کدام کشورها به توافق برای تجارت آزاد نزدیکتر است، گفت: ما به توافق با ایران نزدیکتریم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha