۲۴ مهر ۱۴۰۲، ۱۵:۴۴
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85260431
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

خانه خدیوی زنجان در حال مرمت و بازسازی است

۲۴ مهر ۱۴۰۲، ۱۵:۴۴
کد خبر: 85260431
خانه خدیوی زنجان در حال مرمت و بازسازی است

زنجان - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: خانه تاریخی خدیوی شهر زنجان که در سال‌های گذشته رها شده بود در حال مرمت و بازسازی است.

سید سعید صفوی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: خانه خدیوی زنجان در سال‌های گذشته شاهد ۱۷ بار آتش‌سوزی بود که در حال حاضر با دعوت از مالک کارهای مرمت آن از جمله تغییر تیرهای چوبی، سبک‌سازی و سایر موارد انجام شد.

وی اضافه کرد: این عمارت در فهرست آثار ملی قرار دارد و از نظر قدمت تاریخی به اواخر دوره قاجاریه و اوایل پهلوی اول تعلق دارد.

به گفته این مسوول، این بنا در ۲ طبقه و ۴۰۰ مترمربع مساحت ساخته‌ شده و از جمله بناهایی است که شناسنامه معماری منطقه زنجان را می‌تواند حفظ کند.

خانه خدیوی از جمله خانه‌های تاریخی شهر زنجان است که همچنان کاربری مسکونی دارد و در اختیار مالک آن است.

این خانه تاریخی از جمله بناهای زیبا و با تزئینات دارای اهمیت است که در نزدیکی موزه رختشوی‌خانه و خانه ذوالفقاری در محله‌ای معروف به "دالان‌آلتی" در شهر زنجان واقع‌ شده است.

تاکنون هیچ‌گونه کتیبه یا نوشته‌ای دال بر زمان ساخت بنا در آن به دست نیامده و زمان دقیق ساخت بنا نیز مشخص نیست اما با توجه به معماری و سبک این خانه تاریخی گمان می‌رود که در دوره‌های اولیه پهلوی بنا شده باشد.

از جمله تزئینات این بنا می‌توان به آجرکاری‌های نما، گچ‌بری‌های زیبا و ستون‌ها و نماها، لمبه کاری با نقوش متنوع و وجود ایوان و همچنین نرده‌های تزئینی اشاره کرد.

این اثر در تاریخ ۲۸ دی ۱۳۷۹ با شماره ثبت ۲۹۶۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha