مکانیسم ماشه مقاومت علیه اسراییل

تهران- ایرنا- اسراییل آیا حاضر به پذیرش واقعیت خواهد شد یا بار دیگر با زور وادار به قبول شرایط مقاومت خواهد شد؟ تل آویو باید بداند «قواعد بازی» در منطقه تغییر پیدا کرده است وقتی وزیر امور خارجه ایران درباره ادامه جنگ می گوید در هر حالتی این مقاومت است که تصمیم خواهد گرفت.

به گزارش حوزه سیاست خارجی ایرنا، مواضع صبح امروز وزیر امور خارجه ایران پیرامون حملات دیوانه وار رژیم صهیونیستی به غزه را باید نقطه عطف تحولات یک هفته اخیر بعد از عملیات طوفان الاقصی ارزیابی کرد.

پس از تهاجم وحشیانه اسراییل به غزه و اراده قطعی تل آویو برای نسل کشی در نوار غزه، منطقه در وضعیت ملتهبی قرار گرفته است. در چنین شرایطی مسئول ارشد سیاست خارجی ایران امروز با مواضعی صریح و شفاف و بدون هرگونه ابهامی با صهیونیست ها اتمام حجت کرد.

امیرعبداللهیان که با سابقه معاونت عربی-آفریقایی وزارت امور خارجه طی یک دهه گذشته تحولات منطقه را از نزدیک دنبال کرده است بدون هیچ پرده پوشی و ملاحظه دیپلماتیکی گفت:

۱.مسئولیت گسترش جنگ در منطقه وگشودن جبهه جدید مستقیما با رژیم صهیونیستی است.

۲.دست همه روی ماشه است.

۳.مقاومت نسبت به این مسئله ساکت نخواهد بود و ساعت صفر اسراییل فرا خواهد رسید.

۴.مقاومت آمادگی لازم برای همه سناریوها علیه اسراییل را دارد.

۵.پاسخ مقاومت تعیین کننده پشیمان کننده و تغییر دهنده نقشه کنونی سرزمین‌های اشغالی است.

۶.هر گونه اقدامی یک زلزله علیه صهیونیست‌ها خواهد بود.

در حالی که رژیم صهیونیستی با چراغ سبز آمریکا برای ورود به غزه و عملیات زمینی با هدف با خاک یکسان کردن این باریکه آماده می شود، رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با صدور بالاترین سطح هشدار به مقامات صهیونیستی یادآوری کرد« مقاومت نسبت به این مسئله ساکت نخواهد بود و ساعت صفر اسراییل فرا خواهد رسید.»

حسین امیرعبداللهیان که سالها مسئول پرونده منطقه در وزارت امور خارجه ایران بوده در محل سفارت ایران در بیروت با بیان اینکه مقاومت آمادگی لازم برای همه سناریوها علیه اسراییل را دارد تصریح کرد« مقاومت در همه جبهه ها همه سناریوهای ممکن را در مقابل خود قرار داده است. اعلام ساعت صفر(جنگ تمام عیار) برای هرگونه اقدام در صورت تداوم جنایت جنگی در اختیار مقاومت است.»

وزیر امور خارجه تاکید کرد«مقاومت همه سناریوها را طراحی کرده‌ و دست همه روی ماشه است. درصورت تعلل جامعه جهانی و سازمان ملل متحد و حامیان رژیم صهیونیستی پاسخ در زمان مناسب از سوی محور مقاومت انجام خواهد شد. من در گفت‌گو با رهبران مقاومت دریافتم پاسخ مقاومت تعیین کننده پشیمان کننده و تغییر دهنده نقشه کنونی سرزمین‌های اشغالی است.»

وزیر امور خارجه امروز همچنین گفت« طبعا دریافتم که با توجه به سناریوهای مقابل حزب الله، هر گونه اقدامی یک زلزله علیه صهیونیست‌ها خواهد بود. لذا بر اساس درکم از واقعیت مقاومت به حامیان جنایت جنگی علیه مردم غزه هشدار می‌دهم، فورا جنگ متوقف شود. شاید ساعات دیگر خیلی دیر باشد.» رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: «هنوز فرصت سیاسی برای حل مسائل منطقه وجود دارد و فرصت ابتکار بین المللی سیاسی برای همین امروز وجود دارد و فردا خیلی دیر است.»

کارشناسان معتقدند تل آویو، راهی جز پذیرش واقعیات موجود در منطقه ندارد و تعیین الگوهای موازنه و بازدارندگی دیگر در اختیار اسراییل قرار ندارد و روندهای امنیتی-نظامی در جایی غیر از سرزمین های اشغالی تعیین می شوند. در شرایط کنونی رژیم صهیونیستی به جنگ واقعیت و برای تغییر واقعیات به منظور اعاده اعتبار از دست رفته خود رفته است. هشدار وزیر امور خارجه ایران از زبان محور مقاومت خیلی روشن است:«صهیونیست ها واقع بین باشند و توان عملی مقاومت را به آزمون نگذارند. تجربه تاریخی البته نشان داده است معتبرترین زبان تعامل با اسراییل زبان زور است!»

پای آمریکا هم در میان است!

هشدارهای امروز امیرعبداللهیان فقط به صهیونیست ها اختصاص ندارد و شامل ایالات متحده آمریکا هم می شود. واشنگتن در ابتدای نبرد غزه، بدون آنکه به طور مشخص به اسم ایران و محور مقاومت اشاره کند، به طرف های درگیر با اسراییل گوشزد کرد از وضعیت فعلی سواستفاده نکنند، منظور کاخ سفید به طور واضح مشخص بود: جبهه جدیدی علیه اسراییل گشوده نشود تا ارتش صهیونیستی بتواند با خیال راحت نوار غزه و حماس را در هم بکوبد.

با این وجود شرایط به همین منوال باقی نماند. درست مانند موارد مشابه تاریخی در گذشته، ایالات متحده به سرعت خط کمک های نظامی به اسراییل را باز کرد و انواع تسلیحات را روانه سرزمین های اشغالی کرد. حتی صهیونیست ها با خوشحالی اقدام به رونمایی از هدایای تسلیحاتی واشنگتن کردند. این موضوع یعنی نقش غیر قابل انکار آمریکا در همراهی با اسراییل در ارتکاب جنایات جنگی در غزه امروز مورد اشاره وزیر امور خارجه ایران قرار گرفت.

بر این اساس بود که امروز امیرعبداللهیان یادآوری کرد: «حضور تمام قد آمریکا در کنار تل آویو دلیل دیگری است که رژیم صهیونیستی در بدترین وضعیت امنیتی و نظامی قرار دارد.» وزیر خارجه گفت: «جنگ غزه فراتر از جنگ اسرائیل با غزه است چرا که آمریکا عملا از رژیم صهیونیستی به طور کامل با ارسال تجهیزات و سلاح حمایت می‌کند.»

محور مقاومت از زبان دیپلماسی امروز این سیگنال را به آمریکایی ها ارسال کرد که واشنگتن نمی تواند دیگران را به خویشتن داری دعوت کند و خود را از آن مستثنی کند؛ اگر ایالات متحده می تواند در جنگ صهیونیست ها علیه نوار غزه -طبق آنچه که رسانه های آمریکایی از جمله ای.بی.سی نیوز امروز تصاویری از بمباران غزه با سلاح های آمریکایی منتشر کردند- با تمام توان در کنار اسراییل مشارکت کند، صلاحیت ندارد دیگر طرف های ثالث را از مداخله نظامی منع کند.

در این چارچوب اگر آمریکا می تواند با حمایت تسلیحاتی خود از اسراییل توازن را به نفع صهیونیست ها تغییر دهد، محور مقاومت هم می تواند جبهه جدیدی باز کند و آماده شلیک به رژیم صهیونیستی باشد. عزم مقاومت برای ضربه زدن به اسراییل کاملا جدی  است.

«قواعد بازی» تغییر کرده است

این در حالی است که درباره نقش مستقیم آمریکا در نبرد غزه منابع آگاه به العربی الجدیدگفته اند، وزیر خارجه آمریکا به رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اطلاع داده، هدف از جنگ رژیم صهیونیستی در نوار غزه که آمریکا کاملا از آن حمایت می‌کند، پایان دادن به جنبش حماس و مقاومت در غزه است.

این منابع به العربی الجدید گفتند، بلینکن وزیر خارجه آمریکا در جریان دیدار با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در اردن به صراحت به عباس گفته که فلسطینی‌ها با مقاومت راه به جایی نخواهند برد و اتفاقی که خواهد افتاد این است که پس از اینکه رژیم صهیونیستی به نبرد خود با مقاومت در نوار غزه پایان داد، عباس مجبور خواهد شد درباره پایان دادن به این درگیری آن هم تنها از طریق بازگشت به میز مذاکرات صحبت کند.

به گفته منابع مذکور، عباس هم درمورد لزوم بازگشایی فوری گذرگاه‌های انسانی نوار غزه، تهیه لوازم پزشکی، انتقال آب، برق، سوخت به فلسطینی‌های غزه با بلینکن صحبت کرد و او هم پاسخ داد، در این مورد بعدا با مصر هماهنگی می‌شود. اما هیچ سقف زمانی برای این «بعدا» مشخص نکرد.

با این تفاسیر باید منتظر وقایع روزهای اخیر و واکنش تل آویو و واشنگتن در خصوص هشدارهای مقاومت ماند، آنچه که مشخص است امیرعبداللهیان خطاب به حامیان جنایت جنگی در غزه، گفت: «فرصت اقدامات دیپلماتیک همچنان وجود دارد اما فردا دیر است، این جنایات فورا باید متوقف شود.»

اسراییل آیا حاضر به پذیرش واقعیت خواهد شد یا بار دیگر با زور وادار به قبول شرایط مقاومت خواهد شد؟ تل آویو باید بداند «قواعد بازی» در منطقه سالهاست که تغییر پیدا کرده است وقتی وزیر امور خارجه ایران درباره ادامه جنگ می گوید «در هر حالتی مقاومت تصمیم خواهد گرفت و درصورت آتش بس این مقاومت است که شروط خود را طرح خواهد کرد.»

سرخط اخبار سیاست خارجی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha