ریاکاری اروپا در قبال فلسطین، مهر ننگ همدستی با جنایت‌های اسرائیل

تهران- ایرنا- واکنش رئیس کمیسیون اروپا به تحولات روزهای اخیر فلسطین بار دیگر شکاف میان گفتمان‌ و سیاست‌های اتحادیه اروپا را نشان می‌دهد که به زعم برخی کارشناسان و سیاستمداران اروپایی، هزینه این ریاکاری می‌تواند به دلیل همدستی با جنایت‌های اسرائیل، برای اروپا گران تمام شود.

به گزارش روز شنبه ایرنا، رویکرد دوگانه غرب در قبال تحولاتی تقریبا یکسان، موازی یا مشابه، پدیده‌ای همواره جنجال برانگیز بوده است؛ تحولات روزهای اخیر فلسطین نیز موجب شد تا بار دیگر سیاستمداران غربی، موجی از واکنش‌های متضاد را از خود نشان دهند.

حدود ۶۰۰ روز از جنگ اوکراین می‌گذرد و تشدید درگیری‌های یک هفته گذشته میان فلسطین و رژیم صهیونیستی سبب شده تا دولتمردان غربی با چشم‌پوشی بر زخمی ۷۵ ساله، رژیم اسرائیل را برای دفاع از خود مستحق بدانند. در یکی از نخستین واکنش‌ها به حمله رزمندگان مقاومت علیه اشغالگران اسرائیلی، آدرین واتسون سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت: «ایالات متحده آمریکا به صراحت حملات بی دلیل تروریست‌های حماس علیه غیرنظامیان اسرائیلی را محکوم می کند». حال این پرسش مطرح است که در دایره مفاهیم غرب، چه چیزی به معنای واقعی «تحریک و دلیل» کافی برای کنشگری به حساب می‌آید؟ آیا شهادت بیش از ۱۰۰ هزار نفر از سال ۱۹۴۸ تا به امروز (طبق داده‌های تارنمای مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین) و آواره شدن میلیون‌ها نفر به دلیل اشغالگری رژیم صهیونیستی، برای دفاع این ملت مظلوم کافی نیست؟

بررسی واکنش سیاستمداران غربی به تحولات فلسطین در روزهای اخیر نشان می دهد که شکافی میان گفتمان‌های اتحادیه اروپا و ابزارهای سیاستی شناسایی شده توسط این بلوک وجود دارد. اظهارنظرهای اخیر اورسولا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا در حمایت تمام قد از اسرائیل، فقدان تطابق آشکار بین حرف و عمل اتحادیه اروپا را نشان می‌دهد و مورد دیگری از ریاکاری سازمان‌یافته غربی‌ها را ترسیم می‌کند. اظهارنظرهایی که با موج انتقادهای کارشناسان و سیاستمداران اروپایی مواجه شده است.

فون در لاین در پیامی توییتری به تاریخ ۱۹ اکتبر (۲۷ مهر) ۲۰۲۲ نوشت: «حملات روسیه علیه زیرساخت‌های غیر نظامی، به ویژه برق، جنایت جنگی است». او با گذشت حدود یکسال و شعله‌ور شدن آتش جنگ فلسطین و رژیم صهیونیستی، بدون هیچ واکنشی در محکوم کردن جنایت‌های اسرائیل به ویژه در قطع آب و برق و نیازهای حیاتی ملت محصور غزه، اعلام کرد: ما دوستان اسرائیل هستیم. وقتی دوستان مورد حمله قرار می‌گیرند، ما در کنار آن‌ها هستیم.

کلر دالی نماینده پارلمان اروپا یکی از کسانی است که در واکنش به یکی از اظهارنظرهای فون در لاین در حساب کاربری خود در ایکس (توییتر سابق) نوشت: رئیس کمیسیون اروپا به طور جنایتکارانه به اسرائیل برای نمایش خشونت تکان‌دهنده تحت عنوان «دفاع از خود» اختیار کامل می‌دهد. وی تاکید کرد که این خشونت علیه غیرنظامیان بیچاره محصور در غزه به راه انداخته می‌شود.

ریاکاری اروپا در قبال فلسطین، مهر ننگ همدستی با جنایت‌های اسرائیل

ارنست اورتاسون سخنگوی ائتلاف سیاسی سومار (Sumar) اسپانیا با اشاره به «نفاق کسانی که حملات حماس را محکوم می‌کنند، اما حملات اسرائیل را محکوم نمی‌کنند»، گفت: «اسرائیل یک نیروی اشغالگر است» و وی همچنین از اینکه رئیس کمیسیون اروپا، هرگز جنایات جنگی توسط اسرائیل را محکوم نمی‌کند، ابراز تاسف کرد.

هیزم امیرا فرناندز (Haizam Amirah-Fernández) تحلیلگر ارشد حوزه مدیترانه و جهان عرب در اندیشکده الکانو اسپانیا نیز در مجموعه توییت‌هایی نوشت: اگر اتحادیه اروپا بدون قید و شرط از اسرائیل حمایت کند، بدون اینکه تفاوتی میان رزمندگان و غیر نظامیان غزه قائل شود. به این ترتیب اگر اسرائیل دست به پاکسازی قومی فلسطینی‌ها بزند، میلیون‌ها نفر در سراسر جهان اتحادیه اروپا را همدست آن خواهند دید.

وی در پیام دیگری نوشت: به نظر می‌رسد که اتحادیه اروپا شکاف عمیقی که با همسایگان جنوبی بر سر غزه و اسرائیل ایجاد می‌کند را درک نمی‌کند. از این مسئله، نفاق اخلاقی گسترده، استانداردهای دوگانه، سکوت در برابر پاکسازی نژادی، نشانه‌های استعماری و نژادپرستی پنهان دریافت می‌شود.

آنتونیو مائستره (Antonio Maestre) نویسنده و خبرنگار اسپانیایی نیز معتقد است: اگر ما معتقدیم که اتحادیه اروپا می‌تواند از پاکسازی قومی اسرائیل در غزه حمایت کند، بدون آنکه گزندی به آن برسد، به این دلیل است که نمی‌دانیم مارپیچ خشونت در تاریخ چگونه عمل می‌کند.

وی در انتقاد از دیدار و تصاویر مقام‌های اروپایی با اسحاق هرتزوگ رئیس رژیم صهیونیستی افزود: اوسولا فون در لاین و روبرتا متسولا (رئیس پارلمان اروپا) چه کسانی هستند که برای اروپایی‌ها تصمیم بگیرند و با کسی که مرتکب جنایات جنگی می‌شود عکس بگیرند؟ چه کسی برای ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا تصمیم گرفته است؟

به این ترتیب، چنان که آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید کرد «حتی جنگ هم قاعده و قانونی دارد» و اگر اتحادیه اروپا در مسئله نبرد فلسطین نیز بخواهد با قوانین میلی رفتار کند، این رفتار منافقانه برای همیشه در تاریخ ثبت خواهد شد و طبق اذعان کارشناسان اروپایی، نه تنها ممکن است این توالی خشونت، گریبانگیر اروپا شود بلکه مهر ننگ همدستی در جنایت‌های رژیم صهیونیستی برای همیشه بر پیشانی دولتمردان غربی ثبت خواهد شد.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha