معاون نخست‌وزیر روسیه: دنبال دسترسی به بازار آفریقا از کریدور شمال-جنوب هستیم

مسکو- ایرنا- معاون نخست‌وزیر روسیه گفت: این کشور به دنبال تقویت مبادلات تجاری با کشورهای هند و پاکستان و دسترسی به بازار کشورهای آفریقایی از طریق کریدور شمال – جنوب و بنادر جنوبی ایران است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، الکسی اورچوک این سخنان را پنجشنبه در نشست تخصصی نمایشگاه Made in Russia (ساخت روسیه) که با حضور برخی مقامات و صاحب‌نظران اتحادیه اوراسیا و همچنین سفیر ایران در روسیه و استاندار تهران برگزار شد، بیان کرد.
معاون نخست‌وزیر روسیه گفت:‌این کشور هم‌اینک برای توسعه بازار خود در جهان از جمله جنوب آفریقا تلاش می‌کند و علاوه بر آن هم به جنوب و هم به شرق نگاه خاصی دارد، چرا که این مناطق، مرکز ثقل در بازار جهانی محسوب می‌شوند.
اورچوک با بیان اینکه روسیه به دنبال تقویت امکانات لجستیک و توسعه زیرساخت ‌های کریدور شمال – جنوب است، گفت:‌این کریدور با سه مسیر و با گذر از روسیه و سایر کشورها به بندر عباس و بندر چابهار در جنوب ایران می‌رسد که از این طریق، می‌توان کالاها را به بازار هند، پاکستان و آفریقا عرضه کرد.

معاون نخست‌وزیر روسیه: دنبال دسترسی به بازار آفریقا از کریدور شمال-جنوب هستیم


معاون نخست وزیر روسیه گفت:‌ آفریقا را به صورت جدی در مرکز توجه قرار داده ایم چرا که می تواند بازار فروش محصولات ما باشد، این بازار همواره منتظر کالاهای روس است.
اورچوک در ادامه با بیان اینکه امروز بازار اتحادیه اوراسیا به ثبات دست یافته است، افزود: هم اینک به دنبال ایجاد شرایط پایدار برای توسعه مبادلات تجاری این اتحادیه هستیم به گونه‌ای که برای روسیه و دیگر کشورها منافعی را به همراه داشته باشد و به هدف یکپارچه سازی اتحادیه اوراسیا دست یابیم.
معاون نخست وزیر روسیه گفت: اتحادیه اقتصادی اوراسیا مورد توجه ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه است و برای این اتحادیه در سال‌های ۲۰۳۰ و ۲۰۴۵ میلادی چشم‌اندازی به دستور وی تهیه شده است و کارها فعالانه دنبال می‌شود و توسعه زیرساخت‌های در حال پیگیری است.

به گزارش ایرنا، کریدور شمال – جنوب که در آغاز راه، محصول اراده و عزم روسیه، ایران و هند در سال ۲۰۰۰ میلادی برای ایجاد گذرگاه حمل و نقل بار بود، در طول سال های بعد، شاهد پیوستن شمار دیگری از کشورها به این مسیر ترانزیتی بود.
آنچه برای این کشورها در پیوستن به این مسیر ترانزیتی انگیزه بخش بود این بود که مسیرهای متداول برای ارسال کالا از هند به سمت سن پترزبورگ روسیه که از کانال سوئز عبور می‌کند، حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر طول دارد اما کریدور ایران در این مسیر تنها هفت هزار و ۲۰۰ کیلومتر است که بهره گیری از این ظرفیت، ۴۰ درصد زمان ترانزیت و ۳۰ درصد هزینه های حمل و نقل را کاهش می دهد.

اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ و پس از سخنرانی روسای جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، قرارداد ساخت راه آهن رشت - آستارا به طول ۱۶۲ کیلومتر به امضا رسید. این خط ریلی، تکمیل کننده خط ریلی مسیر غربی کریدور شمال - جنوب است.
رئیس جمهوری اسلامی ایران در این آیین گفت: امضای توافقنامه راه آهن رشت - آستارا، گام مهم و راهبردی در جهت همکاری های بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه است.
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی امضای این توافقنامه را محدود به همکاری ایران و روسیه ندانست و با بیان اینکه کشورهایی که در مسیر گذرگاه ریلی شمال - جنوب قرار دارند، از آن سود می برند، اظهار داشت: کریدور شمال - جنوب برای همه کشورهای منطقه مفید خواهد بود؛ این مسیر از آسیای شرقی و جنوبی گرفته تا قفقاز و شمال اروپا، جلوه ای از دوستی، همگرایی و همکاری تجاری و اقتصادی بین همه این کشورها خواهد بود و این همکاری ها بیش از گذشته برقرار خواهد شد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۱۳ مهرماه ۱۴۰۲ در نشست باشگاه مباحثه‌ای والدای در شهر سوچی روسیه با بیان اینکه روسیه به دنبال ایجاد راه‌های جدید حمل‌ونقل با هدف افزایش حجم مبادلات تجاری است، گفته بود:‌ در این راستا، کریدور شمال-جنوب را گسترش می‌دهیم.
رئیس جمهوری روسیه همچنین پنجم مردادماه ۱۴۰۲ در نشست عمومی دومین مجمع اقتصادی و بشردوستانه روسیه و آفریقا در سن‌پترزبورگ روسیه که با حضور جمعی از رهبران و مقامات ارشد قاره سیاه برگزار شد، از کشورهای غربی به خاطر آنچه به بن بست کشاندن توافق غلات خواند،‌ انتقاد کرد و گفت: این کشور مصمم است از کریدور شمال – جنوب برای تحویل کالا به آفریقا بهره گیرد.
پوتین افزود:‌ این کریدور حمل‌ونقل امکان تحویل راحت کالا به آفریقا و بازگشت را فراهم می کند و در این راستا از آن بهره خواهیم گرفت.

دمیتری دوگدکین سفیر روسیه در قطر هم خردادماه ۱۴۰۲ اعلام کرد: مسکو و دوحه آماده همکاری در پروژه «کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال-جنوب» هستند.

چهارمین همایش و نمایشگاه Made in Russia  (ساخت روسیه) پنجشنبه با حضور نخست وزیر روسیه و برخی دیگر از مقامات این کشور و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و همچنین هیات هایی از برخی کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران گشایش یافت.
در این نمایشگاه بین المللی که به مدت سه روز ادامه دارد،  ۷۸ شرکت از ۴۶ منطقه فدراسیون روسیه به ارائه ظرفیت ها و توانمندی های خود پرداخته اند. همچنین ۱۰۸ شرکت نیز در قالب بروشور الکترونیکی به چند زبان محصولات خود را به بازدیدکنندگان معرفی می‌کنند.
این نمایشگاه، شامل ۹ بخش از جمله صنعت، محیط زیست، شهر هوشمند، پزشکی، کالاهای مصرفی، ساخت و ساز، آموزش، تجهیزات کشاورزی و فناوری اطلاعات است.

هیات اقتصادی استان تهران به ریاست استاندار این استان و متشکل از نمایندگان ۳۰ شرکت روز چهارشنبه وارد مسکو شدند و شامگاه چهارشنبه در نشستی صمیمی با سفیر ایران در روسیه به طرح دیدگاه‌های خود در راستای توسعه مناسبات دوجانبه پرداختند.
هیات اقتصادی استان تهران در قالب ۳۰ شرکت به منظور حضور در نمایشگاه Made in Russia مسکو به روسیه سفر کرده‌اند. این هیات علاوه بر حضور در نمایشگاه مذکور که روز پنجشنبه ۲۷ مهرماه ۱۴۰۲ گشایش یافت، در جلساتی با مرکز صادرات روسیه، بیزنس راشا و مرکز صادرات مسکو نیز حضور خواهند داشت.
در روز نخست این سفر، یادداشت تفاهم همکاری بین اتاق بازرگانی تهران و بیزنس راشا امضا شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha