۲۵ مهر ۱۴۰۲، ۱۱:۵۰
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85261035
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

طعم شیرین «پاپایا» در خراسان شمالی + فیلم

۲۵ مهر ۱۴۰۲، ۱۱:۵۰
کد خبر: 85261035
طعم شیرین «پاپایا» در خراسان شمالی + فیلم

بجنورد- ایرنا- کشت و توسعه درختان گرمسیری چندسالی است که در منطقه کوهستانی خراسان شمالی آغاز و امسال برای نخستین بار «پاپایا» در هفت هزار متر مربع گلخانه به بار نشست و بازار میوه این خطه را رنگین کرد.

به گزارش ایرنا، تصور اینکه در یک منطقه کوهستانی میوه ای گرمسیری تولید شود و بازارداغی کند، برای همگان عجیب است ولی این اتفاق در میان دشت های وسیع و کوهستانی خراسان شمالی افتاده و تولید پاپایا، بازار میوه شهرستان های استان را رنگی کرده است.

تلفیق ایده و تلاش در این زمینه به ثمر نشسته است و باغداران این خطه دیگر در حال فاصله گرفتن از تولید سنتی و به سمت میوه های بازار پسند و پر خاصیت در حرکت هستند، مسیری که نیاز به ریسک و سرمایه گذاری زیادی دارد.

این اتفاق نو در خراسان شمالی که همگان با میوه های تابستانه هلو، گیلاس، زرآلو، شلیل و انگور می شناختند، افتاده است و اتفاقا مشتری پسند نیز بوده و مصرف این میوه های گرمسیری محفل دورهمی ها را شیرین کرده است.

گرچه بهره برداران خراسان شمالی با سابقه کشاورزی مدرن همراه با خلاقیت در سال های اخیر بیگانه نیستند و در تولید زعفران با کیفیت بالا گام هایی برداشته اند ولی این‌بار به سمت تولید میوه های بازار پسند رفته اند و در وسعتی به اندازه هفت هزار متر مربع در شهرستان مانه میوه گرمسیری را تولید کرده اند.

پاپایا گیاهی است علفی، همیشه سبز، دو لپه که به صورت یک تنه با چوبی نرم به ارتفاع یک تا ۱۰ متر رشد می کند و این گیاه چند ساله ممکن است تا ۲۰ سال عمر کند اما عمر مفید و اقتصادی آن بیشتر از سه سال نیست.

معمولا ۱۲ ماه پس از کاشت بذر، نخستین محصول پاپایا به دست می آید و هر گل حدود ۱۴۵ تا ۱۶۵ روز بعد از گرده افشانی به میوه کامل و رسیده تبدیل می شود و میوه رسیده پاپایا دارای پوستی نازک است و نگهداری و حمل و نقل آن نیاز به دقت فراوان دارد.

سید زبیر حسینی که بزرگترین گلخانه تولید پاپایای مکزیکی را در شهرستان مانه احداث کرده است از برنامه ریزی برای تولید ۱۰ میوه دیگر استوایی در خراسان شمالی خبر داد و می گوید: پشن فروت، دراگون فروت، موز قرمز، آناناس، نارگیل، انگور آمریکایی، گیلاس سورینا و چند میوه دیگر استوایی محصولاتی هستند که تحقیقات بر روی تولیدات این محصولات با نگهداری از نهال های آنان آغاز شده و در آینده نزدیک به تولید انبوه می رسد.

وی می افزاید: اکنون هزار و ۱۰۰ درخت پاپایا را در گلخانه خود به مساحت هفت هزار متر مربع به ثمر رسانده ام و محصول آن را برداشت و به بازار عرضه می شود و ترشی و میوه خشک این میوه استوایی در شهرک صنعتی بیدک بجنورد در حال تولید است.

این کارآفرین و سرمایه گذار با اشاره به اینکه بازار هدف تولیدات این گلخانه داخل کشور است، می گوید: میوه این درخت در ارتفاع بالای درخت به بار می نشیند بنابراین گلخانه با ستون ۶ تا ۱۲ و نیم متر باید احداث شود که این خود هزینه زیادی را می طلبد.

وی می افزاید: موعد برداشت پاپایا بعد از هشت ماه کاشت درخت به بار می نشیند و هر هزار متر گنجایش ۲۰۰ نهال را دارد و به ازای هر هکتار ۳۰۰ تا ۳۵۰ تُن در مدت زمان بار می دهد که درآمدزایی خوبی نیز دارد.

این فعال کشاورزی ادامه می دهد: میوه این درخت در درمان بیماری های دیابت نوع ۲، فشار خون، سوءهاضمه، یبوست و تاری دید مفید است و سرشار از مواد معدنی، فیبر و آهن است.

وی با اشاره به اینکه سابقه کشت این درخت در دنیا ۲۰۰ساله و در ایران چهارساله است، ‌میزان هزینه انجام شده برای کاشت این درخت در گلخانه خود را بازای هر هزار متر ۱۰ میلیارد ریال اعلام کرد.

طعم خوش «پاپایا» در خراسان شمالی

پاپایا و خواص جادویی

پاپایا در این منطقه به نام خربزه درختی شناخته می شود و منشا این میوه در آمریکای مرکزی بوده ولی اما در بیشتر مناطق گرمسیری بومی وجود دارد. هر درخت پاپایا که در تمام فصول سال دارای گل و میوه است، سالانه هزار کیلوگرم محصول تولید می کند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی در مورد خواص این میوه گرمسیری می گوید: پاپایا به علت طعم ملایم و مطبوع که شبیه به مزه طالبی گرمک با عطر مخصوص به خود و همچنین به دلیل سهولت کاشت و زود به میوه نشستن و میوه دهی در سراسر سال مورد توجه است.

صفدر صفدی می افزاید: ساکنان محلی این منطقه از این میوه به دلیل خواص درمانی آن در درمان بیماری‌های گوارشی، قلبی، عروقی و سرطان روده استفاده می کنند.

وی می افزاید: این گیاه حاوی سطوح بالایی از آنتی اکسیدان، ویتامین A، ویتامین C و ویتامین E است و این میوه به دلیل محتوای بالای لاتکس قابل توجه است که توسط سلول‌های شیری که در اکثر بافت های گیاه وجود دارد ترشح می‌شود و این ماده شیری، سفید رنگ است و میوه، ساقه، ریشه، دانه و برگ میوه پاپایا با کاربردهای دارویی متفاوتی در کشوهای در حال توسعه مورد استفاده قرار گرفته است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی با اینکه فواید استفاده از میوه پاپایا بسیار زیاد است اما باید توجه داشت که مصرف بیش از حد این میوه می‌تواند برای گروهی از انسان‌ها ایجاد بیماری کند و شیره بالای این گیاه می‌تواند برای جنین سمی باشد.

به گزارش ایرنا، خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار کشتزار است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند، این استان بیشترین شاغل در بخش کشاورزی را دارد.

پارسال ۴۶ هزار و ۳۹۰ تن انواع میوه هسته دار از سطح باغ‌های این استان برداشت شد که نسبت به سال گذشته ۴۱ درصد افزایش یافت که گیلاس، آلو، زردآلو، گوجه سبز، هلو و شلیل از عمده ترین میوه های هسته دار است که ۶ هزار و ۶۴ هکتار از سطح باغ های خراسان شمالی را به خود اختصاص داده است.

۴۴ درصد جمعیت یک میلیون نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha