پوتین در راه چین؛ تحکیم روابط راهبردی پکن-مسکو

تهران- ایرنا- پوتین در اولین سفر بعد از آغاز جنگ در اوکراین، برای شرکت در جشن دهمین سالگرد ابتکار یک پهنه یک راه به چین سفر می‌کند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از خبرگزاری فرانسه، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هفته آینده برای دیدار با شی جین پینگ و نزدیکی بیشتر در روابط استراتژیک که اکنون برای مسکو اهمیت دو چندان دارد به پکن می رود.

پکن از ۱۷ تا ۱۸ اکتبر (۲۵ و ۲۶ مهر ماه) میزبان نمایندگان ۱۳۰ کشور است تا دهمین سالگرد ابتکار یک پهنه یک راه (BRI) را را جشن بگیرد این یک پروژه ژئوپلیتیک کلیدی برای شی جین پینگ با هدف گسترش نفود و دسترسی جهانی برای چین است.

اما در این مراسم همه نگاه ها به پوتین خواهد بود که ماه گذشته در سن پترزبورگ به «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین گفت: دعوت شی جین پینگ برای دیدار از چین و شرکت در گفتگوهای یک پهنه یک راه را با کمال میل پذیرفته است.

وابستگی استراتژیک مقام نخست سیاسی روسیه به چین تنها از زمانی افزایش یافته است که درگیری در مرزهای کشور همسایه‌اش اوکراین، کشورش را در انزوای بین المللی قرار داد.

پوتین از زمان جنگ به سختی از مرزهای کشورش خارج شده و سفر او به چین، نخستین سفر به خاک یک قدرت بزرگ جهانی است.

تجارت بین این دو قدرت بزرگ اقتصادی جهان در سال جاری میلادی افزایش قابل توجهی داشته است، به طوری که واردات نفت روسی از سوی چین، برای مسکو یک راه فرار از تحریم های بین المللی است. بر اساس داده های گمرک چین، تجارت دوجانبه روسیه و چین در سال گذشته به رکورد ۱۹۰ میلیارد دلار رسید و دو طرف متعهد شده اند که در سال جاری به ۲۰۰ میلیارد دلار برسند.

چین تا کنون از محکوم کردن روسیه برای آغاز جنگ در اوکراین خودداری کرده است تا خود را در جایگاه بی طرف قرار دهد در حالی که به مسکو یک راه حیاتی دیپلماتیک و اقتصادی ارائه می دهد.

«جوزف وبست»، عضو ارشد مرکز جهانی انرژی شورای آتلانتیک، به خبرگزاری فرانسه گفت: پکن در طول جنگ اوکراین، موضع بی‌طرفی طرفدار روسیه را حفظ کرده و کمک‌های نظامی مهم، دیپلماتیک، اقتصادی و بی خطر به مسکو ارائه می‌کند.

در قلب این مشارکت عمیق، رابطه بین شی جین پینگ و پوتین است که یکدیگر را به عنوان «دوستان عزیز» توصیف کرده اند اما اتحاد آنها همچنین بر اساس یک ضرورت همزیستی شکل گرفته است و هر یک دیگری را به عنوان سنگری ضروری در مبارزه مشترک خود علیه سلطه غرب می بینند.

زمانی که شی جینپینگ در ماه مارس به مسکو سفر کرد، پوتین از «امکانات واقعا نامحدود» برای مشارکت کشورهایشان استقبال کرد.

در ماه مه، شی جین پینگ به «میخائیل میشوستین»، نخست وزیر روسیه گفت: پکن و مسکو به حمایت قاطع از یکدیگر در مورد مسائل مربوط به منافع اصلی دو کشور ادامه خواهند داد.

«بیورن الکساندر دوبن»، استادیار دانشگاه جی لین چین، گفت: مسکو تلاش خواهد کرد همکاری با پکن را عمیق تر و از چین حمایت کند، از جمله کمک های نظامی تسلیحاتی، زیرا به این امکان امیدوار است که حمایت غرب از اوکراین به تدریج تزلزل یابد.

چین تاکنون تنها حمایت «غیرتسلیحاتی» به مسکو ارائه کرده است اما کارشناسان می‌گویند در صورت بدتر شدن وضعیت روسیه، پکن می‌تواند مسیر خود را تغییر دهد.

«آلیچا باچولسکا»، عضو شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا، به خبرگزاری فرانسه گفت: چین نمی‌خواهد روسیه به طور قابل توجهی ضعیف شده باشد و اگر متوجه شود مسکو ممکن است شکست بخورد، ممکن است تلاش‌های خود را افزایش دهد.

وی افزود: فروپاشی حکومت پوتین و هرج و مرج مرتبط با آن به عنوان یک تهدید امنیتی جدی تلقی می شود.

پکن ممکن است مایل باشد حمایت خود از روسیه را برای جلوگیری از چنین سناریویی افزایش دهد.

به گفته تحلیلگران، شورش آشکار علیه مسکو توسط گروه مزدور واگنر در ماه ژوئن (خرداد) به سرعت سرکوب شد اما در پکن ترسی از بی ثباتی شریک استراتژیکش ایجاد کرد.

این تحلیلگران می افزایند: شکنندگی روسیه در حال حاضر به پکن، دست بالاتر در این مشارکت ارائه می دهد.

«کنستانتین کالاچف»، کارشناس علوم سیاسی روسی، به خبرگزاری فرانسه گفت: چینی ها مذاکره کنندگان بسیار دشواری هستند.

ادامه تعامل اقتصادی این کشور با چین به تدریج به یک رابطه وابستگی مستقیم تبدیل می‌شود و این سوال را مطرح می‌کند که آیا روسیه به سمت رابطه خریدار (به جای شریک) با پکن می‌رود یا خیر؟

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha