۲۴ مهر ۱۴۰۲، ۱۱:۳۰
کد خبر: 85259742
T T
۱۳ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

طالبان خواهان سرمایه گذاری چین در زیر بناهای افغانستان است

تهران-ایرنا- کارشناسان چینی در خصوص حضور طالبان در نشست «یک پهنه، یک راه» تاکید کردند که نمایندگان طالبان شرکت کننده در نشست «یک پهنه، یک راه» خواهان سرمایه گذاری چین در زیربناهای این کشور است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، کارشناسان چینی در خصوص سفر نمایندگان طالبان برای شرکت در نشست «یک پهنه، یک راه» اعلام کردند که پکن بر توسعه روابط با کابل و حمایت از این کشور برای مشارکت در جامعه جهانی تاکید دارد.

خبرگزاری رویترز در گزارشی اعلام کرد که «حاجی نورالدین عزیزی» وزیر بازرگانی و صنعت طالبان با هیئت همراهش برای شرکت در نشست «یک پهنه، یک راه» عازم پکن می شود.

بر اسای همین گزارش، انتظار می رود نمایندگان طالبان خواهان جذب سرمایه گذاری کشورهای مختلف در افغانستان باشند و برای سرمایه گذاری در استخراج مس و طرح های زیر ساخت جاده ای منطقه شمال افغانستان در جهت دسترسی مستقیم به حمل نقل چین، با مقامات چینی دیدار داشته باشند.

«جو یونگ بیائو» رئیس بخش مطالعات افغانستان دانشگاه لانجو چین در این خصوص به نشریه گلوبال تایمز، گفت: طالبان بر تلاش های پکن برای فراهم کردند بستری گسترده برای حضور افغانستان در مشارکت با جامعه جهانی و جستجوی فرصت های بیشتر در راستای توسعه اقتصاد معیشت متزلزل داخلی آن تاکید می کند.

وی با بیان اینکه هم دولت گذشته افغانستان و هم حکومت طالبان از طرح ابتکاری «یک پهنه، یک راه» چین حمایت کرده است، تایید کرد که کابل انتظار زیادی برای سرمایه گذاری چین در تامین مالی پروژه‌های زیربنایی خود، افزایش ارتباطات با جامعه جهانی و خروج از این رکود اقتصادی را دارد.

«یین گنگ» پژوهشگر موسسه مطالعات غرب آسیا و آفریقا آکادمی علوم اجتماعی چین هم در این خصوص اذهان کرد که برخی از شرکت های چینی از سال ۲۰۲۲ پروژه های خود از جمله حفاری برای نفت در افغانستان از سر گرفتند.

وی افزود: اگر در این نشست طرح های سرمایه گذاری در معدن مس و سایر پروژه های همکاری با افغانستان حاصل شود، دستاورد خوبی خواهد داشت.

وزارت خارجه چین هفته گذشته اعلام کرد که سومین نشست «یک پهنه، یک راه» از فردا سه شنبه (۲۵ مهر) لغایت چهارشنبه (۲۶ مهر ماه) با حضور نمایندگان بیش از ۱۳۰ کشور و ۳۰ سازمان بین المللی در پکن برگزار می شود و انتظار می رود در این نشست به دستاورد های قابل توجهی دست یابد.

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha