سیاستمداران هندی، برای اعلام همبستگی به دیدار سفیر فلسطین رفتند

تهران- ایرنا- برخی نمایندگان مجلس و اعضای احزاب سیاسی هند برای اعلام همبستگی با مردم غزه و محکوم کردن حملات رژیم صهیونیستی به دیدار سفیر فلسطین در دهلی‌نو رفتند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از هندوستان تایمز، چند تن از رهبران احزاب مخالف حزب حاکم هند و نمایندگان پارلمان هند (لوگ سابا) با «عدنان ابوالحیجه» سفیر فلسطین در دهلی نو دیدار و نگرانی خود از وضعیت مردم فلسطین را ابراز کردند، این سیاستمداران گفتند: هند باید از نفوذ دیپلماتیک خود برای درخواست آتش بس فوری در غزه استفاده کند.

«دیپانکار باتاچاریا» دبیر حزب کمونیست هند، گفت: دولت هند نمی خواهد صدای مردم هند در حمایت از مردم فلسطین شنیده شود و این بسیار مشکل ساز است. بنابراین، ما فکر کردیم که باید به سفیر فلسطین تاکید کنیم که در هند نیز صدای متفاوتی وجود دارد و خواسته بیشتر مردم هند برقراری صلح و احقاق حق مردم فلسطین برای داشتن سرزمین خودشان است.

وی افزود: دولت هند در حال حاضر تقریباً سکوت کرده است و این به منزله تأیید پروژه نسل‌کشی اسرائیل است که یک خطای بزرگ از نظر سیاست خارجی به شمار می آید.

باتاچاریا گفت: آخرین اطلاعات ارائه شده توسط سفیر در مورد وضعیت غزه بسیار نگران کننده است.

او گفت: شنیده‌ایم که اگر امکان دسترسی به دارو و غذا به صورت فوری فراهم نشود، بیمارستان‌های غزه باید تعطیل شوند، این واقعا یک نسل کشی است.

اندکی پس از آنکه حماس در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) یک حمله غافلگیرانه هماهنگ به سرزمین های اشغالی را آغاز کرد، نارندرا مودی نخست وزیر هند حمله به اسرائیل را محکوم کرد و گفت: هند در همبستگی با اسرائیل باقی می ماند. این پیام همچنین توسط وزیر امور خارجه اس جایشانکار بازنشر شد.

آریندام باغچی سخنگوی وزارت امور خارجه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: اگرچه هند در برابر تروریسم می ایستد، اما دولت همیشه به ایجاد یک فلسطین «مستقل و باثبات» اعتقاد داشته است.

باغچی افزود: سیاست ما در مورد فلسطین طولانی مدت و بدون نوسان بوده است. هند همواره از از سرگیری مذاکرات مستقیم برای ایجاد یک کشور مستقل و باثبات فلسطین، زندگی در مرزهای امن و به رسمیت شناخته شده، دوشادوش در صلح با اسرائیل حمایت می کند و فکر می‌کنم این موضع به همین شکل باقی می‌ماند.

احزاب مخالف حزب حاکم، خواستار تشدید تلاش‌های دیپلماتیک هستند.

«مروه علی»، نماینده پارلمان هند (لوگ سابا) گفت: زمان آن فرا رسیده است که از شیطان نمایاندن فلسطینیان دست برداریم و برای تضمین صلح مداخله کنیم.

علی گفت: ما همبستگی خود را با فلسطینی ها اعلام می کنیم. هند از زمان استقلال موضع ثابتی داشته است و ما بر بیانیه وزارت امور خارجه تاکید می کنیم اما این سردرگمی توسط نخست وزیر محترم ایجاد شد که ما در حال انحراف از موضع اصلی هند هستیم.

وی افزود: هند صدایی دارد و بنابراین ما باید از کانال های دیپلماتیک خود استفاده کنیم. اگر حمایت سیاسی صورت گیرد، ۱۰۰ درصد هند به عنوان قدرتی ظاهر خواهد شد که می‌تواند راه‌حلی در دست داشته باشد.

اندکی پس از دیدار با فرستاده فلسطین، این سیاستمداران با انتشار بیانیه ای مشترک از جامعه بین المللی خواستند تا راه حلی مسالمت آمیز برای مناقشه، احترام به حقوق مردم فلسطین و ارسال فوری کمک های بشردوستانه به مردم غزه ایجاد کند.

این بیانیه مشترک، از جمله، «مانی شانکار آیار» از حزب کنگره، «مانوج کی جاها» از راشتریا جنتا دال، «دی راجا» از حزب کمونیست، «نیلوتپال باسو» از حزب کمونیست هند، «جاوید علی خان» از حزب سمج وادی، علاوه بر باتاچاریا و علی و برخی دیگر از نمایندگان امضا شد.

در این بیانیه آمده است: جامعه جهانی باید بر اسرائیل فشار بیاورد تا به قوانین بین‌المللی پایبند باشد و به حقوق و هویت مردم فلسطین احترام بگذارد. ما خواستار تشدید تلاش‌های دیپلماتیک و ابتکارات چندجانبه برای تضمین صلح پایدار در منطقه هستیم.

این بیانیه می افزاید: ما نگرانی عمیق خود را در مورد بحران جاری در غزه و رنج مردم فلسطین ابراز و بمباران بی رویه فلسطینیان در غزه توسط اسرائیل را به شدت محکوم می کنیم که به اعتقاد ما تلاشی برای نسل کشی است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha