خسروپناه: هلال احمر مصداق بارز حکمرانی مردمی شبکه‌ای است

تهران - ایرنا - دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه حکمرانی فرایندی است که سیاستگذاری تا تصدی‌گری و تنظیم‌گری را شامل می‌شود، سازمان هلال احمر را مصداق بارز حکمرانی مردمی شبکه‌ای دانست.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه روز دوشنبه در همایش علمی «اخلاق امدادگری» در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به موضوع اصول اخلاقی حکمرانی امدادگری اظهار کرد: اصل به معنای ریشه است که شاخه‌ها بر آن استوار می‌شوند، بنابراین اصول اخلاقی یعنی ریشه‌ها و عناوین اصلی که در حوزه منش و خلقیات انسانی قرار می‌گیرد و از جنس فضائل و رذائل آدمی است.

وی با اشاره به آثار بیرونی فضائل و رذائل انسانی بیان کرد: وقتی کسی فضیلت یا رذیلت درونی دارد آثار بیرونی آن کل جامعه را فرا ‌می‌گیرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه منظور از حکمرانی حکومت‌داری نیست، سازمان هلال احمر را مصداق بارز حکمرانی مردمی شبکه‌ای دانست و افزود: حکمرانی فرایندی است از سیاستگذاری تا تصدی‌گری و تنظیم‌گری را شامل می‌شود.

خسروپناه گفت: شخصی که دارای مهارت‌های خاص در امداد باشد، امدادگر است، امدادگری به آموزش‌های پیشرفته، مهارت و دانش نیاز دارد و از صنف معرفت و مهارت است.

وی افزود: خونسردی، سرعت عمل، قدرت تصمیم‌گیری، اولویت‌گذاری، صبر و حوصله داشتن، ابتکار عمل، تسلی بخشیدن، داشتن اعتماد به نفس بالا از ویژگی‌های امدادگر است، بنابراین مجموعه‌ای از اوصاف روانشناختی دارد که می‌توان از آن به عنوان شخصیت امدادگری یاد کرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با برشمردن اصول اخلاقی امدادگری، اصل خودسازی در امدادگری را بسیار مهم خواند و گفت: امدادگری که می‌خواهد انسان گرفتار را نجات دهد باید خود از این آسیب‌ها مبرا باشد.

وی همچنین افزود: امروزه آسیب‌های مختلف در مواد مخدر، دخانیات و مشروبات در جهان و ایران داریم، در این زمینه امدادگران باید مراقب باشند که دچار این آسیب‌ها نشوند.

خسروپناه: هلال احمر مصداق بارز حکمرانی مردمی شبکه‌ای است


خسروپناه اصل دوم در اصول اخلاقی امدادگری را عدالت اجتماعی در امدادگری دانست و افزود: عدل بحث مهمی است، عدالت در امدادگری توزیع امکانات بر اساس حق است، اندیشمندان باید نظریه عدالت در توزیع امکانات را ارائه دهند.

وی ادامه داد: اصل بعدی در اخلاق امدادگری، احسان است، احسان انجام اقدامات فراتر از عدالت است، دستگاه‌های دولتی باید دنبال اجرای عدالت باشند اما هلال احمر دنبال احسان است. نجات جان مصدومان از سوی امدادگران، احسان است، کسانی که به صورت داوطلب، عضو جمعیت هلال می‌شوند، مصداق بارز احسان هستند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اصل چهارم اخلاق در امدادگری را مسوولیت پذیری ذکر کرد و افزود: کسی که داوطلبانه عضو جمعیت هلال احمر شده است، نمی‌تواند پشیمان شود، باید مسوولیت خود را به درستی و به موقع انجام دهد، زیرا مسوولیت پذیری محصول تعهد درونی و عزت نفس است و انسانی که عزت نفس دارد، مسئولیت‌پذیر است.

خسروپناه همچنین اصل پنجم اخلاق در امدادگری را تعاون و اخوت در امدادگری عنوان کرد و گفت: امدادگری کاری فردی نیست بلکه جمعی است.

به گفته دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، اصل ششم اخلاق در امدادگری اخلاص و معنویت در امدادگری است، خدمات امدادگری اگر مخلصانه و برای خدا باشد اثرگذار خواهد بود.

وی تاکید کرد: اصول اخلاقی حکمرانی امدادگری همه مراحل حکمرانی از سیاستگذاری تا تصدی‌گری و تنظیم‌گری را دربرمی‌گیرد.

خسروپناه به جمعیت هلال احمر پیشنهاد کرد که سند دانش‌بنیان و فرهنگی حکمرانی امدادگری نوشته شود چرا که این سند ساحت‌های علم، فناوری، اجتماعی و فرهنگی خواهد داشت که در مسیر مأموریت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha