جشنی با طعم پاییز؛ خاوران فارس میزبان جشنواره «انار و خرما»

شیراز - ایرنا - «انار و خرما» نام رویدادی است که قرار است به منظور معرفی ظرفیت‌های مختلف و ارائه محصولات کشاورزی و طبیعی شهر خاوران استان فارس در پنجم آبان‌ماه سال جاری برگزار شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، پاییز که می‌رسد چشم‌انداز کوچه باغ‌های کم‌نظیرش روح خسته هر گردشگری را به وجد می آورد و جاذبه‌های طبیعی‌ و زیبایش مأمنی برای گردشگران و طبیعت دوستان می‌شود.

جشنی با طعم پاییز؛ خاوران فارس میزبان جشنواره «انار و خرما»

برداشت محصول از باغات نخل و انارش، این شهر را به محلی برای دوستداران طبیعت و گردشگران تبدیل کرده است.

نامش خاوران است؛ شهری که در نیمه جنوبی استان فارس، در ۱۱۵ کیلومتری جنوب شیراز و ۶۰ کیلومتری شمال غرب جهرم واقع شده و ۱۳۶۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

خاوران به دلیل کوهستانی بودن از آب و هوای مطبوعی برخوردار است که موجب شده اکثر درختان سردسیری و گرمسیری در کنار هم رویش یابند.

یکی از جاذبه‌های گردشگری آن، وجود باغ‌های انبوه مرکبات و نخلستان‌ها است که جلوه منحصربه‌فردی به این شهر بخشیده‌است.

شاید به شکرانه همین طبیعت زیبایش هست که سبب شده تکاپوهای زیادی برای ثبت نامش در تقویم گردشگری شکل بگیرد و حالا در آستانه فصل پاییز این شهر میزبان جشنواره انار و خرما است.

جشنواره انار و خرمای خاوران فارس هر ساله به همت مردم این شهر و با هدف جذب گردشگر، رونق اقتصاد محلی و احیای سنت‌های قدیمی و انتقال آن به نسل جدید در تفرجگاه شیخ احمدی این شهر برگزار می‌شود.

جشنی با طعم پاییز؛ خاوران فارس میزبان جشنواره «انار و خرما»

که در این جشنواره در کنار انار و خرما می‌توان نظاره‌گر پخت نان‌های محلی، حصیربافی، عرضه گیاهان دارویی خاوران و لبنیات محلی نیز در غرفه‌های مختلف بود.

امسال نیز این جشنواره قرار است در پنجم آذرماه میزبان گردشگران باشد.

رئیس شورای اسلامی خاوران از برگزاری چهارمین جشنواره انار و خرما شهر خاوران در پنجم آبانماه خبر داد و گفت: این رویداد به منظور معرفی ظرفیت های مختلف و ارائه محصولات کشاورزی و طبیعی این شهر برگزار خواهد شد.

ابوذر قاسمی افزود: این جشنواره با برنامه‌های متنوعی نظیر ارائه محصولات ارگانیگ و طبیعی، بازی‌های بومی محلی، تجمع خودروهای کلاسیک، همایش دوچرخه سواری، بازدید از کوچه باغ‌ها، بافت تاریخی و بومگردی ها اجرا خواهد شد.

دبیر برگزاری این رویداد ضمن اشاره به ظرفیت فوق‌العاده گردشگری و آب و هوای مناسب این شهر گفت: از اهداف اصلی ما توسعه گردشگری با برگزاری رویداد متنوع است که تحقق این مهم مستلزم جامعه محلی و مردم به‌عنوان ذی‌نفعان اصلی این برنامه‌هاست.

وی اضافه کرد: یکی از ویژگی‌های مهم و جالب‌توجه این رویدادها عرضه محصولات و فرآورده‌های جانبی آنهاست که بازار خوبی را به‌خصوص برای مردم محلی فراهم می‌کند.

جشنی با طعم پاییز؛ خاوران فارس میزبان جشنواره «انار و خرما»

قاسمی به نامگذاری یکم آبان ماه بنام روز خاوران اشاره کرد و گفت: برنامه‌های متنوعی از یکم تا پنجم تحت عنوان همایش خاوران شناسی، کارگاه ترویجی انار و خرما، شب شعر خاوران، مسابقات فوتسال منطقه، پاکسازی طبیعت و بصورت ویژه چهارمین جشنواره انار و خرما در پارک شیخ احمدی خاوران با حضور گردشگران از سراسر استان خواهیم داشت.

براساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵، جمعیت خاوران برابر با ۴٬۳۳۲ تن بوده‌ و این شهر تا سال ۱۳۶۱ خانه‌کهدان نامیده می‌شده است.

از مدارک، سنگ نوشته‌ها و نقل قول‌ها به این‌گونه روایت شده که این شهر دارای سابقه طولانی است و حدود یک هزار سال از قدمت آن تاکنون به تأیید رسیده‌است.

از آثار تاریخی این منطقه می‌توان امامزاده محمد را نام برد. این شهر از آسیاب‌ها و مساجد قدیمی بهره می‌برد که نشانگر قدمت طولانی این خطّه است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha