صیانت از حیات وحش کشور نیازمند مدیریت صحیح است

کرج - ایرنا – مشاور فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، وضعیت کنونی کونه های جانوری کشور را مناسب ندانست و گفت: حفاظت و صیانت از حیات وحش کشور نیازمند مدیریت صحیح است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «اصغر عبدلی» روز یکشنبه در نشست تخصصی حفاظت گاه های خصوصی و قرق های اختصاصی در ایران (چالش ها و راهکارها) که در سالن اجتماعات امام خمینی (ره) دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران مستقر در کرج برگزار شد، افزود: فراکسیون محیط زیست مجلس بهره برداری پایدار از منابع طبیعی را لازم و ضروری برای جوامع انسانی می داند.

وی با بیان اینکه قرق ها ابداع محیط زیست نیست بلکه در بسیاری از کشورهای دنیا از صدها سال قبل ایجاد شده است، اظهار کرد: کارکردهای این عرصه ها ماهگیری، پژوهش، طبیعت گردی و شکار تروفه است.

«شکار تروفه به معنی شکار برای به ‌دست آوردن نشان‌های پیروزی در شکار است.شکار تروفه نوعی از شکار است که در آن طعمه از پیش انتخاب می‌شود و اغلب جانوری است که بیشتر از همه عمر کرده باشد و شکار آن نوعی افتخار برای شکارچی محسوب شود».

وی با اشاره به اینکه کارکرد قرق ها تک بعدی و شکار نیست بلکه حفظ خدمات محیط زیستی آن بسیار گسترده است، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست و قرق داران از تمام جنبه های کارکردهای قرق فقط به شکار تروفه اهمیت می دهند.

عبدلی به موضوع اکوتوریسم ، تماشا و عکاسی حیات وحش و شکار تروفه در قرق ها اشاره کرد و افزود: شکار تروفه در بسیاری از نقاط با مدیریت نادرست باعث انقراض و نابودی شده است.

وی به پیش نویس قانون جدید شکار و صید با عنوان حفاظت و بهره برداری پایدار از حیات وحش برای جایگزینی قانون شکار و صید فعلی اشاره کرد و بیان کرد: دانشگاه باید به محیط زیست کمک و راهبری کند .

قرق ها به پارک های ملی کشیده نشوند

مشاور فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی به مووضع یک پیش نویس درخصوص حفاظت از گونه های جانوری در مجلس اشاره کرد و افزود: در این پیش نویس اشاره شده که حفاظت گاه های مشارکتی خصوصی بومی و محلی درست کنیم که این حفاظت گاه ها قرار است بخشی از خارج از مناطق حفاظت شده و در محدوده مناطق چهارگانه باشد یعنی در پارک های ملی هم می خواهیم مشارکت افراد بومی را داشته و شکار کنیم.

عبدلی با اشاره به اینکه قرق خوب است ولی نه به این شکل که به پارک ملی کشیده شود، اضافه کرد: در مساله شکار و صید فقط موضوع اکولوژی بخش مهمی از آن است که بسیار ضعیف دیده می شود ولی جنبه های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فقهی، نظامی و حقوقی از دیگر ابعاد است که به یک مساله ملی تبدیل شده است.

وی گفت: در بحث قرق ها ، شکار و صید از مسایلی که سازمان محیط زیست به تنهایی می تواند متولی آن باشد و خود سازمان دستورالعمل بنویسد و خود سازمان بر اجرای دستورالعمل نظارت کرده و تصمیم گیرد که به چه افرادی قرق دهد.

عبدلی با بیان اینکه قرق کارکردهای مختلفی دارد که نخستین آن حفاظت است بعد بهره بردای است، افزود: در بسیاری از قرق ها جمعیت حیات وحش زیاد که نشده کم هم شده که شکار هم در بعضی از آن ها صورت می گیرد.

وی تصریح کرد: بدون تردید بسیاری از این قرق ها به مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع سازمان وصل هستند و رفت و مهاجرت صورت می گیرد و یکی از مهمترین نیازهای حیات وحش امنیت است وقتی جایی امنیت داشت جذب آنجا خواهد شد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: حیات وحشی که شکار می شود آهو، قوچ و میش و کل و بز است که هر سه جزو گونه های حمایت شده حفاظت محیط زیست هستند.

وی کمین شکارچیان برای شکار تروفه را حیوانات بزرگ جثه و فقط نرها دانست و افزود: این نوع شکار یک ایراد بزرگ است ولی بعد به دنبال دلیل انقراض این گونه ها هستیم.

بر روی مدیران استانی برای صدور مجوز شکار فشار است

عبدلی به موضوع فشاری که بر روی بعضی مدیران استانی در حوزه حفاظت محیط زیست برای صدور مجوز شکار است اشاره کرد و گفت: برخی از گونه ها را نباید صید شکار کرد و بعضی را می شود ولی چرا سازمان محیط زیست برای آن گونه ها که می شود مجوز شکارنمی دهد که این سازمان می گوید یا همه یا هیچ در حالیکه برای گونه های در معرض انقراض نباید مجوز داد و برای بعضی گونه ها می توان داد ولی این ها را از هم تفکیک نمی کنند.

وی افزود: تمام هزینه های قرق را از شکار می خواهیم کسب کنیم در حالیکه در قرق فقط طبیعت گرد و عکاس باید برود ولی شکارچی را هم مجوز می دهند.

گونه پارک ملی لار احیاء شد

مشاور فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی به موضوع صید بی رویه در دریاچه سد لار پارک ملی لار اشاره کرد و تصریح کرد: برای دریاچه سد لار سالانه ۱۲ تا ۱۳ هزار پروانه صید صادر می شد که میانگین هر پروانه ۱.۳ صید بود که نزدیک ۱۶ تا ۱۷ هزار ماهی در طی سال از این دریاچه صید می شد.

وی صید این تعداد ماهی را امری بدیهی برای نابودی جمعیت ماهیان این دریاچه عنوان کرد و گفت: بیش از ۷۰ درصد ماهیان صید شده ماده بودند که علت کم شدن این گونه حذف جمعیت مولد بود که متاسفانه محیط زیست اطلاعی از این موضوع نداشت که ما پیشنهاد توقف صید را دادیم که ۱۰ سال است که در این پارک ملی دیگر صیدی انجام نمی شود.

وی با بیان اینکه برای قزل آلای خال قرمز که گونه تحت حفاظت و حمایت در کنار تهران است هیچ اطلاعات کاملی برای مدیریت آن نداریم، افزود: شکار و قرق نباید تعطیل شود بلکه از اساس و ریشه باید اصلاح شود.

پیش نویس قانون شکار و صید واقعا تاسف بار است

عبدلی با بیان اینکه پیش نویس قانون شکار و صید تاسف بار است، افزود: به رغم تمام نقدهایی که به قرق ها وارد است در اسفند ماه سال ۱۴۰۰ تعداد ۲۳ قرق با یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار وسعت قرار بود در شورای عالی محیط زیست مطرح و واگذار شود.

وی تعداد قرق های کنونی کشور را پنج قرق عنوان کردو گفت: در قرق ها برآورد جمعیت نداریم و میزان زادآوری ارتباط جمعیت با سایر زیست گاه ها را نمی دانیم و قرق را سوای شکارگاه تعریف شده و جنبه ه ای اقتصادی و اجتماعی آن را نمی دانیم علاوه بر اینکه پدیده زمین خواری نیز در آن است که در کل قرق های ما دارای ایراد و اشکال است.

وی افزود: قرق ها با نقایص خود قرار است به پارک های ملی و مناطق تحت مدیریت برود که یک فاجعه است.

عبدلی تصریح کرد: مسوول وضع موجود صید و شکار ابتدا سازمان حفاظت محیط زیست است بعد سازمان های نظارتی مانند مجلس ، دیوان محاسبات ، سازمان بازرسی و جامعه صیادان و شکارچیان هستند که همه آن ها در نهایت دانشگاه ها و مراکز پژوهشی را مقصر می دانند.

وی یادآور شد: بهره بردای پایدار از جمعیت حیات وحش خوب است ولی کشتار حیوانات در خطر انقراض فقط برای تفریح قابل قبول نیست .

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha