۱۶ هزار و ۳۰۰ نفر ساعت آموزش ایمنی محیط کار در خراسان شمالی ارائه شد

بجنورد-ایرنا- معاون روابط کار اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی گفت: نیمه نخست امسال ۱۶ هزار و ۳۰۰ نفر ساعت آموزش های لازم ایمنی محیط کار به کارگران و کارفرمایان ارائه شد.

قربان نباتیان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه تامین ایمنی محیط کار از اولویت های راه اندازی کارگاه و واحد تولیدی محسوب می شود اظهار کرد: بازرسی درون کارگاهی برای رسیدگی بهتر به کارگران و محیط کار در دستور ویژه قرار دارد.

وی افزود: ۱۳ بازرس در استان فعالیت دارند که به لحاظ شاخص های تعریف شده مطابق با وضعیت مطلوب هستند و کار بازرسی را انجام می دهند ولی این تعداد نیرو پاسخگوی نیاز بازرسی ها نیست.

معاون روابط کار اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی گفت: برای بازرسی بهتر از کارگاه ها از توان مسوولان ایمنی استفاده شده و بازرسی درون کارگاهی در حال انجام است و در این زمینه ۵۵۲ نفر مسوول ایمنی در واحدهای صنعتی و کارگاه‌ها مستقر هستند و ایمنی محیط کار را بررسی می کنند.

بهره مندی ۴۰۵ نفر از قانون مشاغل سخت

معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی در بخش دیگر سخنان خود اظهار کرد: نیمه نخست امسال ۵۰۱ پرونده در کمیته های بدوی و تجدید نظر استانی مورد بررسی و رسیدگی قرار گرفت.

وی گفت: در این مدت؛ یکهزار و ۳۰۱ عنوان شغلی در کمیته‌های بدوی و تجدید نظر استان سخت و زیان آور تشخیص داده شد و ۴۰۵ نفر با استفاده از این قانون بازنشسته شدند.

نباتیان افزود: فرد در صورتی که دست کم ۲۰ سال متوالی یا ۲۵ سال متناوب در کارهای سخت و زیان آور اشتغال داشته باشند و حق بیمه مدت مزبور را به صندوق پرداخته باشند می تواند تقاضای بازنشستگی کند.

وی گفت: سابقه پرداخت حق بیمه در کارهای سخت و زیان آور به هر میزان قبل یا بعد از اشتغال در مشاغل عادی به ازای هر سال سابقه یک و نیم سال محاسبه خواهد شد.

معاون روابط کار اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی اظهار کرد: افراد باید تقاضای خود را در سامانه مربوط ثبت کنند تا مورد بررسی قرار گیرد.

براساس این گزارش مشاغل سخت و زیان آور، کارهایی است که در آن عوامل فیزیکی شیمیایی مکانیکی و بیولوژیکی محیط کار غیر استاندارد بوده است.

در خراسان شمالی بیش از ۹۰ هزار نفر کارگر مشمول قانون کار هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha