هشت کارگروه تدوین بُرش استانی برنامه هفتم در چهارمحال و بختیاری تشکیل شد

شهرکرد_ ایرنا_ رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری گفت: با ابلاغ چارچوب پیش نویس برنامه هفتم توسعه و با هدف تدوین بُرش استانی برنامه هفتم توسعه کشور هشت کارگروه تخصصی در این استان تشکیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی شهریارپور روز شنبه در پنجمین نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه چهارمحال و بختیاری در سال‌جاری تاکید کرد: از مجموع این کارگروه‌ها چهار کارگروه شامل امور اجتماعی، زیربنایی، فرهنگی وعلمی و فناوری و کارگروه امور تولیدی در حوزه های بخشی و چهار کارگروه دیگر شامل کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری، بازار پول، تامین مالی و تجارت خارجی، محیط زیست، جمعیت و توسعه روستایی، بهره‌وری و تحول اداری و نیز کارگروه بودجه در حوزه فرابخشی (کلان) تشکیل شده است.

وی افزود: هر کدام از کارگروه‌های یادشده با حضور کارشناسان و متخصصان بخش‌های عمومی و خصوصی و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها است که اصلی‌ترین چالش‌ها، قابلیت‌ها، مزیت‌ها و فرصت‌ها، پیشران‌های توسعه میان‌مدت و راهبردهای توسعه بخش مربوطه را همراه با تبیین وضعیت موجود استان، اهداف میان‌مدت توسعه، اقدامات اجرایی و عملیاتی و تحلیل راهبردی آن در قالب یک الگوی توسعه مشخص تدوین و ارائه خواهند داد.

شهریارپور به رشد ۷.۳ درصدی اعتبارات ابلاغی به استان چهارمحال و بختیاری از محل اعتبارات محرومیت‌زدایی سال ۱۴۰۲ کشور اشاره و تصریح کرد: این در حالی است که مجموع اعتبارات فوق در سطح استان‌های کشور در سال‌جاری نسبت به سال گذشته ۳۲.۱ درصد کاهش داشته است.

وی یادآور شد: امسال از محل اعتبارات محرومیت‌زدایی مبلغ پنج هزار و ۹۶ میلیارد ریال به چهارمحال و بختیاری اختصاص یافت که این مبلغ ۳.۴ درصد از اعتبارات محرومیت‌زدایی مندرج در جدول ج-۱۰ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: کل اعتبارات محرومیت‌زدایی استان‌های کشور در جدول ۴-۲۴ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ برابر ۲۲۱ هزار میلیارد ریال بوده که در سال ۱۴۰۲ به ۱۵۰ هزار میلیارد ریال کاهش یافته اما با پیگیری‌های اثربخش انجام شده، میزان اعتبارات چهارمحال و بختیاری از منابع فوق روندی روبه‌رشد داشته است.

وی گفت: سهم نسبی استان چهارمحال و بختیاری از اعتبارات یاد شده در سال ۱۴۰۰ برابر ۲.۰۶ درصد بوده که در سال ۱۴۰۱ به ۲.۱۵ درصد و در سال‌جاری به ۳.۴ درصد افزایش یافته است.

شهریارپور در خصوص سهم بخش‌های مختلف از اعتبارات محرومیت‌زدایی ابلاغی به استان در سال ۱۴۰۲ تاکید کرد: ۴۵۵ میلیارد ریال از اعتبارات یاد شده برای احداث راه‌های روستایی و عشایری، یک‌هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال به‌منظور ساخت مسکن محرومان، ۲ هزار و ۳۳۱ میلیارد ریال برای آب‌رسانی روستایی و عشایری و ۶۱۰ میلیارد ریال به‌منظور ساخت و تکمیل مدارس نیمه‌تمام استان اختصاص پیدا کرده است.

وی افزود: همچنین چهار هزار و ۲۲۰ میلیارد ریال اعتبار ملی از منابع جدول شماره ۹ قانون بودجه سال‌جاری برای تکمیل و بهره‌برداری تعدادی از طرح‌های نیمه‌تمام آب‌رسانی و انتقال آب چهارمحال و بختیاری اختصاص یافت.

شهریارپور در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: طرح توانمندسازی و کارآفرینی مردم‌پایه (تکام) به عنوان یکی از مصوبات جلسه امروز شورا به‌دنبال آن است که با ارتقای کیفیت حکمرانی و وسعت بخشی به مشارکت مردم و نهادهای محلی در تشکیلات رسمی دولت از ظرفیت‌های مغفول مانده روستاها استفاده مطلوب و زمینه را برای مهاجرت معکوس به روستاها فراهم کند.

به گزارش ایرنا نماینده قرارگاه جهادی وزارت کشور در استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری نیز گفت: طرح توانمندسازی و کارآفرینی مردم‌پایه (تکام) تاکنون در ۲۵ استان کشور اجرایی شده و چهارمحال و بختیاری استان بیست‌وششم در اجرای این طرح است.

علی‌اصغر بهنام‌نیا تاکید کرد: از این به بعد تمامی استان‌های ایران با طرح توانمندسازی و کارآفرینی مردم‌پایه (تکام) در وزارت کشور ارزیابی می‌شوند.

وی با اشاره به اجرای پایلوت(نمونه) طرح توانمندسازی و کارآفرینی مردم‌پایه (تکام) در اصفهان از یک ماه قبل افزود: این طرح به‌زودی در استان‌های خوزستان، فارس، خراسان رضوی و البرز نیز اجرایی خواهد شد.

بهنام‌نیا به تصویب سند تحول روستا در دولت سیزدهم اشاره و تصریح کرد: این سند مبتنی بر مردم‌پایگی، فرآیندی مستمر، اقدامات هماهنگ، اولویت‌ها، فرآیندی مردم‌سالار و توجه به منافع ملی تهیه و تدوین شده است.

وی سپردن اجرای سند تحول روستا به دهیاران در سرعت‌بخشی به روند تحقق اهداف آن را تاثیرگذار دانست و یادآور شد: قرارگاه جهادی وزارت کشور با هدف کمک به مهاجرت معکوس روستاییان از شهرها به روستاها و وسعت‌بخشی به حضور مردم در تشکیلات رسمی دولت تشکیل شده است.

نماینده قرارگاه جهادی وزارت کشور در استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری اظهارداشت: پایداری، اقتصاد پویا، استفاده از ظرفیت‌ها، توسعه و محرومیت‌زدایی از روستا، بهبود وضعیت رفاهی و بهداشتی، ارتقای وضعیت اشتغال‌زایی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های طبیعی جزو مهم‌ترین مزیت‌های مهاجرت معکوس روستاییان از شهرها به روستاست.

وی گفت: طرح توانمندسازی و کارآفرینی مردم‌پایه (تکام) ظرفیت‌های طبیعی مناطق مختلف در تولید و پرورش محصولات متفاوت است و در خدمات‌رسانی به روستاها باید قابلیت‌های طبیعی طبیعت با انسان به تعادل برسد.

بهنام‌نیا تاکید کرد: آموزش و توانمندسازی، نقش‌آفرینی در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی در گام دوم انقلاب اسلامی و تامین معیشت و اشتغال پایدار از مهم‌ترین مولفه‌های طرح توانمندسازی و کارآفرینی مردم‌پایه (تکام) به‌شمار می‌رود.

وی افزود: آموزش گردشگری روستایی از دیگر برنامه‌های قرارگاه جهادی وزارت کشور است که در روستاهای چهارمحال و بختیاری مورد توجه جدی قرار می‌گیرد.

به گزارش ایرنا، اعضای شورای برنامه‌ریزی و توسعه چهارمحال و بختیاری در این جلسه کلیات اجرایی ۶ طرح پیشنهادی کارگروه زیربنایی، توسعه روستایی، عشایری، شهری و آمایش و محیط زیست استان را تصویب کردند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha