۲۳ مهر ۱۴۰۲، ۷:۴۸
کد خبرنگار: 1278
کد خبر: 85258108
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سوارکاری زنجان مصمم در مسیر پیشتازی

۲۳ مهر ۱۴۰۲، ۷:۴۸
کد خبر: 85258108
سوارکاری زنجان مصمم در مسیر پیشتازی

زنجان - ایرنا - ورزش سوارکاری در استان زنجان علاقه مندان بسیاری را جذب کرده است و هم اکنون در ۱۵ باشگاه ورزشی حدود ۴۰ ورزشکار به صورت حرفه‌ای در این رشته فعال هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رشته سوارکاری قدمت دیرینه‌ای در جهان دارد و سابقه آن به دورانی بر می گردد که انسانها از اسب به عنوان وسیله ای برای حمل و نقل، پیام رسانی و شرکت در جنگ های مختلف و کشورگشایی استفاده می کردند.

امروزه با ظهور و بروز فناوری ها و انواع دستگاهها و ماشین آلات جایگزین اسب، سوارکاری به نوعی ورزش مفرح، لذت بخش و سرگرم کننده تبدیل شده است و علاقه مندان به فعالیت در این رشته ورزشی و بازدید کنندگان مسابقات آن روز به روز بیشتر می شوند.

اسب دوانی، پرطرفدارترین و متداولترین رشته سوارکاری است.سوارکاری شاخه های متعددی را از جمله اسب دوانی، پرش با اسب، چابک سواری، چوگان، اسب دوانی استقامت، شکار با اسب و مسابقه با اسبهای وحشی را شامل می شود که متداولترین آنها اسب دوانی است که مسابقات آن در کشورهای مختلف با سبکهای متفاوت برگزار می شود.

سوارکاری زنجان مصمم در مسیر پیشتازی

ورزش سوارکاری در استان زنجان نیز علاقه مندان بسیاری را به خود جذب کرده است به طوریکه در زمان حاضر ۱۵ باشگاه ورزشی در این رشته فعال است و علاوه بر فعالیت سوارکاران در رده های مختلف حدود ۴۰ سوارکار نیز به صورت حرفه ای در این رشته فعال هستند و در رویدادهای ملی حرفی برای گفتن دارند.

خبرنگار ایرنا برای اطلاع هرچه بیشتر از وضعیت رشته ورزشی سوارکاری در استان با محمدرضا رجبی خمسه، رییس هیات سوارکاری استان زنجان گفت و گو کرده است.

ایرنا: ورزش سوارکاری استان زنجان هم اکنون چه جایگاهی را در کشور دارد؟

رجبی خمسه: مسابقات سوارکاری در این استان تا سال ۹۵ طبق قوانین داوری و بین المللی و به صورت آکادمیک برگزار نمی شد به این دلیل که شهرستانها معمولا از امکانات و تجهیزات لازم و کادر فنی محروم بودند که پس از این سال به تدریج تجهیزات لازم تهیه و کادر داوری نیز تکمیل شد به طوریکه هم اکنون کادر کلانتری در مسابقات سوارکاری و گروه داوران داریم که در مسابقات و تمرین حضور دارند تا مراقب روند برگزاری مسابقات و قوانینی که باید در این رشته رعایت شود، باشند.

هیات سوارکاری استان زنجان در رتبه دوم کشوری قرار دارد.کادر طراحی مسیر را نیز تکمیل کرده ایم و در حال حاضر دستیار طراحی داریم که امسال به درجه طراحی مسیر خواهیم رسید.

هم اکنون هیات سوارکاری استان زنجان از درجات پایین رتبه بندی به درجه ۲ در بین استانهای کشور رسیده است.

ایرنا: هیات سوارکاری استان چه برنامه هایی را پیش رو دارد؟

رجبی خمسه: سال ۹۸ برنامه های فشرده ای را برای هیات پیش بینی کردیم و تعداد مسابقات خود را از سه مورد به ۱۲ مسابقه رساندیم.

برنامه های آموزشی بسیاری تدوین شد که به دلیل شیوع کرونا این برنامه ها ۲ سال با محدودیت اجرا شد.

از سال گذشته که این بیماری فروکش کرد برنامه های قبلی را پیش گرفتیم و به طور مطلوب انجام دادیم.

سال قبل ۲ دوره میزبانی داوری و کلانتری داشتیم و چون استان زنجان به عنوان (طرح آزمایشی) پایلوت آموزشی در شمالغرب بود توانستیم با همکاری اداره کل ورزش و جوانان استان و فدراسیون سوارکاری کلاس ها را از فدراسیون بگیریم.

سوارکاری زنجان مصمم در مسیر پیشتازی

ایرنا: استقبال از این رشته ورزشی در چه سطحی است و چه حمایت هایی از علاقه مندان به این رشته صورت می گیرد؟

رجبی خمسه: سوارکاری علاوه بر علاقه، شجاعت نیز نیاز دارد و به دلیل هزینه های بالای آن، تمکن مالی هم از ملزومات آن است چرا که این ورزش مانند اسکی و گلف پرهزینه محسوب می‌شود.

اگر فردی علاقه مند به این رشته بوده و استعداد لازم را داشته باشد که بتواند با تمرین و استمرار، خود را به سطح بالایی در آن برساند، حامیان مالی هستند که از او حمایت می کنند به این صورت که برخی حامیان دارای اسب هستند ولی سوارکار نیستند و یا در حدی نیستند که بتوانند در مسابقات رده بالا شرکت کنند که این افراد از سوارکاران حرفه ای و دارای قدرت سواری بالا استقبال می کنند که بتوانند در مسابقات مقام بیاورند.

مقام آوردن در مسابقات هم برای سوارکار و هم برای اسبی که از آن استفاده شده است مزایایی دارد که می تواند ارزش مادی آن اسب را بالا ببرد.

علاقه مندان به این رشته می توانند آموزش ببینند و از این فرصت ها بهره مند شوند.

ایرنا : استعدادیابی در این رشته ورزشی چگونه است؟

رجبی خمسه: استان زنجان فاقد مانژ سرپوشیده(محوطه‌ ویژه آموزش اسبان و سوارکاران) است، به همین دلیل طی سال، چند ماه با وجود سرما نمی توانیم سوارکاری را در زنجان انجام دهیم و فعالیت زیادی در این خصوص داشته باشیم اما در فصل تابستان معمولا خانواده ها، فرزندان خود را به آموزش اسب سواری سوق می دهند.

این آموزش ها در یک تا سه دوره و هر دوره ۱۰ جلسه برگزار می‌شود که در حین برگزاری این کلاس ها معمولا باشگاهداران و مربیان، شاگردان با استعداد بالا را شناسایی و آنها را برای ادامه فعالیت و کار حرفه ای تشویق می کنند و این ورزشکاران با تهیه اسب های با قیمت پایین کار خود را آغاز می کنند و رفته رفته به سوارکار حرفه ای تبدیل می شوند.

ایرنا: چه زیرساختهایی برای فعالیت در ورزش سوارکاری در استان زنجان فراهم است؟

رجبی خمسه: هم اکنون در استان زنجان ۱۵ باشگاه سوارکاری فعال است که از این تعداد هشت باشگاه مربوط به شهرستان زنجان بوده که دارای مجوز رسمی و یا در شرف تمدید مجوز هستند.

زیرساختهای سوارکاری متشکل از باشگاههای سوارکاری در حد استاندارد مسابقات در زنجان وجود دارد.

از هشت باشگاه شهرستان زنجان ۶ باشگاه از لحاظ فضا و وسعت، جوابگوی ورزشکاران است و از لحاظ استانداردهایی که برای مانژهای تمرین و مسابقه نیاز است نیز باشگاههای ما در سطح خوبی قرار دارد.

یک باشگاه استان نیز قابلیت برگزاری مسابقات بین المللی را دارد و به این لحاظ هیچ مشکلی بابت برگزاری مسابقات مختلف و آموزش نداریم.

سوارکاری زنجان مصمم در مسیر پیشتازی

ایرنا: هیات ورزشی سوارکاری استان چه مشکلاتی دارد؟

رجبی خمسه: تنها مشکلات این هیات مربوط به مسایل اداری و تمدید مجوز فعالیت سوارکاری است.

باشگاههای سوارکاری استان خارج از شهر مستقر است و قبلا در این خصوص سختگیری نشده و مجوز فعالیت آنها صادر شده بود اما در سالهای اخیر سازمان جهاد کشاورزی برای تغییر کاربری زمین این باشگاهها دستورهایی داده است که باید تغییر کاربری انجام شود و این امر، مشکلاتی را هم از لحاظ مالی و هم به لحاظ مسایل اداری برای باشگاه داران ایجاد کرده است.

الزام باشگاههای سوارکاری به تغییر کاربری زمین های در اختیار از مشکلات باشگاههای فعال برای تمدید مجوز فعالیت است.طی ۲ سال اخیر جلسات متعددی را با اداره کل ورزش و جوانان، سازمان جهاد کشاورزی، استانداری و قوه قضاییه برای رفع این مشکلات برگزار کرده ایم که امیدواریم در آینده نزدیک این مسایل حل شود و چند باشگاهی که نتوانسته اند مجوز خود را تمدید کنند نیز به این امر اقدام کنند و بدون مشکل به فعالیت خود ادامه دهند.

همچینین این هیات نیز همچون دیگر رشته های ورزشی فعال در استان نیازمند حامی مالی است تا بتواند درخشش لازم را داشته باشد.

زنجان ظرفیت بسیار بالایی در این رشته دارد و می تواند برگزاری مسابقات ملی و بین المللی را میزبانی کند.

در مسابقات اسب دوانی شمالغرب کشور که اخیرا در زنجان برگزار شد نیز بیش از ۶۰ درصد شرکت کنندگان از استان زنجان بودند.

به همین جهت مسوولان استان می توانند با ترویج فرهنگ اسپانسری و اعمال مشوقهایی برای صنایع و واحدهای تولیدی از ورزشهای مختلف به خصوص رشته های پرطرفدار مثل سوارکاری حمایت کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha