تمرین‌های مقابله‌ای در بهبود سلامت روان نقش اساسی دارد

زنجان - ایرنا - یک عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: تمرین مهارت‌های مقابله‌ای خوب از قبیل آزمودن استراتژی‌های یک دقیقه‌ای استرس، ورزش و پیاده‌روی در طبیعت در بهبود سلامت روان نقش مهمی دارد.

احمد ذوالقدری‌ها روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای بهبود سلامت روان می توان به فعالیت هایی از قبیل ارزش قائل شدن، رفتار مهربانانه و با احترام به خود، اجتناب از انتقاد، اختصاص وقت برای سرگرمی‌ها و پروژه‌های مورد علاقه و گسترش افق‌های خود پرداخت.

وی با بیان اینکه این مراقبه از نظر جسمی در بهبود سلامت روان حائز اهمیت است اظهار داشت: در این راستا خوردن وعده‌های غذایی مغذی، خودداری از استعمال دخانیات، نوشیدن مقدار زیادی آب، کاهش افسردگی و اضطراب و بهبود خلق و خوی با ورزش، خواب کافی و به اندازه بسیار مفید است.

ذوالقدری‌ها با بیان اینکه افرادی که دارای روابط خانوادگی یا اجتماعی قوی هستند به طور کلی سالم‌تر از افرادی هستند که شبکه حمایتی ندارند گفت: لذا افراد باید با اعضای خانواده و دوستان حمایت‌کننده برنامه‌ریزی کنند یا به دنبال فعالیت‌هایی باشند که بتوانند با افراد جدید ملاقات کنند.

این روانپزشک، بخشنده بودن را از دیگر موارد بهبود سلامت روان عنوان کرد و یادآورشد: اختصاص وقت و انرژی خود به صورت داوطلبانه برای کمک به شخص دیگر و انجام کاری ملموس برای کسی که نیاز دارد، علاه بر ایجاد احساس خوب، افراد را با اشخاص جدید آشنا خواهد کرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: مراقبه، ذهن آگاهی یا دعا و تمرینات تمدد اعصاب و دعا می‌تواند وضعیت ذهنی و دیدگاه افراد را نسبت به زندگی بهبود بخشد.

وی افزود: تحقیقات نشان می‌دهد که مدیتیشن ممکن است به افراد کمک کرده، احساس آرامش و اثرات درمان را افزایش دهد.

تمرین‌های مقابله‌ای در بهبود سلامت روان نقش اساسی دارد

ترسیم اهداف واقع بینانه به احساس ارزشمند بودن کمک می کند

ذوالقدری‌ها به اهمیت تعیین اهداف واقع‌بینانه اشاره و افزود: همچنین بهتر است افراد هدف خود را از نظر تحصیلی، حرفه‌ای، شخصی مشخص و مراحل نیاز برای تحقق اهداف خود را یادداشت کنند.

وی با بیان اینکه هدف بلند باید با واقع‌بینی باشد و بیش از حد برنامه‌ریزی نشود اضافه کرد: در این صورت است که وقتی به سمت هدف خود پیش می‌رویم، از احساس موفقیت و ارزشمندی فوق‌العاده‌ای برخوردار خواهیم شد.

ذوالقدری‌ها با تاکید بر حذف یکنواختی در زندگی خاطرنشان کرد: اگرچه کارهای روزمره ما را کارآمدتر، احساس امنیت و ایمنی را افزایش و تا حدودی می‌تواند یک برنامه خسته‌کننده را قابل تحمل کند، اما مسیر دویدن خود را باید تغییر دهیم.

این روانپزشک خودداری از مصرف الکل و سایر مواد مخدر را نیز امری مهم عنوان کرد و گفت: گاهی اوقات افراد از الکل و سایر داروها برای "خوددرمانی" استفاده می‌کنند در واقعیت که این کار فقط مشکلات را تشدید می‌کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان خاطرنشان کرد: کمک خواستن نشانه قدرت است، نه ضعف و افرادی که مراقبت‌های مناسب دریافت می‌کنند می‌توانند از بیماری روانی و اعتیاد بهبود یافته و زندگی کامل و پرباری داشته باشند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha