گیلان در برداشت مصالح از پشت سدها با محدودیت‌های اقلیمی مواجه است

رشت - ایرنا - معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با اشاره به محدودیت های اقلیمی استان در برداشت مصالح مورد نیاز بویژه از پشت سدها گفت: بخش عظیمی از این مصالح که از سدهای منجیل و سنگر تامین می شود بیشتر سال زیر آب می‌روند وامکان استفاده از آنها وجود ندارد.

به گزارش ایرنا، سعید اخلاقی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: چالشی که امکان استفاده از ذخایر سدها را در گیلان محدود می کند مجاورت این محدوده ها با مناطق مسکونی است که امکان حمل گسترده این مصالح در طول روز دشوار می کند.

وی عنوان کرد: در واقع تردد مکرر و مداوم ماشین آلات سنگین برای ساکنان مجاور، مزاحمت هایی ایجاد می کند که باعث محدودیت های مضاعف می شود.

وی ادامه داد: عدم هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی برای برگزای فرآیند مزایده و صدور مجوز نیز باعث طولانی شدن فرآیند برداشت مصالح است که موجب می شود در همان زمان محدود سال که امکان برداشت و حمل وجود دارد زمان را از دست بدهیم.

معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان تصریح کرد: هزینه قابل توجه حمل مصالح در استان و ناوگان حمل و نقل فرسوده نیز از دیگر مشکلات برداشت مصالح در استان است که پیمانکاران را نیز با چالش مواجه می کند.

وی در ادامه از تکلیف جدی دولت برای رفع مشکلات و تامین مصالح پروژه راهبردی و جدی راه آهن رشت- آستارا خبر داد و افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدامات جدی برای تامین مصالح مورد نیاز این پروژه آغاز کرده است.

اخلاقی پروژه راه آهن رشت - آستارا را یکی از اهداف و پروژه های راهبردی نظام با تاثیرات ملی و بین المللی عنوان و ذکر کرد: تامین مصالح این پروژه مورد تاکید مسئولان ملی و ارشد استانی است لذا وزارت صمت اقدامات جدی و مستمری را در دستور کار قرار داده تا با مساعدت لازم و هماهنگی دستگاهها به نتیجه مطلوب که کمک به تکمیل پروژه است دست یابد.

وی گفت: طبق برآوردهای صورت گرفته این پروژه حدود هشت میلیون متر مکعب مصالح نیاز دارد که باید در شرایطی که دچار ناترازی تامین مصالح هستیم به آن پاسخ دهیم. با توجه به پروژه‌های عمرانی در حال اجرا مانند راه آهن رشت - کاسپین، پروژه های راه سازی، شهرداری ها، نهادهای وابسته به نیروهای مسلح و صنعت ساخت و ساز گیلان همواره با کمبود کمی و کیفی مصالح روبرو است.

معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان از تشکیل کارگروه ویژه پیگیری و تامین مصالح پروژه راه آهن رشت- آستارا به ریاست معاونت عمرانی استانداری گیلان خبر داد و تصریح کرد: در حال حاضر شورای معادن استان کارگروه ویژه ای تشکیل داده تا بصورت مستمر احداث پروژه رشت- آستارا را در دستور کار قرار دهد.

وی عنوان کرد: در جلساتی که برای تامین مصالح این پروژه و سایر طرح های ملی برگزار شد بر امکان استفاده از مصالح مازاد حاصل از احداث سد شفارود، مصالح دپو شده از محل اصلاح نقاط حادثه خیز، منابع معدنی کوهی که در حال حاضر به دلایل مختلف مانند مخالفت دستگاهی چون منابع طبیعی و محیط زیست غیرفعال شده و یا دارای معارض محلی هستند تاکید شد.

اخلاقی با بیان اینکه فعال سازی ظرفیت های مغفول‌مانده راه حلی برای مشکل تامین مصالح استان است، گفت: برای تامین ماسه بادی مورد نیاز برای تثبیت بستر در پروژه های احداث راه آهن از ظرفیت لایروبی حوضچه های مربوط به اداره کل بنادر و دریانوردی (بنادر آستارا، انزلی و چمخاله) استفاده می شود. بخشی از مصالح خاکی و سنگی نیز از محل برداشت موقت حاصل از اصلاح نقاط حادثه خیر در محور پونل به خلخال و آستارا به اردبیل تامین خواهد شد.

برآوردهای سال های اخیر نشان می دهد سالانه نزدیک ۲۵ میلیون تن مصالح در استان گیلان در بخش های مختلف اعم از پروژه های عمرانی، نیروهای مسلح، شهرداری ها و صنعت ساخت و ساز مصرف می شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha