معاون وزیر: معلمان مدارس غیردولتی کارت صلاحیت حرفه‌ای می‌گیرند

اردبیل- ایرنا- معاون وزیر و رئیس مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر آموزش معلمان مدارس غیردولتی اعلام کرد: معلمان این گونه مدارس پس طی دوره آموزشی کارت صلاحیت حرفه ای می گیرند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، احمد محمودزاده روز چهارشنبه در همایش موسسان مدارس غیردولتی استان اردبیل گفت: این دوره‌های آموزشی با محوریت دانشگاه فرهنگیان برگزار شده و هر معلم پس از طی این دوره کارت صلاحیت حرفه‌ای دریافت خواهد کرد که این کارت به معنای سند ملی معلم خواهد بود.

وی با بیان این که تاکنون نه برای دانش افزایی معلمان مدارس غیردولتی و نه برای صلاحیت حرفه ای آنها کار اساسی نشده است، اظهار کرد: به منظور رفع این نقیصه، از سال تحصیلی جاری و تا سه سال آینده هر سال ۱۲۰ ساعت و در مجموع ۳۶۰ ساعت دوره آموزشی تخصصی عمومی و حرفه ای برای معلمان مدارس غیردولتی برگزار می‌کنیم.

معاون وزیر و رئیس مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش، معرفت افزایی اعتقادی و بصیرتی را از جمله مفاد این دوره‌های آموزشی ذکر کرد و ادامه داد: با این کار، معلمان را برای تعلیم و تربیت دانش آموزان مجهز و آماده خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: در حال رایزنی و تلاش برای حل و تامین بخشی از حق بیمه معلمان و کارکنان مدارس غیردولتی هستیم چرا که معتقدیم این کار برای توسعه مدارس غیردولتی در مناطق با جمعیت دانش آموزی کم، حاشیه شهرها و مناطق محروم بسیار مهم و حیاتی است.

محمودزاده با تاکید بز لزوم اجرای همه مفاد قانون تاسیس مدارس غیردولتی افزود: در راستای عمل به این قانون، در صدد حکمرانی مطلوب و شایسته نیروی انسانی در مدارس غیردولتی و دولتی هستیم.

وی با اشاره به حرکت نظام آموزشی کشور از سمت تست محوری به سمت آموزش ترکیبی و توجه به میانگین نمرات کلاسی در کنکور و تاثیر دادن آموزش‌های کلاسی در نتیجه کنکور در سال جاری به میران ۵۰ درصد و در سال آینده به میزان ۶۰ درصد گفت: با این کار، نظام آموزشی کشور از تست محوری به مسیر درست مدرسه محوری، کتاب محوری و معلم محوری باز خواهد گشت.

معاون وزیر و رئیس مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش خواستار اجرای دقیق سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش در مدارس غیردولتی شد و اضافه کرد: در این راستا مدارس غیردولتی باید در تبیین مسائل تربیت اسلامی و فرهنگ دینی و نیز در باب مسائل هویت اسلامی و ملی و دستاوردهای نظام بیشتر بکوشند.

وی جریان سازی تربیتی بر مبنای این سند را مهم خواند و افزود: این جریان سازی باید در کنار مسائل علمی و آموزشی و در راستای ترویج فرهنگ اسلامی و نظام تربیت دینی باشد.

محمودزاده همچنین نسبت به افزایش شهریه مدارس غیردولتی بر اساس نیاز و شرایط اقتصادی مناطق مختلف کشور و با نگاه ویژه به میزان تاب آوری مردم وعده داد و گفت: افزایش منطقی شهریه مدارس غیردولتی، به ارتقای کیفیت آموزش این مدارس کمک خواهد کرد.

وی درخواست دو نوبتی شدن مدارس غیردولتی را مغایر با اهداف تاسیس این گونه مدارس عنوان کرد و افزود: ساعت بعد از ظهر مدارس غیردولتی باید برای برنامه‌های مکمل آموزشی و نیز فوق برنامه اختصاص یابد و به همین علت نمی‌توان مدارس غیردولتی را دو نوبتی کرد و با دو نوبتی شدن آنها، کیفیت آموزشی پایین آمده و رغبت مردم برای این گونه مدارس کاهش خواهد یافت.

معاون وزیر و رئیس مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش، خانه و مدرسه را رکن اصلی تربیت عنوان کرد و ادامه کرد: این دو رکن در کنار جامعه و رسانه نقش تربیتی و آموزش فرزندان ما را بر عهده دارند و همه این ارکان باید با هم‌افزایی و همگرایی بیشتر برای افزایش اثر تعلیم و تربیت تلاش کنند.

وی استفاده از ظرفیت مردم و اولیای دانش آموزان را از جمله رویکردهای دولت در امور آموزش و تعلیم و تربیت عنوان کرد و افزود: ما در حال حرکت از مشارکت مالی به مشارکت چند وجهی در نظام آموزش و پرورش هستیم.

محمودزاده با اشاره به نقش محوری دانش آموزان در مدیریت آینده کشور، بر ضرورت توجه به اهمیت تعلیم و تربیت در محیط مدرسه تاکید کرد و گفت: بخش زیادی از مهمترین اوقات سن فرزندان ما در مدرسه سپری می‌شود و باید برای هر دقیقه آن لحظات برنامه آموزشی و تربیتی موثر تدوین و اجرا کنیم.

وی داشتن مدرسه قوی را به معنای دستیابی به جامعه پیشرفته و توسعه یافته دانست و تاکید کرد: کارآمدی و توانمندی نظام آموزش و پرورش در تربیت دانش آموزان قوی، خلاق و توانمند نمایان می شود.

معاون وزیر و رئیس مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش، معلمان را کلید پیشرفت کشور دانست و بیان کرد: بخشی از این جریان تربیتی مهم بر دوش معلمان مدارس غیردولتی است و به همین علت ما تفاوتی بین معلمان مدارس دولتی و غیردولتی قائل نیستیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل نیز در این همایش، کرامت انسانی معلمان و مدیران مدارس را جزو اولویت های نظام آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: مدیری که حرمت ببیند و کرامت او حفظ شود، در کنار تعهد و تخصصی که دارد، می‌تواند انقلابی در آموزش و تعلیم و تربیت ایجاد کند.

کلام الله صفری با اشاره به وجود ۲۵۰ مدرسه غیردولتی و اشتغال به تحصیل ۳۵ هزار نفر از ۲۶۵ هزار دانش آموزش استان اردبیل در مداری غیردولتی، فعالیت این مدارس را گامی در جهت یاری رساندن به دولت و نظام آموزش و پرورش عنوان کرد.

وی با تاکید بر استفاده از همه ظرفیت‌ها برای حمایت از مدارس غیردولتی بیان کرد: در بحث آموزش و تعلیم فرزندان خود، نگاه تفکیک و تمایز مدارس دولتی و غیردولتی نداریم و همه آنها فرزندان ما هستند و با حساسیت مسائل آموزشی و تربیتی همه آنها را دنبال می کنیم.

به گزارش ایرنا، در این همایش چند نفر از مدیران و موسسان مدارس غیردولتی استان اردبیل به بیان مشکلات و دیدگاه‌های خود در خصوص اداره این نوع مراکز آموزشی پرداختند.

پیش از این همایش، زنگ حمایت از فلسطین با حضور معاون وزیر آموزش و پرورش در مدارس استان اردبیل به صدا درآمد و دانش آموزان همه مدارس، به صورت همزمان با سر دادن ندای مرگ بر اسرائیل، انزجار خود را از جنایات اخیر رژیم صهیونیستی و همبستگی خود با کودکان و دانش آموزان فلسطین اعلام کردند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha