نخستین درگیری دیپلماتیک اسرائیل در اروپا؛ مادرید از دروغ‌های تل‌آویو پرده برداشت

تهران- ایرنا- موضع‌گیری‌های ضداسرائیلی شماری از سیاستمداران اسپانیایی، مادرید را به نخستین پایتخت‌ اروپایی هدف حمله دیپلماتیک رژیم صهیونیستی تبدیل کرد و دولت اسپانیا در واکنش به این موضوع از آزادی بیان در این کشور حمایت و تل‌آویو را به دروغ‌گویی متهم کرد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا به نقل از تارنمای ال کنفیدنسیال، بیانیه تند سفارت رژیم اسرائیل در مادرید در محکومیت مواضع برخی از اعضای دولت اسپانیا که از آنها به عنوان «غیراخلاقی و شرم‌آور» تعبیر شده، نخستین درگیری مستقیم رژیم صهیونیستی با یک متحد اروپایی را پس از حملات بی‌سابقه حماس رقم زد و واکشن اسپانیا را با این موضع‌گیری که «در دموکراسی، آزادی بیان وجود دارد» برانگیخت.

لازم به یادآوری است که به دنبال انتقادهای صریح برخی سران اسپانیایی به «جنایت جنگی اسرائیل در غزه» و «نسل‌کشی برنامه‌ریزی‌شده مردم فلسطین»، سفارت رژیم اسرائیل در مادرید با انتشار بیانیه‌ای از پدرو سانچز نخست وزیر اسپانیا خواست تا مواضع شرکای ائتلاف خود را «به صراحت» محکوم کند.

اما وزارت امور خارجه اسپانیا در پاسخ به بیانیه رژیم صهیونیستی تاکید کرد: دولت اسپانیا دروغ‌های بیان شده در بیانیه سفارت اسرائیل درباره برخی از اعضای خود را قاطعانه رد می‌کند و تلقینات را نمی‌پذیرد. هر رهبر سیاسی می‌تواند آزادانه مواضع خود را به عنوان نماینده یک حزب سیاسی در یک دموکراسی کامل مانند اسپانیا بیان کند.

یونه بِلارا (Ione Belarra) وزیر حقوق اجتماعی اسپانیا که به تازگی اعلام کرده بود «بنیامین نتانیاهو باید به اتهام ارتکاب جنایت جنگی در غزه در دادگاه کیفری بین‌المللی محاکمه شود»، در پاسخ به بیانیه رژیم صهیونیستی بار دیگر موضع خود را تکرار و تاکید کرد: دولت شما در نوار غزه جنایات جنگی و بمباران‌های گسترده انجام می‌دهد. آب و برق را قطع کرده و به کمک‌های بشردوستانه اجازه ورود نمی‌دهد.

این مقام اسپانیایی که در راهپیمایی حمایت از فلسطین در مادرید نیز شرکت کرده بود، افزود: محکوم کردن این نسل‌کشی، همسویی با حماس نیست، این یک تعهد دموکراتیک است. سکوت، همدستی با ترور است.

سران احزاب چپ سومار (Sumar) و پودموس (Podemos) اسپانیا با شرکت در تظاهرات مادرید، از دولت پدرو سانچز نخست وزیر اسپانیا خواستند تا برای جلوگیری از یک فاجعه انسانی، در قبال رژیم اسرائیل قوی‌تر عمل کند.

در همین پیوند، ایسا سرا (Isa Serra) سخنگوی پودموس، پایان دادن به «همدستی» با نخست وزیر رژیم صهیونیستی را خواستار شد و سایر مقام‌های چپگرای حاضر نیز برای پایان دادن به حملات، برداشتن «گامی رو به جلو» را مطالبه کردند.

شکاف و اختلاف میان سیاستمداران اسپانیایی در مسئله فلسطین در روزهای گذشته آشکار شده است و در حالی که مجمع مادرید، نشست این هفته خود را با برگزاری یک دقیقه سکوت برای تلفات اسرائیلی حملات رزمندگان مقاومت در جریان طوفان الاقصی برگزار کرد، یکی از ائتلاف‌های چپگرا (Más Madrid) بخشی از زمانِ در اختیار خود را به سکوت به احترام قربانیان دو طرف درگیری اختصاص داد و نمایندگان جناح راست از جای خود بلند نشدند. حزب مردمی (PP) از جمله حامیان سر سخت اسرائیل در اسپانیا است.

این اختلاف همچنین زمانی رخ می‌دهد که ائتلاف سومار، به رسمیت شناختن یک جانبه و فوری دولت فلسطین را در میان خواسته‌های خود برای حمایت از سانچز برای انتخاب مجدد برای نخست وزیری گنجانده است.

به نوشته نشریه لا وانگواردیا اسپانیا، این اقدام احتمالاً تقابل ایدئولوژیک داخلی را افزایش می‌دهد و باعث ایجاد تضاد میان بلوک‌های سیاسی خواهد شد.

به گزارش ایرنا، ارتش رژیم صهیونیستی که شکست سنگینی را در مقابل نیروهای مقاومت فلسطین در چارچوب نبرد «طوفان الاقصی» متحمل شده است، از ۱۱ روز پیش دست به جنایت‌های جنگی و ضدبشری علیه ملت فلسطین در نوار غزه زده و برج‌ها و خانه‌های مسکونی شهروندان غیرنظامی را هدف حملات وحشیانه خود قرار داده و اقدام به قطع آب و برق و جلوگیری از ورود مواد غذایی و پزشکی به غزه کرده است.

رژیم جعلی صهیونیستی که تاکنون تلاش‌هایش برای توقف عملیات مقاومت در سرزمین های اشغالی به جایی نرسیده و سران این رژیم هنوز در شوک شکست سنگین از مقاومت فلسطین به سر می‌برند، همچنان غیرنظامیان فلسطینی را هدف قرار می‌دهند و به دنبال کوچ اجباری فلسطینیان با تبدیل کردن غزه به زمین سوخته هستند.

وزارت بهداشت فلسطین صبح امروز (سه‌شنبه) اعلام کرده است که از آغاز حملات ارتش رژیم صهیونیستی به مناطق مختلف نوار غزه، ۲ هزار و ۸۳۷ نفر شهید و حدود ۱۲ هزار نفر درگیر زخمی شده‌اند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha