فایننشال تایمز: جایگاه نتانیاهو خدشه‌دار و آینده سیاسی وی با تردید همراه است

تهران-ایرنا- روزنامه فایننشال تایمز نوشت، حمله چندجانبه و ویرانگر هفته گذشته حماس که رژیم صهیونیستی را به لرزه در آورد، اعتبار بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم را در عملی کردن وعده خود جهت بازگرداندن امنیت، خدشه دار کرد و تردیدها را در مورد بقای سیاسی وی افزایش داده است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، این روزنامه انگلیسی افزود: نتانیاهو در یکی از کمپین های انتخاباتی سال ۲۰۰۹ هنگام دیدار از شهر «اشکلون» (Ashkelon) که مورد اصابت موشک های نیروهای فلسطینی قرار گرفته بود، وعده داد امنیت را به شهروندان بازگرداند و حماس را سرنگون کند.

این ادعا به نتانیاهو کمک کرد در انتخابات پیروز شود و لقب «آقای امنیت» را به او داد؛ یعنی فردی که می تواند امنیت شهروندان اسرائیلی را در یک منطقه متخاصم و بدون سازش دردناک با فلسطینی ها حفظ کند.

مازال معلم تحلیلگر ارشد المانیتور و نویسنده زندگینامه نتانیاهو در این زمینه گفت: نتانیاهو همیشه ادعا کرده که مدافع اسرائیل است و می خواهد چنین تصوری از او به جا بماند اما اتفاقاتی رخ داده این میراث وی را نابود خواهد کرد.

این نویسنده افزود: آزاردهنده‌ترین اتفاقی که یهودیان را از زمان هولوکاست تجربه کردند، در دولت راست گرای نتانیاهو رخ داد.

فایننشال تایمز در بخشی از گزارش خود خاطرنشان کرد، بزرگترین شوک، شکست دستگاه های امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی در حمله ای بود که تحلیلگران آن را با بزرگترین افتضاح امنیتی در تاریخ پیدایش این رژیم یعنی جنگ یوم کیپور در سال ۱۹۷۳ مقایسه کرده اند؛ جنگی که مصر و سوریه در اقدامی هماهنگ رژیم صهیونیستی را به لرزه در آوردند.

به نوشته این رسانه، منتقدان می‌گویند که حمله حماس تنها به دلیل شکست‌های کوتاه‌مدت رژیم صهیونیستی نبود، بلکه راهبرد نتانیاهو در تلاش برای مهار شبه‌نظامیان با ترکیبی از بازدارندگی نظامی و محرک‌های اقتصادی در این شکست نقش داشته است. در این رویکرد چنین فرض می شد که کمک اقتصادی محدود به شهروندان غزه می‌تواند (به اصطلاح) به متقاعد کردن گروهی که برای نابودی رژیم صهیونیستی قسم خورده، کمک کند.

برخی از ناظران سیاسی معتقدند که شکست امنیتی رژیم صهیونیستی در هفته گذشته می تواند در نهایت نتانیاهو را -که طولانی ترین مدت خدمت به عنوان نخست وزیر را داشته- از پست خود برکنار کند. یک نظرسنجی نشان داده که ۴۹ درصد یهودیان ساکن تل آویو کابینه نتانیاهو را مسئول شکست اطلاعاتی قبل از حملات حماس می دانند و ۵۶ درصد بر این باورند که به محض پایان این جنگ، نتانیاهو باید استعفا دهد.

به نوشته فایننشال تایمز، نتانیاهو در طول شش دوره خدمت خود به یکی از تفرقه انگیزترین سیاستمداران صهیونیست تبدیل شده است. با این حال نتانیاهو علیرغم نزاع با بسیاری از متحدان سابق و محاکمه به اتهامات فساد، که وی آن را رد می کند، سال گذشته توانست کابینه ائتلافی را با احزاب راست افراطی و فرامذهبی تشکیل دهد.

چهارشنبه گذشته، هنگامی که بنی گانتس از رهبران مخالف راست گرا با تشکیل دولت ائتلافی در طول جنگ موافقت کرد، نتانیاهو فرصتی برای تنفس یافت. این توافق می تواند درگیری ها بر سر اصلاحات دستگاه قضاییه را که در ۹ ماه گذشته به عامل تفرقه بین نتانیاهو و متحدان راست افراطی او بدل شد، مهار کند.

برخی از تحلیلگران می گویند این ائتلاف که قبل از آغاز عملیات خونین و پیچیده زمینی در غزه تشکیل شده به نتانیاهو اجازه خواهد داد هزینه سیاسی یکی از دردناک ترین تصمیم گیری های نظامی را با دیگران سهیم شود. اما برخی دیگر تردید دارند که کابینه وحدت ملی، او را از مجازات نجات دهد.

ناتان ساکس (Natan Sachs) مدیر بخش خاورمیانه اندیشکده موسسه بروکینگز درباره ائتلاف نتانیاهو و مخالفانش گفت: این اتحاد، وعده هیچ وحدت گسترده‌تری را فراتر از [جنگ] نمی دهد. منطق نشان می دهد که نتانیاهو، گلدا مئیر (نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی در جنگ سال ۱۹۷۳) جدید است که از سمت خود برکنار شد. نتانیاهو می تواند برای مدتی قدرت را حفظ کند اما این پایدار نخواهد بود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha