۲۳ مهر ۱۴۰۲، ۱۶:۱۴
کد خبر: 85259410
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

کاروانسرای باغ شیخ ساوه میزبان جشن عشایر و روستا + فیلم

ساوه- ایرنا- کاروانسرای باغ شیخ شهرستان ساوه روز یکشنبه میزبان جشنی برای عشایر و روستا و پاسداشت ثبت جهانی خود بود تا این ۲ مناسبت رنگ همدلی به هفته فرهنگی ساوه بدهد.

به گزارش ایرنا، این جشن ها به مناسبت هفته فرهنگی ساوه با همکاری ادارات میراث فرهنگی، گردشگری، صنایع دستی،‌بخشداری مرکزی، اموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان و اداره امور عشایر استان مرکزی برگزار شد که در آن حضور سیاه چادر عشایر و غرفه های از آثار صنایع دستی هنرمندان شهرستان رنگ و بوی هنری و فرهنگی به مراسم داده بود.

هنری که ۳۰ هنرمند در قالب ۱۲ غرفه به بازدید کنندگان نعمت دستان توانمندشان را عرضه می کردند و فرهنگی که عشایر پرورش یافته در دل دشت ها و کوه های این شهرستان در قالب برپایی سیاه چادر، پخت انواع نان های سنتی، عرضه انواع فرآوردهای لبنی و مهمتر از همه این ها دستان سخاوتمند و دل بزرگشان که به رایگان پذیرای مهمانان جشن بودند نشان می داد.

این مراسم بچه ها را فراموش نکرده بود به طوری که خوش آمدگویی با انواع گویش های ایرانی از سوی دختران و اجرای سرود از سوی دختران دانش آموز از دیگر بخش های زیبایی بود که مهمانان از شنیدن آن لذت بردند.

اوج مراسم زمانی بود که گروه رقص محلی با اجرایی تماشایی، سوارکاران را به وجد آورده و این ۲ گروه همراه با هم تداعی گر فرهنگ ریشه داری شدند که هرجای این مرز و بوم اجرا شود تماشاگرانش را برای لحظاتی فراغ از تمام روزمرگی هایشان می کند.

البته که برگزار کنندگان خوش فکر این جشن شرایط حضور دانش آموزان در پایه های مختلف در این مراسم را فراهم کرده بودن به طوری که دانش آموزان عکاس و گرافیک برای عکاسی و طراحی از کاروانسرای باغ شیخ حضوری پررنگ داشتند.

این مراسم شاهد حضور مسوولانی از جمله مدیر کل امور روستایی و عشایر استانداری استان مرکزی، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی، امام جمعه، فرماندار، فرمانده سپاه، رییس اداره عشایر استان مرکزی و بسیاری از مسوولان شهرستانی نیز بود.

جریان تولید در روستاها کم شده است

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی در این آیین با بیان اینکه روستاها یکی از کانون های تولید در جامعه هستند افزود: جریان تولید در این مناطق به علت فاصله گیری زنجیره تولید تا مصرف رو به کاهش رفته است.

حمید پاکپور افزود: اکنون لازم است برای شتاب بخشی به جریان تولید در مناطق روستایی و افزایش نرخ اشتغال در آنها به عنوان یکی از قطب های تولید کشور از ظرفیت بانوان روستایی در رونق اقتصاد کشور از جمله مشاغل خانگی و اشتغال خرد استفاده است.

وی یادآور شد: سبک زندگی روستایی، گویش ها و نواهای محلی و همه اجزای تشکیل دهنده هویت اسلامی ایرانی از روستاها تولد یافته است و باید همه خرده فرهنگ ها، نماد و نشانه های فرهنگی را حفظ و عرضه کنیم. یکی از نمادهای هویت ملی، آثار ملموس فرهنگی و تاریخی است.

وی افزود: در کنار بازنشانی نمادهای هویت فرهنگی، ظرفیت های اقتصادی و تولیدات روستایی نیز باید تقویت شود و برای آنها بازار هدف تعریف کرد تا به پایدارسازی جمعیت کمک کرده و اشتغال رونق باید.

کاروانسرای باغ شیخ ساوه قابلیت تغییر کاربردی دارد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی هم در این ایین با بیان اینکه ثبت جهانی این اثر بیش از ۲ سال با اقدامات کارشناسی و مرمتی زمان برده است است افزود: در صورت موافقت مالکان این اثر قابلیت تغییر کاربری به فعالیت های اقامتی، فرهنگی و صنایع دستی دارد.

مصطفی مرزبان افزود: در این راستا به دنبال انعقاد تفاهم نامه با مالکان برای بازگشایی درهای بسته کاروانسرای تاریخی هستیم.

تجلیل از فعالان عرصه کشاورزی و دامداری، اجرای سرود، برگزاری مسابقات محلی و بومی نظیر طناب کشی، اجرای موسیقی سنتی، برپایی غرفه های عرضه کننده صنایع دستی و برپایی سیاه چادر عشایری از دیگر برنامه های این آیین بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha