سرقت سیم برق؛خیابان خبرنگار یاسوج روبروی شرکت برق!+ فیلم

یاسوج- ایرنا- داستان سرقت سیم برق درشهرهای کهگیلویه وبویراحمد تکراری و آزاردهنده است و متولیان امور برقرسانی ازسرقت سیم های برق حتی در روز روشن کلافه شده اند وآرزو می کنندکه یک روز شاهد گزارش سرقت سیم درنقطه ای از شهر و روستای این استان توسط سارقان نباشند،البته امروز سرقت و قطعی برق میهمان ناخوانده خیابان خبرنگار یاسوج روبروی شرکت توزیع برق استان بود.

به گزارش ایرنا، سارقان در جای جای استان کهگیلویه و بویراحمد با فراغ بال و بدون توجه به هرگونه عقوبتی به راحتی اقدام به دزدی سیم می برند، می فروشند و می خرند و شهر شلوغ باشد یا خلوت به حال آن ها فرقی نمی کند.

سرقت تجهیزات شبکه برق به دلیل افزایش قیمت فلزاتی همچون مس و آلومینیوم اجتناب ناپذیر است و هر روز بر تعدد این سرقت ها افزوده می شود البته می طلبد این موضوع به دلیل ایجاد مشکلات متعدد و آثار منفی به دقت بررسی شود.

سرقت های وقت و بی وقت نه تنها به شرکت های توزیع برق آسیب های جدی می رساند بلکه به مشترکین و تولیدات کشاورزی، صنعتی، تجاری و بطور کلی افراد جامعه نیز زیان وارد می کند، پس هر گونه اقدام برای کاهش این جرم به نفع همه گروه های جامعه است.

دزدی سیم های برق در شهرها و روستاهای استان بیش از این هم در سال های گذشته وجود داشت اما این روزها به پدیده ای پر طرفدار در میان سارقان مبدل شده که دیگر طاقت مسئولان شرکت برق به سر آمده و دست به دامان متولیان امنیت استان شده اند.

طبق نظر کارشناسان و ماموران حوزه برق استان؛ بریدن و سرقت سیم های برق کار هر شب سارقان شده است و روز به روز طمع آن ها برای سیم های برق بیشتر می شود و دیگر توانی برای شرکت برق استان نمانده است.

البته مساله فقط به بُردن و سرقت سیم های مسی اداره برق ختم نمی شود و از سویی شهروندان نیز در نقاط مختلف استان از این سرقت‌ها گلایه های بسیار دارند.

شهروندان هم می‌گویند: سارقان با دزدیدن کابل‌های برق خسارات زیادی به لوازم برقی شان وارد کرده اند و انواع لوازم های برقی خانگی آنها از جمله یخچال، کولر، تلویزیون، اتو، لب تاپ،کامپیوتر و غیره بارها بر اثر این سرقت‌ها به شدت آسیب دیده یا سوخته است.

سارقان برق برای چندمین امروز خیابان خبرنگار یاسوج را نشانه رفته بودند و قطعی برق میهمان ناخوانده این اداره شده بود و خبرنگاران این مرکز به جای اینکه دست روی دست بگذارند تصمیم جالبی گرفتند.یکی از همکاران با گوشی موبایل از آنچه بر سر این خیابان گذشته بود از نیروی شرکت برق موارد را جویا شد.

در این خیابان اداره کل های مختلفی همچون فنی و حرفه ای استان، میراث فرهنگی، اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محیط زیست و صنعت، معدن و تجارت واقع شده است و همگی با مشکل قطعی برق مواجه شده اند.

دل پر خون نیروی شرکت برق ؛ شب و روز برایمان نمانده است

این نیروی شرکت برق گفت: پس از تماس مردم این منطقه به فوریت های شرکت برق استان بلافاصله به این منطقه اعزام شدیم و متاسفانه امروز چندین نقطه از شهر سیم برق به سرقت رفته است.

حسینی افزود: شب و روز برایمان نمانده است و هر لحظه باید خانه و زندگی مان را رها و این قطعی ها را سامان دهیم و از سرقت های گاه و بی گاه سیم های برق به ستوه آماده ایم و نیاز است برخورد جدی با این سارقان صورت گیرد.

وی تاکید کرد: شب هایی داریم که حتی تا ۱۲ مرحله شاهد سرقت سیم های برق در شهر یاسوج هستیم و دوباره باید شبکه کشیده شود.

وی از خبرنگار ما خواست که موضوع را رسانه ای کنیم تا برخورد لازم با این سارقان انجام شود.

چند راهکار برای کاهش میزان سرقت سیم های برق

یکی از کارشناسان شرکت برق استان کهگیلویه و بویراحمد راهکار اصلی و نخست برای پیشگیری از این سرقت ها را تبدیل سیم های برق به کابل می داند.

وی تاکید کرد: اجرای کابل خودنگهدار جهت پیشگیری از سرقت شبکه هوایی و نصب منهول در کانالهای زیرزمینی جهت پیشگیری از سرقت کابلهای زمینی را از جمله راه های کاهش سرقت سیم های برق عنوان کرد.

با این تفاسیر دیگر دست سودجویان و سارقان از سرقت این اموال دولتی کوتاه خواهد شد و شاهد ناپایداری های برق نخواهیم بود.

گام های عملی شرکت برق بویراحمد برای کاهش سرقت ها

رئیس شرکت برق بویراحمد گفت: بمنظور بالا بردن ضریب ایمنی ۹۵ درصد از شبکه سیم برق این شهرستان در شهرها و روستاهای اطراف آن به کابل تبدیل شد.

کاظم رزمه افزود: هم اکنون بیشتر مناطق شهر یاسوج از شبکه سیم برق به کابل تبدیل شده است و تنها شهرک جهاد و امام علی باقی مانده است.

وی ادامه داد: همچنین قسمت هایی از بلوار ارم سمت خیابان خبرنگار، ابوذرها، خیابان شرکت گاز، تختی هم به پیمانکار واگذار شده است.

رئیس شرکت برق بویراحمد تاکید کرد: در سال های قبل روزانه به طور متوسط شاهد حداقل ۱۰ تا ۱۵ سرقت بودیم اما اکنون شاید ماهی یک بار این سرقت ها اتفاق بیفتند.

رزمه ابراز کرد: امسال شاهد کاهش چشمگیر سرقت های سیم برق در این شهرستان بوده ایم.

تبعات منفی سرقت سیم های برق و شبکه های برقرسانی، هزینه های مادی و معنوی بر پیکره دولت و جامعه وارد می کند و در مجموع باعث نارضایتی عمومی و احساس ناامنی در سطح جامعه می شود.

می طلبد برای جلوگیری از به مخاطره افتادن امنیت و آسایش عمومی و جلوگیری از ایجاد ضرر و زیان هنگفت به شرکت های توزیع برق با اتخاذ تدابیر پیشگیرانه مناسب در جهت پیشگیری از وقوع این جرم اقدام لازم انجام شود.

قبل از انقلاب اسلامی ۳۰ روستا در استان کهگیلویه و بویراحمد از نعمت برق پایدار برخوردار بود که اکنون این تعداد به حدود ۲ هزار روستا رسیده است.

کهگیلویه و بویراحمد دارای افزون بر ۲۶۲ هزار مشترک برق در بخش‌های خانگی، اداری، کشاورزی، تجاری و صنعتی است.

۹ هزار کیلومتر شبکه برق فشار ضعیف و متوسط در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha