توصیه‌هایی برای حفاظت از سرمایه سلامتی دانش‌آموزان فارس

شیراز - ایرنا - بالاترین سرمایه زندگی هر فرد سلامتی اوست و دانش‌آموزان امروز، سازندگان فردای ایران هستند؛ همین ۲ گزاره که همگان بر آن اذعان دارند، اهمیت توجه به سلامت روح و جسم را به بچه‌های امروز و والدین و مربیان آنها گوشزد می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سبک زندگی که امروز در سطح جامعه فراگیر شده، پر است از رویه‌هایی که اگر سلامت و ساختار صحیح جسمانی در آنها نادیده گرفته شود می‌توانند برای کارآمدی نیروی انسانی و نظام بهداشت و درمان کشور در آینده چالش‌آفرین باشد.

سبک زندگی فست فودی، تهی از فعالیت‌های بدنی کافی و ساعت‌های متمادی از شبانه روز که به نشستن کامپیوتر و تبلت و گوشی‌های همراه می‌گذرد، ضرورت توجه و اصلاح برخی از رویه‌ها را برای حفاظت از ساختار قامتی استاندارد و سلامتی جسم و روان دانش‌آموزان را روشن می‌سازد.

واقعیت تلخ اینکه بر اساس آمار آموزش و پرورش از بررسی‌های شهرستانی و مقطعی انجام شده، از ۳۰ مشکل ساختار قامتی شناسایی شده، بیشتر دانش‌آموزان فارس دست‌کم یکی از این مشکلات را دارند و حدود ۳۰ درصد آنها دچار اضافه وزن هستند.

به مناسبت هفته تربیت بدنی و ورزش و از آنجا که نظام آموزش و پروش کشور تربیت دانشآموز تمام ساحتی را در دستور کار خود قرار داده، با معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان فارس به گفت‌وگو پرداختیم. سید کاظم حسینی در این مصاحبه توصیه‌هایی کاربردی به دانش آموزان و والدین آنها ارائه کرد تا به کمک آنها از سرمایه سلامتی خود حفاظت کنند.

حسینی با تبریک هفته تربیت بدنی، گفت: این هفته را گرامی می‌داریم تا یادمان نرود که ورزش کردن و سبک زندگی صحیح چقدر اهمیت دارد و باید جزئی از فرهنگ زندگی ما شود، به ما یادآوری می‌کند که در زندگی سرمایه‌ای بالاتر از سلامتی نداریم و باید از آن محافظت کنیم.

ورزش باید عادت شود

او ادامه داد: در این مسیر سه محور بهداشت فردی و اجتماعی، تغذیه مناسب و ورزش و فعالیت بدنی کافی باید کورد توجه قرار گیرد.

حسینی در ارتباط با فعالیت بدنی مناسب، گفت: دالدین باید از همان ابتدا با فرزندشان بازی‌های حرکتی و همراه با فعالیت بدنی انجام دهند و در ادامه بر اساس علاقه، توان و فرهنگ اجتماعی به او کمک کنند تا در یکی از رشته‌های ورزشی فعالیت کند.

او اظهار کرد: رشته ورزشی کودکان و نوجوانان باید با توجه به علاقه آنها انتخاب شود اما ورزشهای گروهی علاوه بر سلامت جسم فواید روانی و اجتماعی بسیاری نیز برای انها به همراه دارد.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش فارس تاکید کرد: ورزش باید از کودکی در سبک زندگی افراد جای گیرد و تبدیل به عادتی همیشگی شود.

توصیه‌هایی برای حفاظت از سرمایه سلامتی دانش‌آموزان فارس

توصیه‌هایی برای حفظ ساختار قامتی دانش‌آموزان؛ از نحوه خوابیدن تا حمل کیف

آنطور که حسینی گفت عادت‌های اشتباه نشستن، ایستادن، خوابیدن و حمل اشیا بیشترین ضربه را به ساختار قامتی افراد میزند، همان عادت‌هایی که از کودکی شکل می‌گیرد و اصلاح آنها دشوار است؛ بنابراین باید اصول صحیح قرارگیری بدن در حالت‌های مختلف را بدانیم.

او توضیح داد: مرکز ثقل بدن در بیشتر افراد نزدیک به ناف است و باید کمترین فشار بر این مرکز وارد شود، به این منظور باید انحناهای ستون فقرات در موقعیتی درست قرار گیرند.

او ادامه داد: اگر ستون فقرات را یک S در نظر بگیریم، انحنای گردن با پنج مهره به داخل کشیده شده، انحنای پشتی یا کمر با هفت مهره بیرون آمده و محدب است، انحنای دنبالچه نیز محدب است.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش فارس به دانش‌آموزان توصیه کرد تا در هنگام نشستن پشت میز و نیمکت، ایستادن و حمل کیف بدن خود را در حالتی قرار دهند که شکل S مانند ستون فقرات حفظ شود.

او هشدار داد: در غیر این صورت ایجاد قوز، گودی کمر و کمردرد درآینده کاملا محتمل است.

حسینی درباره نحوه صحیح حمل کیف مدرسه نیز توصیه کرد: کیف باید حداقل وزن ممکن را داشته باشد بنابراین دانشآموزان از حمل وسایل غیرضروری به مدرسه خودداری کنند، کوله پشتی نبایداز پشت آویزان باشد، بنابراین بندها باید به گونه‌ای تنظیم شود که کیف در مرکز کمر قرار گیرد و وزن آن به ۲ طرف تقسیم شود.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش فارس به عادت‌های نادرست خوابیدن نیز اشاره کرد که بسیاری از والدین نیز به آن بی‌توجه هستند.

توصیه دیگر حسینی درباره حمل اشیا این بود که وسایل در حالت نشسته بر روی زانو از زمین برداشته شود تا فشار بیشتر بر روی پا باشد تا مرکز ثقل بدن و ستون فقرات.

به گفته او چنانکه در دین اسلام نیز مکروه دانسته شده، خوابیدن روی شکم انحنای استاندارد بدن را حفظ نمی‌کند و زمینهساز ایجاد قوز و گودی کمر در بزرگسالی است.

توصیه پایانی معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش پرورش فارس در این بخش بیشتر باید مورد توجه مسئولان تجهیز مدارس قرار گیرد؛ به گفته او اندازه میز و نیمکت باید به گونه‌ای باشد تا کف پای دانشاموز به طور کامل بر روی زمین قرار گیرد.

فرهنگ غذایی دانش‌آموز در خانواده شکل می‌گیرد

حسینی معتقد است که حجم و نوع غذایی که بچه‌ها مصرف می‌کنند در خانواده شکل می‌گیرد و این عادت‌ها با توجهِ والدین بویژه مادر قابل ایجاد و اصلاح است.

به گفته او پایگاه‌های سلامت مدرسه به عنوان توزیع کننده تغذیه باید مورد نظارت مربیان و کادر مدرسه، دانشگاه علوم پزشکی و اولیای دانش‌آموزان قرار گیرد تا تنها محصولات دارای ارزش غذایی و سیب سلامت عرضه شود اما باید دانست که پس از خارج شدن دانش آموز از مدرسه دیگر نمی‌توان کنترلی او داشت.

حسینی اضافه کرد: ذائقه غذایی افراد در خانواده شکل می‌گیرد، خانواده‌ها ببینند چقدر سبزیجات و میوها، خرما و کشمش و گردو و دیگر خشبکار در فرهنگ غذایی آن‌ها جای دارد، چقدر دوغ، شیر و دیگر لبنیات جایگزین نوشیدنیهای دارای مواد نگهدارندده شده و چقدر پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها در سفره ‌آنها وجود دارد.

او تاکید کرد: مدرسه، رسانه‌ها و اطلاع‌رسانی‌ها موثر است اما در نهایت فرهنگ غذایی دانش‌آموز در خانه شکل می‌گیرد.

توصیه‌هایی برای حفاظت از سرمایه سلامتی دانش‌آموزان فارس

حکایت تحقیات آموزش و پرورش از مشکلات قامتی دانش‌آموزان فارس

آنطور که معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش فارس گفت هنوز تحقیقات جامعی بر روی سلامت و ساختار قامتی دانش‌آموزان فارس انجام نشده نیاز است مرکز پژوهش‌های استانداری، دانشگاه علوم پزشکی و آموزش و پرورش فارس در این زمینه اقدام کنند.

با این حال به گفته او بر اساس تحقیقات محلی و شهرستانی انجام شده و مراجعات به کانون تندستی و حرکات اصلاحی آموزش و پرورش، بیشتر دانشآموزان دست‌کم یکی از ۳۰ مشکل شناسایی شده ساختار قامتی از قیبل کف پای ساف، افتادگی شانه، قوز، گودی کمر، زانو ضربدری و زانوی پرانتزی را دارند.

او گفت: کلاس‌های تربیت بدنی مدرسه با نظارت معلم ورزش یکی از مکان‌ها برای شناسایی و تمرین برای اصلاح این مشکلات ساختار قامتی است.

حسینی اضافه کرد: کان‌های حرکات اصلاحی آموزش و پرورش نیز با حضور متخصصان ساختار قامتی میزان انحراف از استاندارد را اندازهگیری و برای اصلاح آن تمرین‌هایی ارائه میدهند.

این مشکلات ساختار قامتی یا تغذیه‌های غیر سودمندی که امروز مصرف می‌شوند اگر امروز به چشم نیایند، در آینده نه چندان دور بر کارآیی و کیفیت زندگی کودکان و نوجوانان امروز اثرگذارند، بنابراین با توجه به جمله بسیار شنیده شده "پیشگیری بهتر از درمان است" حرکت برای اصلاح و بهبودی را از همین امروز آغاز کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha