ضرورت نصب چراغ راهنمای صوتی در ۲۰ تقاطع برای نابینایان

تهران - ایرنا - رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب سازی با تاکید بر ضرورت نصب چراغ راهنمای صوتی در ۲۰ تقاطع برای نابینایان در تهران، گفت: نصب چراغ‌های راهنمایی مجهز به علایم صوتی ویژه افراد نابینا و کم‌بینا در تقاطع‌ها وظیفه قانونی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها است.

غلامرضا رضایی فر روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به مناسبت روز جهانی نابینایان افزود: ماده ۱۰ آیین نامه اجرایی ماده ۳ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت شهرداری ها و دهیاری ها را در ۶ ماده موظف کرده اقداماتی انجام دهند که یکی از این اقدامات همسطح سازی، مناسب سازی و نصب خط هدایت نابینایان در پیاده روها و تأمین محل ویژه توقف (پارک) خودروی افراد دارای معلولیت در محل توقف حاشیه خیابان ها و توقفگاه های عمومی است.

وی تصریح کرد: در تهران بزرگ به عنوان پایتخت با هزاران تقاطع تعداد چراغ های راهنمای صوتی از انگشتان دست کمتر است و پیشنهاد دادیم تعداد محدودی مثلا ۲۰ تقاطع که محل تردد افراد نابینا و کم بینا است چراغ راهنمای صوتی نصب شود.

رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب سازی گفت: لازم نیست برای چند هزار تقاطع هزینه شود و حداقل تقاطع هایی که تردد افراد نابینا و کم بینا بیشتر است، چراغ راهنمای صوتی نصب شود؛ مثلا آموزشگاه یا مدرسه و مراکز تحصیلی و درمانی و اجتماعی محل مراجعه نابینایان و کم بینایان آنها از تقاطع هایی می گذرد که ۲۰ تقاطع بیشتر نبود که برای آن هم هنوز اقدامی انجام نشده است.

ضرورت نصب چراغ راهنمای صوتی در ۲۰ تقاطع برای نابینایان

اتوبوس مناسب نابینان در حال ورود به ناوگان حمل و نقل عمومی است

رضایی فر با اشاره به اینکه در بحث اتوبوس ها فرآیندی در حال انجام است، افزود: حدود چند هزار اتوبوس مناسب سازی شده در خودروسازی داخل کشور در حال ساخت و به تدریج در حال تزریق درناوگان حمل و نقل عمومی است. طی بازدیدی که از خط تولید آنها داشتیم مباحثی مانند برجسته کردن آن محلی که نابینایان استقرار می یابند و استفاده از سیستم های صوتی برای اعلام ایستگاه ها کاملا در این اتوبوس ها رعایت شده است.

در تهران بزرگ به عنوان پایتخت با هزاران تقاطع تعداد چراغ های راهنمای صوتی از انگشتان دست کمتر است و پیشنهاد دادیم تعداد محدودی مثلا ۲۰ تقاطع که محل تردد افراد نابینا و کم بینا است چراغ راهنمای صوتی نصب شودوی با تاکید براینکه در اتوبوس هایی که مناسب سازی شدند افراد نابینا و کم بینا هم در نظر گرفته شده اند، خاطرنشان کرد: طبق ماده ۷ آیین نامه اجرایی ماده ۳ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت در بحث درگاه و وبگاه های الکترونیکی یا سامانه های الکترونیکی، تمام دستگاه ها باید آنها را استانداردسازی کنند و مناسب سازی و دسترس پذیری برای افراد دارای معلولیت داشته باشیم.

رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب سازی گفت: مثلا سامانه وزارت صمت که وارد می شوید باید طوری طراحی شود که فرد نابینا و کم بینا هم بتواند از آن سامانه استفاده کند که برای این عملکرد، باید کارهای خاصی انجام شود مثلا سیستم های صوتی می گذارند یا می توانید فونت را درشت کنید یا فاصله کلمات را بیشتر کنید یا کنتراست جملات را افزایش دهید و اقدامات دیگری انجام می دهند که افراد کم بینا و نابینا هنگام مراجعه به آن سایت بتوانند استفاده کنند.

رضایی فر تصریح کرد: با وجود اینکه چندسال از ابلاغ این موضوع به تمام دستگاه ها گذشته از ۱۰۰ دستگاه و وزارتخانه ای که پیگیری کردیم تنها ۱۰ دستگاه برای این کار اقدام کردند.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت همسطح سازی معابر و نصب چراغ راهنمای صوتی گفت: در بسیاری مواقع زحمت کشیده می شود اما در اجرا خوب درنمی آید به طور مثال در ساختاری که باید چیده شود پیمانکار توجیه نشده یا خوب اجرا نمی کند.

ضرورت نصب چراغ راهنمای صوتی در ۲۰ تقاطع برای نابینایان

گاهی خطوط برجسته نابینایان در معابر به جای خطرناکی منتهی می‌شود

رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری و هماهنگی مناسب سازی گفت: خطوط برجسته ستونی در معابر نشان دهنده راه است و سرامیک دارای پوشش سکه ای نشان دهنده تغییر مسیر است اما این علائم درست استفاده نمی شود و مشاهده شده که پیمانکار گاهی با این سرامیک برای زیبایی حالت گل درست کرده بود.

رضایی فر افزود: گاهی موانعی در مسیر می گذارند که تردد را برای نابینایان سخت می کند. گاهی نیز خطوط برجسته نابینایان در معابر به جایی مانند ستون، درخت یا چاله ای منتهی می شود که برای فرد نابینا خطرناک است.

وی ادامه داد: گاهی نیز مردم وسایل خود را در محل این خطوط قرار می‌دهند و بسیار مشاهده می‌شود خودرو و موتورسیکلت روی این خطوط قرار می گیرد و فرد نابینا به این وسایل برخورد می کند؛ خطوط برجسته رنگین برای نابینایان است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha