همراهی دانشگاهیان با مظلومیت مردم غزه/دکترای افتخاری دانشگاه تهران به شیخ زکزاکی

تهران - ایرنا - دانشگاه‌ها با حضور نودانشجویان در هفته آخر مهر شاهد چهره‌های پرطراوت جدیدی بودند و ادامه حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه و بمباران سبعانه بیمارستان المعدانی، موجب تعطیلی کلاس‌های درس در آخرین روز کاری هفته شد؛ شیخ زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه نیز که از هفته قبل وارد تهران شده بود در دانشگاه تهران دکترای افتخاری دریافت کرد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، نتایج نهایی آزمون سراسری ۱۴۰۲ جمعه (۱۴ مهر) اعلام شد و در نهایت دانشگاه‌های مختلف طی هفته گذشته میزبان نودانشجویان بودند. تقریبا همه دانشگاه‌ها برای ورود دانشجویان تازه‌وارد مراسمی برگزار و سعی کردند برای اولین دیدار آنها با دانشگاه خاطره خوبی بسازند. دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه تهران و دانشگاه شهید بهشتی در چند آیین جداگانه ورود نودانشجویان را با حضور روسای دانشگاه‌ها و حتی وزیر علوم گرامی‌ داشتند.

وزیر علوم در مراسم نودانشجویان دانشگاه تهران گفت: شما وظیفه سنگینی بر دوش دارید، ما هم وظیفه سنگینی بر دوش داریم ما باید نسل‌های عالم‌تر، عاقلتر و با ایمان‌تر تحویل جامعه دهیم. استادی که دانشجوی وی از خود او باسوادتر، دیندارتر و داناتر نباشد وظیفه خود را خوب عمل نکرده است.

محمدعلی زلفی‌گل افزود: قدر این دانشگاه را بدانید زیرا جای پای بزرگان قدم گذاشته‌اید، از خداوند بخواهید به شما توفیق دهد مرزهای دانش را بگشایید و برای کشور افتخار بیافرینید.

وزیر علوم یادآور شد: فرهنگ دانشگاهی با فرهنگ عمومی متفاوت است، در فرهنگ دانشگاهی پرسشگری، تلاشگری و مطالعه بیشتر و عمیق‌تر یک ارزش است. به یک کتاب اکتفا نکنید و در کنار آن چند کتاب دیگر را مطالعه کنید. در نیم سال اول و دوم سعی کنید وارد فعالیت‌های فوق برنامه نشوید تا معدلتان خراب نشود. سال اول و دوم حجم درس‌ها متفاوت است اما برای سال‌های بعد حتماً در فوق برنامه‌ها دانشگاه ازجمله کانون‌های فرهنگی، انجمن‌های علمی، تشکل‌های اسلامی و هیات های مذهبی شرکت کنید.

همراهی دانشگاهیان با مردم غزه و عزاداری برای شهدای بیمارستان المعمدانی
در حالیکه عملیات طوفان الاقصی به دوازدهمین روز خود رسیده بود و با وجود ادامه کسب پیروزی‌های کم‌نظیر توسط رزمندگان مقاومت در نبرد علیه رژیم صهیونیستی، ارتش اسرائیل که از مقابله با رزمندگان فلسطینی مستاصل شده بود، شامگاه سه‌شنبه (۲۶ مهر) با بمباران بیمارستان المعمدانی در غزه موجب شهادت دست‌کم ۸۰۰ نفر از زنان و کودکان و بیماران بستری در این بیمارستان شد.

بیمارستان المعمدانی یا الاهلی العربی یکی از مهم‌ترین بیمارستان‌های نوار غزه و واقع در محله الزیتون در جنوب شهر غزه است. این بیمارستان متعلق به کلیسای المعمدانی (تعمیددهنده یا باپتیست) در فلسطین است و از قدیمی‌ترین بیمارستان‌های این کشور به شمار می‌رود.

همراهی دانشگاهیان با مظلومیت مردم غزه/دکترای افتخاری دانشگاه تهران به شیخ زکزاکی

این جنایت با واکنش سریع مردم و به‌خصوص دانشگاهیان روبرو شد، وزیر علوم صبح چهارشنبه کلاس‌های ۱۰ تا ۱۲ صبح همه دانشگاه‌های سراسر کشور را تعطیل کرد و جامعه دانشگاهیان وزارت علوم و وزارت بهداشت در با لغو برنامه‌های مختلف خود در تجمع اعتراضی در همین ساعت در میدان فلسطین شرکت کردند.

گزارشی از لغو برنامه‌های دانشگاه‌ها و شرکت در تجمع اعتراضی را اینجا بخوانید.

همچنین سازمان فرهنگ و تبلیغات اسلامی فراخوان تجمع اعتراضی را عصر روز چهارشنبه ساعت ۱۵ با سخنرانی رییس‌جمهور داد که دانشگاهیان از این تجمع نیز استقبال کردند. دانشگاهیان شهرهای مختلف نیز تجمعات اعتراضی مختلفی داخل و خارج از دانشگاه برگزار کردند.

همراهی دانشگاهیان با مظلومیت مردم غزه/دکترای افتخاری دانشگاه تهران به شیخ زکزاکی

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاهیان کشور نیز با انتشار بیانیه‌های جداگانه ضمن محکومیت حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه از نهادهای بین‌المللی که ادعای دفاع از حقوق بشر دارند، خواستند ضمن احقاق حق ملت مظلوم و دردکشیده فلسطین به‌ویژه زنان و کودکان بی‌پناه، جلوی تجاوزگری و زورگویی رژیم صهیونیستی را بگیرند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: هفت دهه جنگ و تجاوز رژیم غاصب صهیونیستی علیه ملت مظلوم فلسطین آثار زیانباری در منطقه غرب آسیا داشته که حاصل آن کشته شدن، آوارگی و پناهندگی هزاران فلسطینی از جمله غیرنظامیان بوده است. در چند روز اخیر نیز افزایش حملات پی در پی رژیم منحوس به مناطق مسکونی، آموزشی، درمانی و بیمارستانی موجی از نگرانی ها و آوارگی را بین مردم بی پناه غزه و کرانه باختری ایجاد کرده است.

متن کامل این بیانیه را اینجا بخوانید.

اهالی دانشگاه هنر در اعتراض به جنایات رژیم صهیونسیتی در کشتار وحشیانه مردم مظلوم و بی‌دفاع غزه با استفاده از هنر مفهومی، در مسیر راهپیمایی و تجمع مردم تهران در خیابان انقلاب، حمایت خود را از مردم فلسطین اعلام کردند.

دانشگاه هنر در اجرای این هنر مفهومی محیطی با استفاده از شیشه های شیر خون آلود نوزادان و رنگ قرمز روی پارچه سفید، گوشه ای از جنایت اسرائیل در کشتار بیش از هزار کودک و نوزاد فلسطینی به تصویر کشیده شد. تصاویر این اثر با استقبال راهپیمایی کنندگان و اعلام تاثر آنان در شبکه های مختلف اجتماعی بازنشر شده است.

همراهی دانشگاهیان با مظلومیت مردم غزه/دکترای افتخاری دانشگاه تهران به شیخ زکزاکی

دکترای افتخاری دانشگاه تهران به شیخ زکزاکی
دانشگاه تهران شنبه شب (۲۲ مهر) در آیینی، دکترای افتخاری این دانشگاه را به شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر جنبش اسلامی نیجریه با عنوان «اندیشمند مصلح» اعطا کرد.

مراسم اعطای دکترای افتخاری دانشگاه تهران به شیخ زکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، غلامعلی حداد عادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارس، سیدسعیدرضا عاملی رییس دانشکده مطالعات دانشگاه تهران، علی اکبر صالحی قائم فرهنگستان علوم، حسن مسلمی نایینی رییس جهاد دانشگاهی، سید محمد مقیمی رییس دانشگاه تهران، قاسم عموعابدینی معاون آموزشی وزیر علوم، مصطفی رستمی رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها و جمع دیگری از شخصیت‌های علمی، فرهنگی و سیاسی در محل تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار ‌شد.

رهبر شیعیان نیجریه به همراه همسرش روز چهارشنبه ۱۹ مهر ماه با استقبال اقشار مختلف مردم و جمعی از تشکل های دانشجویی وارد ایران شد.

وی همچنین در نماز جمعه هفته گذشته تهران حضور یافت، مراسم پاسداشتی با عنوان امام آفریقا نیز شامگاه جمعه (۲۱ مهر) با حضور جمعی از اهالی ادب به میزبانی گروه بین المللی هندیران به صورت مجازی برگزار شد.

زکزاکی صبح شنبه (۲۲ مهر) نیز با رهبر معظم انقلاب دیدار کرد. شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر جنبش اسلامی در نیجریه و همسر وی نیز در این دیدار با ابراز خرسندی فراوان از این دیدار، احساسات خود را غیرقابل توصیف خواندند و گفتند: امیدواریم با دعاهای جنابعالی و تلاش‌ها و مجاهدت مسلمانان، اسلام روز به روز گسترش بیشتری بیابد.

گزارشی از اعطای دکتری افتخاری به وی را اینجا بخوانید.

همراهی دانشگاهیان با مظلومیت مردم غزه/دکترای افتخاری دانشگاه تهران به شیخ زکزاکی

رشد ۴۷ درصدی پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در دانشگاه‌های برتر
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از رشد بیش از ۴۷ درصدی پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در دانشگاه های برتر کشور در سال ۱۴۰۲ در راستای اجرایی سازی بیانات مقام معظم رهبری خبر داد.

قاسم عموعابدینی افزود: سیاست تحول آموزشی وزارت علوم مبتنی بر استادمحوری، شاگردپروری، برنامه محوری و اخلاق مداری با قوت در حال پیگیری است و پس از بیانات مقام معظم رهبری در سال گذشته، مبنی بر تسهیل امور استعدادهای درخشان و نخبگان، آیین‌نامه جدید پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در مقطع دکتری تخصصی و کارشناسی ارشد با به شیوه استاد محور در راستای رفع نیازهای کشور به تصویب رسید و برای سال تحصیلی ۱۴۰۲ اجرایی شد.

وی ادامه داد: با توجه به استقبال اساتید و نخبگان از اجرایی‌سازی طرح تحولی، بر اهمیت اجرای این طرح از منظر تسهیل امور استعدادهای درخشان و برتر، توجه به حل نیازهای کشور توسط نخبگان و ارتقای اختیارات اساتید تاکید شده است. در جلسه اخیر شورای هدایت استعدادهای درخشان به ریاست وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، گزارش دستاوردهای پذیرش استادمحور ارائه و مقرر شد سامانه نان در این راستا بهبود یابد و کارگروهی در این زمینه تشکیل شود.

دو انتصاب در وزارت علوم
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با صدور احکامی جداگانه علیرضا فارسی‌نژاد را به عنوان سرپرست دانشگاه سلمان فارسی کازرون و یاسر اسماعیلیان را به عنوان سرپرست مجتمع آموزش عالی گناباد منصوب کرد.

همراهی دانشگاهیان با مظلومیت مردم غزه/دکترای افتخاری دانشگاه تهران به شیخ زکزاکی

محمدعلی زلفی‌گل در این حکم خطاب به سرپرستان منصوب شده آورده است: انتظار می‌رود با پیروی از آموزه‌های اسلامی، مبانی علمی، روحیۀ انقلابی، راهبردهای اساسی دولت مردمی و برنامه‌های ارائه شده به مجلس شورای اسلامی و جلب همکاری استادان، مدیران، یاوران علمی (کارکنان) و دانشجویان، تمامی امکانات مادی و معنوی آن دانشگاه/ مجتمع آموزش عالی از جمله ظرفیت‌ عظیم خیرین و واقفین را جهت تحقق سیاست‌ها و برنامه‌های اسناد بالادستی به‌کار گیرید. وزیر علوم همچنین در نامه‌های جداگانه از خدمات غریب فاضل‌نیا رئیس سابق دانشگاه سلمان فارسی کازرون و علیرضا زمانی سرپرست مجتمع آموزش عالی گناباد در زمان تصدی این مسئولیت‌ها قدردانی کرد.

نشست معاونان مالی و اداری وزارت علوم در دانشگاه علامه طباطبائی
دانشگاه علامه طباطبائی نیز شنبه گذشته (۲۲ مهر) میزبان نشست معاونان مالی، اداری و منابع دانشگاه و موسسات آموزش عالی سراسر کشور با حضور نمایندگانی از سازمان برنامه و بودجه، دیوان محاسابات و شماری از دستگاه‌های مرتبط مالی و بیمه‌ای بود. وزیر علوم در این نشست خطاب به معاونان مالی، اداری و روسای دانشگاه‌ها گفت: اگر صادقانه و خالصانه و بی ریا کار کنید، خدا کمک می کند مشکلی پیش نیاید. باید از همه ظرفیت‌های قانونی برای حل مشکلات مالی دانشگاه‌ها استفاده کنید.

محمدعلی زلفی‌گل به دوران ریاست خود در دانشگاه بوعلی همدان اشاره کرد و اظهار داشت: در پایان دوره ریاست دانشگاه در موارد متعدد برای پاسخ به سوالات اداری دانشگاه بوعلی به دیوان محاسبات فراخوانده شدم ولی بعد که موارد را توضیح دادم، مشکل حل شد، البته باید همواره مراقب باشیم،

زلفی گل خطاب به معاونان اداری مالی دانشگاه‌ها تصریح کرد: در سیستم اداری و مالی دستور شفاهی نداریم و همه موارد باید کتبی باشد. باید از ظرفیت های قانونی درست استفاده کنیم. برای نمونه قانون اجازه داده است پنج درصد بودجه جاری و ۲ درصد بودجه عمرانی در اختیار روسای دانشگاه ها باشد، از این ظرفیت استفاده کنید. اگر اتفاق غیرمترقبه‌ای در دانشگاه می افتد که اعتباری برای آن نیست، از این ظرفیت استفاده و مشکل را سریع حل کنید.

همراهی دانشگاهیان با مظلومیت مردم غزه/دکترای افتخاری دانشگاه تهران به شیخ زکزاکی

در اوج تنگناهای مالی از تخصیص بودجه‌های فرهنگی غافل نشدیم
معاون مالی اداری و منابع وزارت علوم نیز در این همایش گفت: در دتنشگاه ها منابع زیادی وجود دارد ولی مصرف با منابع هماهنگ نیست‌.

علی خطیبی با بیان اینکه در این همایش از تمام دستگاه های اثرگذار در حوزه اقتصاد و منابع آموزش عالی استفاده شده است، یادآور شد: همکاری بسیار خوبی با دیوان محاسبات و سازمان اداری و استخدامی آغاز شده است.

وی در مورد دستور جلسه این همایش هم توضیح داد: موضوع مسکن دانشگاهیان و استفاده از ظرفیت قانون ملی مسکن و شهرسازی در این همایش در دستور کار است، ما با سفر به همه استان ها در حال رایزنی و پیگیری با استانداری و مدیران راه و شهرسازی استان هستیم. این فرصت قبل یا بعد از انقلاب نبوده است، اکنون فرصتی ایجاد شده و همت معاونان وزارتخانه را می طلبد تا استادان و کارکنان دانشگاه ها صاحب مسکن شوند. ازمعاونان دانشگاه ها درخواست داریم این مطالب را با دانشجویان درمیان بگذارند.

۲۱۳۸ پژوهشگر ایرانی در زمره پژوهشگران پراستناد دو درصد برتر جهان

رییس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، از قرار گرفتن نام دو هزار و ۱۳۸ پژوهشگر ایرانی، بر اساس عملکرد استنادی یک ساله در زمره پژوهشگران پراستناد دو درصد برتر جهان خبر داد.

سید احمد فاضل‌زاده روز شنبه با بیان اینکه، موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام وظیفه سنجش و پایش عملکرد علمی ایران و دیگر کشورهای اسلامی را بر پایه تحلیل های علم سنجی به عهده دارد، افزود: هر ساله آخرین یافته های علم سنجی برگرفته از منابع و مراجع معتبر مختلف را تحلیل و گزارش می کند، تا از این رهگذر ضمن آگاهی بخشی درباره عملکرد علمی کشور و آخرین تحولات آن، اطلاعات مفیدی را در اختیار مدیران و متولیان علم و فناوری کشور برای برنامه ریزی و سیاستگذاری در راستای تشویق و تقویت نقاط قوت و چاره اندیشی برای رفع کاستی ها و چالش ها فراهم کند.

وی گفت: یکی از این گزارش ها، بر پایه آخرین یافته های پروژه مشترک الزویر و گروهی از پژوهشگران دانشگاه استنفورد که به «فهرست دانشگاه استنفورد» معروف شده است، انجام می شود.

رییس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام ادامه داد: این گروه در چند سال اخیر، با تحلیل داده های پایگاه اسکوپس بر اساس روش شناسی ویژه ای، اقدام به شناسایی و ارائه فهرستی از پژوهشگران پراستناد برتر جهان در یک پایگاه اطلاعاتی کرده اند.

تازه ترین به روزرسانی این پایگاه در مهر ماه ۱۴۰۲ (اکتبر ۲۰۲۳) منتشر شد. این فهرست، عملکرد استنادی نویسندگان را به ازای برون دادهای پژوهشی منتشر شده آنان در بازه زمانی ۱۹۶۰ تا ۲۰۲۲ در ۲۲ حوزه موضوعی اصلی و ۱۷۴ حوزه فرعی تحلیل کرده و بر این اساس، نویسندگانی را که در زمره پژوهشگران پراستناد دو درصد برتر جهان قرار گرفته اند معرفی کرده است.

به گفته فاضل‌زاده این پایگاه در هر نسخه، دو فهرست از پژوهشگران پراستناد دو درصد برتر جهان را منتشر می کند و تفاوت این دو فهرست در بازه زمانی استنادهای تحلیل شده است: در یکی از فهرست های اعلام شده، بازه زمانی استنادهای دریافتی یک ساله است و در فهرست دیگر، بازه زمانی استنادهای دریافتی از سال ۱۹۹۶ به بعد در نظر گرفته می شود. در این گزارش فهرست پژوهشگران پراستناد دو درصد برتر ایران بر اساس عملکرد استنادی یک ساله آمده است.

گزارش کامل این خبر را اینجا بخوانید.

آغاز جذب مدرس در دانشگاه جامع علمی کاربردی از ۲۹ مهر
قائم مقام رئیس و معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: فراخوان جذب مدرس بر اساس آمایش آموزشی در دانشگاه جامع علمی کاربردی، برای سال ۱۴۰۲ از شنبه پیش‌رو (۲۹ مهر) آغاز می‌شود.

اصغر کشت‌کار افزود: متقاضیان واجد شرایط می توانند به مدت ۲ هفته و تا ۶ آبان با مراجعه به سامانه جذب مدرسان به نشانی https://jam.uast.ac.ir اقدامات لازم را برای مراحل ثبت نام انجام دهند.

وی درخصوص فرآیند جذب مدرسان دانشگاه جامع علمی کاربردی در سال جاری اظهار داشت: فرآیند بکارگیری مدرسان با نیازسنجی اولیه در مراکز آموزشی انجام شده و ظرفیت نهایی اختصاص یافته پس از تایید واحدهای استانی، جهت تامین نیازها و استفاده بهینه از ظرفیت های موجود با توجه به دوره های در حال اجرا و رشته های جدید در قالب گروه درس های تعیین شده، صورت گرفته است؛ به نحوی که تامین مدرس مورد نیاز مراکز آموزشی، طبق زمان بندی مناسب صورت پذیرد.

قائم مقام رئیس و معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی تصریح کرد: حداقل سن متقاضیان برای شرکت در فراخوان ۲۸ سال و حداکثر سن ۶۵ سال است و جذب مدرس به صورت بومی در واحدهای استانی صورت می گیرد.

همراهی دانشگاهیان با مظلومیت مردم غزه/دکترای افتخاری دانشگاه تهران به شیخ زکزاکی

هدایت پایان‌نامه‌ها به سمت حل مسائل صنعت پتروشیمی
دبیرخانه شورای عالی عتف در نظر دارد از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی مرتبط با حوزه صنایع پتروشیمی که مورد نیاز هلدینگ خلیج فارس است، حمایت کند. فراخوانی در این زمینه با هدف رفع نیازهای پژوهشی و فناورانه هلدینگ دانش بنیان خلیج‌فارس در راستای تحقق اهداف تفاهم‌نامه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با شـورای عـالی علـوم، تحقیقات و فناوری منتشر شد.

این مجموعه طی مکاتبه ای از همه دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها درخواست کرد تا فهرست پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی مصوب و در حال اجرای خود را در قالب فایل پروپوزال (پیشنهاده) ارسال کنند. متقاضیان شرکت در این فراخوان می‌توانند پیشنهاده‌های تایید شده خود در حوزه پتروشیمی را تا ۱۰ آبان سال جاری برای بررسی و ارزیابی به دبیرخانه شورای عالی عتف ارسال کنند. رساله‌ها بر اساس نتیجه ارزیابی پیشنهاده و میزان ارتباط آنها با مسائل و نیازهای شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس جهت حمایت، انتخاب خواهند شد.

وزارت علوم و صنایع پتروشیمی خلیج فارس در راستای رفع نیازهای پژوهشی و فناورانه صنایع پتروشیمی کشور و حمایت از تولید دانش بنیان اردیبهشت گذشته تفاهم‌نامه‌ای امضا کردند. هدف اصلی این تفاهم نامه، همکاری و هماهنگی میان بازیگران زیست بوم حوزه فناوری و نوآوری به منظور رفع نیازهای پژوهشی و فناورانه صنایع پتروشیمی کشور و حمایت از تولید دانش بنیان است. فراخوان یادشده در راستای اجرایی شدن این تفاهم‌نامه است.

اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان مهندسی فناوری و کارشناسی حرفه‌ای دانشگاه علمی کاربردی
اسامی پذیرفته‌شدگان نهایی تمامی رشته‌محل‌های (متمرکز و شرایط خاص) پذیرش دوره‌ مهندسی فناوری و دوره کارشناسی حرفه‌ای «ناپیوسته» نظام آموزش مهارتی دانشگاه جامع علمی کاربردی مهرماه سال ۱۴۰۲ اعلام شد.

سازمان سنجش آموزش کشور در اطلاعیه ای اعلام کرد: اسامی پذیرفته‌شدگان نهایی رشته‌های مختلف تحصیلی براساس ضوابط مربوط به گزینش متمرکز و شرایط خاص هر یک از رشته‌های تحصیلی گروه‌های آموزشی دوره‌های مذکور از بین متقاضیانی که حدنصاب لازم را احراز کرده‌اند، براساس اولویت کدرشته‌محل‌های انتخابی و ظرفیت‌های تخصیص داده شده به هر سهمیه، گزینش شده و اسامی پذیرفته‌شدگان در درگاه اطلاع‌رسانی این سازمان قرار گرفته است.

پذیرفته‌شدگان لازم است برای اطلاع از تاریخ دقیق نام نویسی و انتخاب واحد از روز یکشنبه ۲۳ مهرماه ۱۴۰۲ به درگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه به نشانی http://uast.ac.ir مراجعه کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha